רצח בכוונה תחילה

ההגדרה לרצח בכוונה תחילה מעוגנת בחוק העונשין ואדם ייחשב כמי שהמית אחר בכוונה אם ביצע את האירוע תוך הכנה מוקדמת, היעדר קינטור מצדו של הקורבן והחלטה להמית תוך חשיבה והחלטה של מבצע ההמתה.

דרישת "ההכנה"

הפסיקה קבעה כי יסוד ההכנה הנו פיזי כך שהוא נוגע  להכנת כלי המשמש לביצוע הרצח ולצורך כך אין דרישה שכלי הרצח יוכן זמן רב לפני ביצוע הרצח אלא יתכן שהכנת כלי הרצח תיעשה בעת האירוע ובזמן שבו הרוצח החליט להרוג את הקורבן.

"היעדר קינטור"

המשפט הפלילי מגדיר "קנטור" כפעולת התגרות קודם לאירוע הרצח ושעצם מעשה הקנטור גרם למבצע ההמתה לאבד את שליטתו ולהרוג את הקורבן.

להיעדר קנטור יש יסוד סובייקטיבי ולפי בית המשפט חייב להשתכנע כי הממית אכן פעל להמית את הקורבן כתוצאה מההתגרות.

והיסוד האובייקטיבי מתייחס לשאלה האם יש מקום להכיר בחולשתו של הממית במסגרת נסיבות האירוע כך שהוא פעל כתוצאה מקנטורו על ידי הקורבן.

"ההחלטה להמית"

במסגרת ההחלטה להמית מתייחס בית המשפט למתרחש בתוך נפשו של הממית כך שהמאשימה תידרש להוכיח בבית המשפט שהרוצח אכן צפה את תוצאת המוות ואף רצה שזו תתממש.

בית המשפט לומד על מצבו הנפשי של מבצע עבירת ההמתה מתוך נסיבות המקרה שעומד בפניו ותוך הזקקות לחזקות שגובשו בפסיקה, כך ניתן להשתמש ב"הנחת הכוונה" ולהניח כי אדם מן היישוב מתכוון לתוצאות הטבעיות שצומחות מתוך פעולותיו.

על הלכי נפשו של מבצע העבירה הפלילית יכול בית המשפט ללמוד גם מתוך נסיבות האירוע , חילופי דברים בין הצדדים, ופעולות שביצעו הצדדים לאירוע קודם לביצוע ההמתה.

מתוך כל אלו לומד בית המשפט האם ניתן לקבוע כי נאשם בעבירה פלילית של רצח בכוונה תחילה אכן אשם.

משרדנו מייצג חשודים בעבירות פליליות במשך שנים רבות ולנו נסיון בשחרור וזיכוי נאשמים גם במקרים שנראים בתחילה כאבודים

אם אתם זקוקים לעו"ד פלילי – פנו אלינו ונפעל עבורכם

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×