מהי עבירה פלילית?

עבירה פלילית היא כל מה שהמדינה מגדירה אותו כמעשה אסור ובר עונשין בקודקס הפלילי שלה – אם ביצעתם עבירה פלילית סיכוי טוב שיש לכם גם רישום פלילי. עם זאת, מחיקת הרישום הפלילי תתרחש עם התיישנות העבירה הפלילית ככה או ככה. הקודקס הפלילי מכיל שורה ארוכה של חוקים שהידוע בהם הינו חוק העונשין. יחד עם זאת ,כדאי לזכור כי קיימים חוקים רבים שאינם חוקים פליליים המכילים בתוכם סעיפים הקובעים סנקציה עונשית ועל כן נחשבים כעבירה פלילית. למשל: חוק הגנת הפרטיות, פקודת מס הכנסה, חוק ניירות ערך ועוד. ישנם סוגים שונים של עבירות פליליות אשר הדורשות כוונה פלילית מסוגים שונים. לעבירה פלילית שני מרכיבים הכרחיים אשר ללא קיום של אחד מהם לא תיתכן עבירה פלילית. המרכיבים הינם :״יסוד עובדתי ״ ו ״יסוד נפשי״ . החוק מגדיר באופן ברור בכל עבירה מהו היסוד העובדתי הנדרש להתקיימותה-קרי- מהי ההתנהגות האסורה לצד היסוד העובדתי מתקיים וחייב להתקיים ״היסוד הנפשי״ . ללא יסוד נפשי אין עבירה פלילית.

למשל : אדם לקח רכוש שאינו שלו ללא רשות – הוא מבצע מעשה פיזי המגלם בתוכו את היסוד העובדתי של עבירת הגניבה ואולם אם למעשה עובדתי זה לא מצטרף גם יסוד נפשי של כוונה לשלול את הרכוש שלילת קבע מבעליו הרי שלא בוצעה כל עבירה. יתכן שהחפץ נלקח על ידו בטעות או ללא תשומת לב או במטרה להשיבו לבעליו או מכל כוונה אחרת שאינה מוגדרת ככוונה הדרושה כדי לקיים את היסוד הנפשי של העבירה ומכאן שאין כאן עבירה. קיום שני היסודות במקביל מתחייב. הלך החשיבה בנסיון לפענח האם מדובר בעבירה פלילית צריך להיות מתמאטי : יסוד עובדתי(מעשה) + יסוד נפשי(כוונה) = עבירה פלילית

ללא קיום של שני המרכיבים יחד אין עבירה. אם התכוונתי ורציתי מאוד להרוג מישהו אבל לא נקטתי כל פעולה פיזית בנוגע לכך אין עבירה.

סוגים שונים של התנהגות מקבלים אבחנה שונה אך ורק בשל השוני של היסוד הנפשי( הכוונה ) הנלווית אליהם. כך למשל : רצח , הריגה וגרימת מוות ברשלנות – כולן עבירות המתה ואולם לשלושתם משמעות שונה וחומרה שונה וענישה שונה והכל בשל היסוד הנפשי העומד בבסיסן.

כשאתם מבצעים מעשה נלווית אליו מחשבה וכוונה והיא המגדירה את מהות המעשה ומשמעותו.

למשל: דיבור – פעולה מותרת ולגיטימית לכל הדעות יכולה להחשב כעבירה פלילית חמורה אם הכוונה מאחוריה הייתה להסית או לשדל לדבר עבירה .

ההלך הנפשי הנלווה למעשה הפיזי יכול לבסס גם הגנה על פי דיני העונשין . למשל , אדם גרם למותו של אחר מתוך רצון להגן על עצמו כיוון שחש בסכנה – במקרה שכזה ובנסיבות המתאימות הוא עלול לזכות בהגנה מפני הרשעה בפלילים בשל הלך הנפש שהתלווה למעשהו המכוון.

לכן כשאתם מוזמנים לחקירה פלילית אל תחשבו שאתם יודעים הכי טוב מה קרה ומה משמעות הדברים שעשיתם. לכל מילה יש משמעות ויש בה כדי ללמד האם עברתם עבירה פלילית או לא.

עורך דין פלילי מנוסה יכול לעמוד על הדקויות ועל המשמעות המשפטית העולה מהתנהגותכם.

לעורך דין פלילי יש את הכלים לדעת האם למעשה הפיזי שביצעתם התלוותה כוונה ואם כן איזו כוונה . עורך דין פלילי יסביר לכם איזו משמעות יש להלך הנפשי שלכם בעת קיומה של ההתנהגות הפיזית שלכם. מה משמעות ההלך הנפשי ? עורך דין פלילי יסביר לכם או יסביר בשמכם האם ביצעתם עבירה פלילית ,אם לאו. ואם כן איזו עבירה פלילית ביצעתם, שהרי כבר אמרנו , להתנהגות עובדתית אחת יכולות להיות מספר משמעויות בהתאם להלך הנפשי שהתלווה אליהם.

לכו להיוועץ בעורך דין פלילי! יתכן מאוד שמה שעשיתם לא מהווה עבירה פלילית. יתכן שמנסים להפליל אתכם לשווא.

משרדנו מטפל כבר עשרות בשנים בחשודים, נאשמים , קורבנות ונפגעי עבירה. אנו משרד עורכי דין פלילי המתמחה בתחום הפלילי .

לנו הידע האקדמי והמעשי במשפט פלילי ובכל הנוגע להליך הפלילי ולעבירות פליליות.

צרו עמנו קשר עוד היום ונציל אתכם מטעויות!

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×