יש לך רישום פלילי? נתקלת בקושי בקבלה לעבודה או ללימודים? שים לב: במקרים רבים, ניתן למחוק את הרישום הפלילי על ידי הגשת בקשה מתאימה. פנייה לעורך דין מקצועי ובעל ניסיון, תאפשר לבחון את נסיבות המקרה ולהגיש עבורך את הבקשה. כל מה שצריך לדעת על מחיקת רישום פלילי – במאמר שלפניך.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    מהו רישום פלילי?

    הרשעה בעבירה פלילית, מותירה לנאשם רישום פלילי המופיע במאגר המנוהל על ידי משטרת ישראל. במאגר רישומים אודות הרשעות של בתי משפט בתיקים פליליים, לרבות הרשעות בבתי דין צבאיים. הרישום כולל הן את עצם ההרשעה והן את העונש שנגזר בה, לרבות צווי מבחן וצווי שירות לתועלת הציבור. המרשם הפלילי, חשוב לומר, הוא חסוי, כך שכל אדם רשאי לעיין בגיליון שלו בלבד. החריג: גופים מסוימים אשר קיבלו סמכות ייחודית לעניין זה ולהם גישה למאגר הפלילי בכללותו, כגון שב"כ וצה"ל.

    השלכות של רישום פלילי

    לרישום פלילי עלולות להיות השלכות שליליות על חייו של אדם, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית. בפן המקצועי, קיומו של רישום פלילי יכול למנוע עיסוק במקצועות מסוימים ואף קבלת ויזה למדינות שונות בחו"ל. בפן האישי, הפגיעה נובעת מן הסטיגמה החברתית של רישום פלילי, המקטלגת אדם כעבריין ומותירה בו כתם, גם אם אין המדובר בעבירה חמורה או שחלפו שנים רבות מאז האירוע. לאור זאת, כדאי לפנות למשרד עורכי דין פלילי ולבחון אפשרות למחיקת הרישום הפלילי, כפי שיוסבר להלן.

    מחיקת רישום פלילי בישראל

    חוק המרשם הפלילי משנת 1981 קובע את אופן ניהול הרישום הפלילי בישראל. החוק קובע את סוג המידע אשר ייכלל ברישום הפלילי, ויתרה מכך – החוק קובע את תקופת ההתיישנות והמחיקה של הרישום בהתאם לסוג העבירה שהתבצעה.

    תקופת ההתיישנות היא התקופה שבמהלכה ניתן להגיש כתב אישום נגד אדם בגין עבירה מסוימת. תקופת המחיקה היא התקופה שבמהלכה הרישום הפלילי יימחק באופן אוטומטי.

    תקופות ההתיישנות והמחיקה לרישום פלילי

    עבירות פשע

    • התיישנות: 10 שנים
    • מחיקה: 17 שנים

    עבירות עוון

    • התיישנות: 7 שנים
    • מחיקה: 14 שנים

    עבירות חטא

    • התיישנות: 4 שנים
    • מחיקה: 11 שנים

    בקשה למחיקת רישום פלילי

    הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי היא רלוונטית עבור כל שמי שהרישום הפלילי מפריע לו ובפרט אנשים צעירים, אשר קיומו של הרישום עלול לפגוע בעתידם. ניתן להגיש את הבקשה למחיקת הרישום הפלילי גם לפני תום תקופת ההתיישנות והמחיקה, ומגישים אותה בפני קצין משטרה או בפני נשיא המדינה.

    אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא הרשעה של חייל בעבירה פלילית, במהלך שירותו הצבאי. במרבית המקרים מדובר בעבירות קלות ולכן, אם תוגש בקשה, הסיכוי כי תאושר הוא הוא טוב מאוד. קל וחומר אם הפרקליט הצבאי הראשי נתן את המלצתו למחיקת הרישום הפלילי.

    ביטול רישום פלילי

    בקשה למחיקת רישום פלילי בפני קצין משטרה

    כפי שצוין, ניתן להגיש בקשה לביטול רישום פלילי בפני קצין משטרה, אולם את הבקשה ניתן להגיש רק אם חלפו לפחות 4 שנים מיום סגירת התיק הפלילי. הבקשה תוגש למפקד מחוז המשטרה שבו נסגר התיק.

    הקצין המשטרתי יבחן את הבקשה ויחליט אם לאשרה או לדחותה. הוא רשאי לאשר את הבקשה אם הוא סבור כי ישנם טעמים מיוחדים לכך, כגון:

    • הנאשם התנהג בצורה טובה מאז סגירת התיק
    • הנאשם שילם את הקנס או השלים את תנאי העונש
    • הנאשם שינה את דרכו

    בקשה לביטול רישום פלילי בפני נשיא המדינה

    ניתן להגיש בקשה לביטול רישום פלילי בפני נשיא המדינה, ובמקרה הזה האופציה קיימת גם אם לא חלפו 4 שנים מיום סגירת התיק הפלילי. הבקשה תוגש לנשיא המדינה באמצעות משרד המשפטים.

    מחיקת רישום פלילי ללא בקשה

    על פי החוק בישראל, רישום פלילי יימחק כעבור עשר שנים מתום תקופת ההתיישנות. פירוש הדבר הוא כי ראשית כל, צריכה לחלוף תקופת ההתיישנות של העבירה עצמה ולאחריה, עשר שנים נוספות, על מנת שהרישום יימחק. מדובר בתקופת זמן ארוכה אשר יכולה להגיע גם לכדי 20 שנה. אולם, במקרים רבים, ניתן להביא למחיקת הרישום הפלילי לפני מועד זה, על ידי הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה, אשר לו הסמכות להורות על קיצור תקופת ההתיישנות החלה על העבירה ולהורות על מחיקת הרישום הפלילי. אם הבקשה מתקבלת, יוכל אותו אדם לקבל תעודת יושר ומכשולים רבים שעמדו בפניו קודם, יוסרו כעת.

    קיומו של רישום פלילי יכול להסב לאדם נזק רב, אישית ומקצועית. על כן כדאי לפעול למחיקתו. אנחנו, במשרד עורכי דין פלילי רוטנברג, עומדים לרשותך ונעשה כל שניתן על מנת להביא למחיקת הרישום.

    לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

      תחזרו אליי
      עו”ד ניר רוטנברג
      כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

      חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

      לייעוץ מהיר
      השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

        תחזרו אליי

        תפריט נגישות

        ×