כשהתביעה במשפט פלילי בוחרת לאכוף את הדין כנגד אדם אחד ונמנעת מאכיפת הדין כנגד אחרים הרי שמדובר באכיפה בררנית שיכולה להוביל לביטול כתב אישום מטעמים של הגנה מן הצדק.

אכיפה בררנית היא כזאת שפוגעת בשוויון כך שהיא יוצרת בידול בין אזרחים במצבים זהים מתוך שיקולים זרים או שרירותיים, כך שתמיד יש לבדוק מהם השיקולים שהנחו את רשויות האכיפה והאם מדובר באכיפה שהיא חלקית או שמדובר באכיפה בררנית שהיא פסולה.

כשמוגש כתב אישום רק נגד חלק מאלו שביצעו את העבירה גם אם התביעה לא פעלה מתוך שיקולים זרים ופסולים באופן מובהק גם אז ניתן לבטל את האישום מטעמים של צדק אם בית המשפט משתכנע כי ההחלטה להעמיד לדין באופן בררני אינו עומד בכללי המשפט המנהלי וחורג ממתחם הסבירות,בנוסף, יכול בית המשפט להורות על ביטול אישום בשל טענה של פגיעה בשוויון ללא צורך לבחון האם מדובר באפליה שנעשתה בזדון או מתוך שיקולים פסולים.

עיקרון השוויון בהליכים פלילים

לכל אדם ואזרח הזכות שההליכים וההחלטות בעניינו יתקבלו מתוך יחס של שוויון שכן אכיפה בררנית פסולה יוצרת נזק לאכיפה, לחברה ולשלטון החוק. הפרוצדורה הפלילית בנויה על אמון הציבור בגורמי האכיפה וכשאלו מגישים כתבי אישום תוך יצירת הפליה נוצרת פגיעה באמון זה ובלגיטימיות של ההליך הפלילי.

טענת הגנה מן הצדק במשפט פלילי במקרה של אכיפה בררנית

טענת כנגד אכיפה בררנית תועלה במסגרת טענות של הגנה מן הצדק מתוך קביעה כי במקרה של אכיפה פסולה שכזאת מתערערת תחושת הצדק וההגינות ולכן לא ניתן לקיים משפט הוגן לנאשם שהופלה או שעצם קיום המשפט הפלילי יהיה בו כדי לפגוע בתחושת ההגינות והצדק.

קבלת טענות של הגנה מן הצדק כנגד אכיפה בררנית מאפשרת לשופט הדן במשפט לבטל את האישום שכן המשך ההליכים הפליליים בנסיבות שכאלו עומדים בניגוד לעקרון של הגינות משפטית כפי שנקבע בחוק סדר הדין הפלילי.

אם הוגש כנגדך כתב אישום פלילי פנה אלינו כדי שנבדוק האם יש מקום לטעון ולהביא לביטול כתב האישום שהוגש כנגדך

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×