הפעלת מדובב וכיצד ניתן לזהות מדובב בתא המעצר

בשנים האחרונות בעקבות ביקורת קשה של בתי המשפט על אופן הפעלתם ופעולתם של מדובבים על ידי המשטרה התפתחו כללים בהתאם להנחיות הפסיקה להפעלת מדובבים מתוך קשב רב לפסיקת בתי המשפט.

בשנת 2009 הוקמה חוליית דיבוב ארצית ועצמאית הפועלת ללא קשר ליחידות החוקרות ובאופן היוצר נתק בין היחידה החוקרת למדובב.

על פעולת המדובבים להיות סבירה ומידתית באופן שאינו שולל מהחשוד את זכויות היסוד המוקנות לו ובהן זכות השתיקה והזכות להוועץ עם עו״ד בתנאי חסיון.כך למשל נקבע כלל חד משמעי לפיו חל איסור על מדובבים להשחיר את שמו של הסניגור לפני החשוד שכן פעולה זו עלולה לפגועבהגשמת מימושה של זכות ההוועצות שהיא ערובה להגשמת יתר זכויות החשוד.

אסור למדובבים-כידה הארוכה של הרשות החוקרת-לתת עצה משפטית לחשוד שכן מתן ייעוץ משפטי לחשוד היא פעולה ייחודית השמורה ליחסים הייחודיים שבין החשוד לסניגורו.

אל להם לחוקרים ולידם הארוכה,המדובבים לחדור למתחם הסטרילי של יחסי עו״ד ולקוחו.

גם אם החשוד עצמו פונה למדובבים לשם קבלת עצה משפטית,צריך שהמדובבים יתעלמו מפנייתו זו ולא ינסו לשכנע את החשוד כי פעולה זו או אחרת תיטיב או תרע את מצבו במישור המשפטי.

עצם השימוש במדובבים מהווה תחבולת חקירה לגיטימית בתנאי שאינה מפרה את זכות החשוד לאי הפללה עצמית שכן בידיו לשמור על זכות השתיקה גם בשיג ושיח שהוא מנהל עם המדובב.

קיים איסור מפורש על שימוש בסמים במהלך הדיבוב. במקרה ונודע על שימוש בסמים במהלך הדיבוב יש להפסיק את פעולת הדיבוב והעסקת המדובב..

אין להעסיק נרקומנים ועברייני מרמה כמדובבים. אסור לתת תמריצים ובונוסים כספיים ו/או אחרים למדובבים. עליהם לעבוד תמורת שכר קבוע ללא קשר לתוצאות הדיבוב.בתי המשפט קבעו כי השימוש במדובבים כפוף לעקרונות הכלליים של שיטת המשפט שלנו המבחינים בין תחבולה חקירתית לפסולה . הפרה של זכותו של החשוד להמנע מהפללה עצמית פוגעת בעשיית הצדק ועלולה להוביל לביטול הפירות האסורים של פעולת המדובב.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×