בסעיף 80 לחוק העונשין נקבע כי לבית המשפט סמכות לפצות אדם שנעצר או אדם שזוכה במשפט פלילי בהיעדר בסיס לאשמתו או בשל קיום נסיבות המצדיקות פיצוי כספי.

ההגיון מאחורי הסעיף הקובע סמכות לבית המשפט לפצות אדם שהואשם או נחשד בפלילים נועד לערוך איזון בין זכויות הנאשמים לחירות ולכבוד אל מול החשש שרשויות התביעה יפעלו תוך חשש שיחוייבו בפיצויים במקרים של זיכוי .

העילות שמתבקשות לצורך פיצוי כספי

לא היה יסוד לאשמה

פסיקת בית המשפט קובעת שאם המידע והראיות שהיו בידי הרשויות שהגישו כתב אישום פלילי היו כאלו שמתוכן ברור כי הנאשם יזוכה כך שפרטים מהותיים באישום אינן ניתנים להוכחה הרי יתכן כי מתקיימת עילה לפיצוי כספי לנאשם.

נסיבות אחרות המצדיקות פיצוי

עילה זו נותנת לבית המשפט שיקול דעת רחב לבחון האם יש נסיבות אחרות שמצדיקות פיצוי לאחר הליך פלילי. בפסיקה נקבעו שלושה צעדים שיש לבחון כדי לבחון האם יש ליתן פיצוי בהתאם לעילה זו:

א. טיבו של הזיכוי.

ב. נסיבות אישיות של מי שהואשם בפלילים.

ג. הליכי המשפט והתנהלותם.

בנוסף בוחן בית המשפט כיצד התנהג הנאשם בחקירתו, התנהלות המשטרה והתביעה והאם פעלו באופן זדוני או רשלני ומהי סוג העבירה והעונש שבצידה.

הליכי המשפט הפלילי לצורך פיצוי

בית המשפט יבחן מה מידת הנזק שנגרם לנאשם וכיצד התנהלו רשויות החוק שעסקו בעניינו וכמו כן יבדק כיצד נהג הנאשם במהלך ההליך הפלילי כנגדו, כך שבמקרים שבהם מלכתחילה היה מקום להגיש כתב אישום אולם לאחר הגשת האישום נפלו פגמים בהתנהלות המאשימה שהובילו להארכת המעצר עד תום ההליכים ועיכוב בזיכוי הנאשם או במקרים שבהם המאשימה מתרשלת בבדיקת הממצאים שניתן היה לגלותם הרי שיש מקום לפיצוי הנאשם.

אופי הזיכוי לצורך פיצוי בפלילים

בית המשפט יבחן האם הזיכוי נולד כתוצאה מחזרת המשיבה מכתב האישום או מזיכוי שניתן בבית המשפט ומה היו שיקולי בית המשפט בזיכוי הנאשם. כמו כן יבחן בית המשפט באיזה שלב של המשפט חזרה המאשימה מן האישומים כנגד הנאשם.

חזרה מאישום אינה מקנה באופן אוטומטי פיצויים לנאשם אלא שהיא מקימה את אחד מהתנאים לקבלת פיצויים וכך גם במקרים של זיכוי במשפט פלילי אין מדובר בפיצוי אוטומטי אלא בפתיחת השער לבחינת הזכאות לפיצוי כספי לנאשם.

נסיבות אישיות של נאשם לצורך פיצוי

נסיבותיו האישיות של נאשם שזוכה נלקחות בשיקולי בית המשפט לצורך פסיקת פיצויים כך שנבדק מהו הנזק שנגרם לנאשם כתוצאה מההליך הפלילי שנוהל כנגדו והאם ההליך פגע בפרנסתו, בבריאותו או פגיעה חיצונית אחרת שיש בה כדי להצדיק פסיקת פיצויים.

אם הואשמתם בפלילים ללא הצדקה או שנעצרתם ושוחררתם ונגרם לכם נזק פנו אלינו – עורך דין פלילי רוטנברג – כדי שנבחן האם מגיע לכם פיצוי כספי ומהו גובה הפיצוי שעליכם לדרוש מהמדינה

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם