מה עושה אדם שהסתבך בפרשה פלילית מסובכת כמו סוכן הדוגמניות שי אביטל?

בשלב הראשוני נדמה שמכל הצדדים חומת בטון סוגרת עליו ודומה שאין לו שום סיכוי לצאת מן האירוע בנזק משני אולם האם הדבר באמת כך?

מבלי להכנס לשאלה האם שי אביטל חף מפשע או לא עלינו לזכור שחזקת החפות חלה עליו למרות החשדות החמורים ועדיין הדרך ארוכה עד להרשעתו אם בכלל בפלילים- לא כל מה שפסול מוסרית הוא בהכרח פלילי ולעיתים גם להיפך.

הפגיעה בערכים חברתיים בעבירות מין

בעבירות מין נפגעים ערכים חברתיים רבים, שי אביטל נחשד בכך שפגע בכבודן, שלומן ונפשן של נשים רבות תוך זלזול בוטה בזכות האישה על גופה, זכות שלאף אדם אין אפשרות לשלול.

ניצול מיני של הזולת בדרך של כפייה או חוסר התחשבות ובהיעדר הסכמה היא תופעה פוגענית שבסופו של דבר פוגעת בביטחון הגופני והנפשי של הפרט כשחומרת המעשים מתעצמת שכן לפי החשד מרבית הנשים המתלוננות היו נתונות למרותו כמי שהיה אחראי על ניהול הקריירה שלהן והן ראו בו כמי שאמון על הביטחון שלהם והחשדות כנגדו הן שהוא הפר זאת ברגל גסה.

בנסיבות העניין ברור שאם שי אביטל יועמד לדין ויורשע הוא צפוי לעונשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.

מהם האפשרויות של שי אביטל?

נדמה שכמו כל חשוד בפלילים לשי אביטל יש שלושה זירות שעליו להתמודד מולן בהצלחה:

  1. החשדות בפלילים
  2. המשפט התקשורתי
  3. תביעה אזרחית כספית

חשוד בעבירות פליליות חייב לפעול תוך התעלמות מרעשי רקע אולם קיימת חובה לחשוד בפלילים להגיב ולהתערב גם בהליכים החיצוניים שמשפיעים על רשויות החקירה בשלבים הראשוניים או במילים אחרות אסור לחשוד בפלילים להותיר את הזירה התקשורתית ללא מענה שכן היא משפיעה ולעיתים גם מניעה את המשטרה ויש בה כדי להשפיע גם על השופטים שערים למתרחש מחוץ לחלל בית המשפט.

הכנה לחקירה פלילית

אדם שמתקיימת כנגדו חקירה פלילית שהוא מודע לקיומה נמצא ביתרון שכן הוא יכול להכין גרסה ברורה ובהירה שתתן מענה לחשדות שעולים כנגדו- האם המעשים שנעשו היו כאלו שנעשו בניגוד לחוק העונשין? או שהם נעשו בניגוד לחוק המשפט הציבורי והתקשורתי? האם ניסיון לנשק בת זוג הוא בגדר הטרדה מינית או חיזור רומנטי? האם פעולותיו של שי אביטל נעשו תוך פגיעה בזכותה של המתלוננת על גופה או שנעשה ניסיון רומנטי, לא מוצלח וחסר טעם לחיזור? האם נוצרו יחסי מרות בין הצדדים?

לשאלות אלו ואחרות צריך חשוד להתכונן היטב וכמעט שאין אפשרות ליתן מענה נכון ויסודי שינקה חשוד ללא הכנה ראויה. כשמדובר באירוע תקשורתי, ברור שגם המשטרה וגם רשויות החקירה האחרות נמצאות תחת מוטיבציה לפעול ולעיתים ללא קשר לרצון לגלות את האמת- וכנגד תופעה זו יש אפשרות להיאבק רק בכלים של הכנה מושלמת לחקירה פלילית ותוך תגובה ראויה גם בזירה הציבורית.

תביעה אזרחית ופיצוי כספי לנפגעות עבירת מין

הסנקציה לעבירה פלילית היא הרשעה ולעיתים גם מאסר אך נלווית לאפשרות ההרשעה בפלילים גם סנקציות אזרחיות ופיצוי כספי.

קורבן עבירת מין זכאית להגיש תביעה כספית על הנזק שנגרם לה כתוצאה מהפגיעה המינית שחוותה ולכן חשוד בפלילים בעבירות מין כמו בעבירות אחרות צריך להתכונן היטב גם לכך שכן לעיתים החשוד יכול לצאת מהתסבוכת הפלילית אך להיות מחוייב בפיצוי כספי גבוה במיוחד למי שנפגעה ממנו.

הפגיעה שעוברת מתלוננת בעבירות מין

דרכה של המתלוננת בעבירות מין היא קשה ופוגענית כלפיה, ללא קשר לאירוע הקשה והטראומטי שחוותה הרי שמרגע שהגישה תלונה במשטרה, היא עוברת בדיקה רפואית, חקירה במשטרה, עדות בבית המשפט וחקירה נגדית תוך שהיא נאלצת להיחשף בפני מכריה וקרוביה ולפעמים גם בחשיפה תקשורתית כשכל אלו מעצימים את הסבל שאותו היא חווה בתהליך הגשת תלונה בעבירת מין.

הפסיקה של בתי המשפט הכירה בפגיעה שנגרמת למתלוננת עקב ההליכים הפליליים של המשפט והחקירה ואלו צריכים לבוא לידי ביטוי בעת קביעת הפיצוי הכספי לנזק שנגרם לנפגעת עבירות מין.

אנו מתמחים במתן מענה לחשודים בפלילים וגם לקורבנות עבירה.

אם את/ה נפגעי עבירת מין או חשודים בעבירות מין בפלילים פנו אלינו לייעוץ והכוונה נכונים.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×