המשפט הפלילי הוא ענף משפטי רחב מאוד, המתבסס על שלושה דברי חקיקה מרכזיים: חוק העונשין, חוק סדר הדין הפלילי וחוק זכויות נפגעי עבירה. ההליך הפלילי נפתח בחקירה משטרתית וזו יכולה להביא לכדי הגשת כתב אישום, אשר יסתיים בזיכוי או הרשעה. הוזמנת לחקירה במשטרה? פנה אל עורך דין פלילי מנוסה ומקצועי, בעל ניסיון בייצוג בהליך הפלילי, על גווניו השונים.

הדין פלילי – חקיקה

המשפט הפלילי כולל שלושה חוקים מרכזיים: חוק העונשין, חוק סדר הדין הפלילי וחוק זכויות נפגעי עבירה. חוק העונשין כולל את רשימת העבירות הפליליות, מגדיר מהן וקובע מהו העונש בגין כל עבירה. העבירות הפליליות מתחלקות לשלושה סוגים: חטא, עוון ופשע, כאשר הענישה הקלה ביותר היא בעבירות של חטא והענישה החמורה ביותר היא בעבירות של פשע. 

לצדו של חוק העונשין, ישנו את חוק סדר הדין הפלילי הקובע את התנהלותו של המשפט הפלילי על שלביו השונים, החל מהגשת תלונה במשטרה ופתיחה בחקירה וכלה בניהול המשפט עצמו, בהכרעת הדין ובהגשת ערעורים על פסיקת בית המשפט. 

חוק זכויות נפגעי עבירה עניינו בזכויותיהם של קורבנות העבירה הפלילית והוא קובע בין היתר את זכותו של הנפגע לקבל מידע אודות ההליך הפלילי, להביע עמדה בנוגע להסדר טיעון שהוצע לנאשם וכיו"ב.

שלבי ההליך הפלילי

כאמור בפתח הדברים, הליך פלילי נפתח ככלל, בהגשת תלונה במשטרה, אשר בעקבותיה פותחת המשטרה בחקירה. ייצוג של עורך דין פלילי יכול במקרים רבים להביא לסיומה של החקירה בשלב מוקדם ולהביא לסגירתו של התיק. היה והחקירה נמשכת, בסיומה יוחלט האם להמליץ על הגשת כתב אישום או לסגור את התיק.

העילה לסגירת התיק היא חשובה מאוד ונסביר מדוע. חוק סדר הדין הפלילי קובע כי תיק פלילי ייסגר באחת משלוש עילות: חוסר אשמה, חוסר בראיות, העדר עניין לציבור. כאשר התיק נסגר בעילה של חוסר אשמה, לא נותר כל רישום מן החקירה. אולם, כאשר התיק נסגר באחת משתי העילות האחרות, נותר רישום משטרתי. לרישום זה יכולות להיות השלכות שליליות על הנחקר ועל כן, עורך דין פלילי המייצג את החשוד, יפעל לשינוי עילת הסגירה, על מנת שלא יוותר כל רישום בגין החקירה.

לעיתים, חקירה משטרתית מבשילה לכדי כתב אישום, אז יבחן עורך הדין אפשרות לביטולו. אם נסיבות המקרה אינן מאפשרות זאת, יועבר חומר החקירה לידי הנאשם ועורך דינו, על מנת שניתן יהיה לבנות את טיעוני ההגנה.

בדיון הראשון המתקיים בבית המשפט, יוקרא לנאשם כתב האישום והוא ישיב אם הוא כופר באשמה או מודה בה. חלק ניכר מכתבי האישום מסתיימים בהסדרי טיעון, במסגרתם, כתב האישום מתוקן לעבירה פחות חמורה, תמורת הודאת הנאשם. עורך דין פלילי מנוסה, יידע להציג בפני הפרקליטות את הפגמים בראיות שבידיה ולהשיג עבור הלקוח את הסדר הטיעון הטוב ביותר בנסיבות העניין. 

כאשר לא ניתן להגיע להסדר טיעון, תהא הסיבה אשר תהא, יתקיימו דיוני הוכחות בבית המשפט, במסגרתם יציגו הצדדים את טענותיהם ואת הראיות שברשותם. בתום שלב זה, תגיע הכרעת הדין ובית המשפט יחליט האם לזכות או  להרשיע את הנאשם, באופן מלא או חלקי. השלב הבא הוא שלב הטיעונים לעונש ולאחר שבית המשפט שמע את טיעוני הצדדים, יגזור את דינו של הנאשם: עבודות שירות, קנס כספי, מאסר על תנאי ומאסר בפועל.

בכך יגיע לסיומו ההליך הפלילי, אלא אם מוגש ערעור על הכרעת הדין ו/או גזר הדין על ידי מי מהצדדים. אם יש מקום להגשת ערעור מצד הנאשם, עורך דין פלילי יכין את כתב הערעור ובו ינמק מדוע טעה בית משפט קמא בהחלטותיו.

עורך דין פלילי – תחומי עיסוק

עד כה סקרנו בהרחבה את החקיקה עליה מתבסס המשפט הפלילי ואת שלביו העיקריים של ההליך הפלילי. מהם תחומי העיסוק של הדין הפלילי? ובכן, אלו הם רבים ומגוונים ואנו נתמקד

בשלושה סוגים של עבירות: עבירות כלכליות וצווארון לבן, עבירות מין ועבירות סמים.

הסוג הראשון הוא עבירות כלכליות, הנקראות גם עבירות צווארון לבן, אלו  עבירות הנוגעות לניירות ערך, הלבנת הון, עבירות בנוגע למיסי רכוש ומקרקעין וכיו"ב. בניגוד למיתוס, לא תמיד מדובר בעבירות מורכבות המבוצעות על ידי בעלי הון, אלא לעיתים מדובר באנשים פשוטים, אשר נקלעו להסתבכות כלכלית בתום לב וביצעו עבירה הנוגעת למשל לשומה שהוטלה עליהם על ידי רשויות המס.

עבירות כלכליות יכולות להוביל לקנס כספי גבוה מאוד ואף לעונש מאסר, אולם במקרים רבים ניתן להימנע מכך ולקבל עונש מופחת. לשם כך יש לפנות מוקדם ככל האפשר אל עורך דין פלילי, אשר מתמחה בתחום של עבירות צווארון לבן ויוכל לייצג את הלקוח מול רשויות המס ורשויות האכיפה.

הסוג השני של עבירות פליליות אליו נתייחס הוא עבירות מין. אלו למרבה הצער הן עבירות נפוצות אשר יכולות לגרום לנזק נפשי ופיזי רב לקורבן העבירה. תחום זה של עבירות פליליות כולל קשת רחבה של עבירות, ביניהן עבירות של אינוס ומעשי סדום, הטרדה מינית, מעשה מגונה ובעילת קטין.

בשל טיבן של העבירות והנזק שהן מחוללות לקורבנות, הענישה בגינן חמורה ועל כן, אין להשתהות בקבלת ייעוץ משפטי ויש לפנות אל עורך דין פלילי עם הזימון לחקירה במשטרה. עורך דין פלילי מייצג חשודים ונאשמים בעבירות אלו ועושה כל שניתן על מנת לייצגם במקצועיות, תוך שמירה על זכויותיהם.

הסוג השלישי של עבירות פליליות אליו נתייחס הוא עבירות סמים. פקודת הסמים המסוכנים היא דבר החקיקה המגדיר מהם הסמים האסורים והיא קובעת גם מהי הכמות המקסימאלית אשר יכולה להיחשב לצריכה עצמית. עבירות הסמים העיקריות הן:

1.       החזקת סמים: במסגרת עבירה זו מבחינים בין החזקת סם לצריכה עצמית לבין החזקתו למטרה מסחרית. הבחנה זו נעשית בהתאם לכמות הסם שנמצאה בחזקתו של החשוד.

2.       סחר בסמים: זוהי עבירה של פעילות מסחרית בסם כגון, ייצוא, ייבוא, אספקה של סם, תיווך של עסקת סמים וכיו"ב. הענישה בגין עבירה של סחר בסמים היא חמורה מאוד ויכולה להגיע לשנות מאסר רבות.

3.       ייבוא של סם: זוהי עבירה של סחר בסמים אשר דינה יכול להיות קנס כספי גבוה ועונש מאסר ממושך, הכל בהתאם לנסיבות המקרה.

מלבד ייצוג במשפט פלילי בתחומים הללו, ישנם כמובן תחומים רבים נוספים בהם עוסק עורך דין פלילי כגון: עתירות מנהליות, ייצוג במשפט פלילי צבאי, ייצוג קורבנות עבירה ועוד.

כיצד בוחרים עורך דין פלילי?

זומנת לחקירה? הוגש נגדך כתב אישום? עליך לבחור עורך דין פלילי אשר ייצג אותך וישמור על זכויותייך לאורך הדרך. אז איך בוחרים?

ראשית כל, בחר בעורך דין המתמחה בתחום הפלילי, עורך דין אשר זהו עיסוקו היומיומי השוטף. כמו כן, על עורך הדין להיות בעל ניסיון רב בייצוג לקוחות בתיקים קלים כמורכבים, בייצוג חשודים ונאשמים ובעל בקיאות רבה בהתנהלותן של הרשויות השונות.

שנית, שים לב להתנהלותו של עורך הדין בפגישתכם: האם הוא קשוב, האם הוא סובלני כלפייך, האם הוא משיב לשאלות שאתה מציג. עליך להרגיש בנוח עם עורך הדין ולכן לפרמטר זה יש חשיבות רבה. אם נתקלת ביחס חסר סבלנות וגס רוח, זה הזמן לומר שלום ולא להתראות.

שלישית, עורך דין פלילי מנוסה ומקצועי אינו מפזר ללקוח הבטחות שווא, אלא חווה את דעתו המקצועית והכנה בדבר האפשרויות המשפטיות. אם נתקלת בעורך דין שכולו רוח וצלצולים, זוהי אינה הבחירה המתאימה.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×