ישנו כלל בעולם המשפט הפלילי ולפיו לבית המשפט יכולת לקבל חלקים מעדותו של עד כך שבפועל בית המשפט מכיר בכך שמדובר בעד שקרן ולא מהימן אולם בית המשפט מקבל חלק מעדותו כאמיתית וכלל זה מכונה "פלגינן דיבורא".

הפסיקה הכירה בצורך לחלק עדות של נאשם או עד כך שבית המשפט יכול לקבל את חלקה בנושא מסוים ולדחות אותה במקום אחר ובלבד שיש יסוד להבחנה שנערכת בין חלקי העדות. פיצול גרסתו של העד תוך אימוץ חלק ממנה נותן לבית המשפט את האפשרות לסנן מתוך העדות את החלקים שאינם מתיישבים עם האמת לעומת אלו שמבוססים וניתן להאמין להם ובכך להבדיל בין שקר לאמת.

איך לגלות שעד משקר

הפרכת היבטים מסוימים בעדות או בגרסא שנמסרת בבית המשפט יכולה לעיתים למוטט את שאר חלקי העדות אולם ניתן לקבוע כי גם במקום שמדובר בעד שקרן הרי שיתכן שחלק מעדותו אמינה ומבוססת ראייתית כך שגם אם לא ניתן להרשיע על פי עדותו הרי שהחלקים שבהם העד דובר אמת יכולים להוות חיזוק לשאר הראיות שמציגה המאשימה.

במשפט הפלילי עדים יכולים לעמוד על דוכן העדים שעות ארוכות ולעיתים גם מספר רב של דיונים, תפקידו של עו"ד פלילי מנוסה היא לחשוף את שקריו של עד הצד שכנגד תוך הצגת שאלות קשות ונוקבות ותוך הטחת עדותו אל מול גרסת הנאשם. עבודתו של הסנגור הפלילי במסגרת חקירה נגדית יוצרת במקרים רבים סתירות בעדות וכך הופך גם עד כשר והוגן למי שחלק מדבריו מוגזמים ושקריים אולם תפקידו של בית המשפט להבחין בין חלקים אלו ולצורך עשיית משפט לקבוע אלו חלקים אמת ואלו שקר.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×