אנו לומדים על היסוד הנפשי במשפט הפלילי מתוך הנסיבות והעובדות הקשורות לביצוע העבירה וזאת לצידן חזקות ראייתיות ובתוכן "חזקת הכוונה" שהיא חזקה ראייתית ולפיה אדם מתכוון לתוצאות הנובעות באופן טבעי ממעשיו, כמובן שחזקה זו ניתנת לסתירה ובמיוחד במשפט הפלילי שבה די ביומו של ספק סביר לצורך הפרכת החזקה כלל זה שחל במשפט הפלילי בכלל חל גם כאשר מדובר בעבירות מס, עבירות מכס ועבירות לפי חוק מע"מ.

כשנדרשת הוכחת קיום יסוד נפשי של כוונה או מטרה במשפט פלילי הרי שבשל הקושי להוכחת מחשבות ליבו של האדם הרי שניתן יהיה להוכיח זאת מתוך כלל הנסיבות, התנהגות הנאשם, ראיות נסיבתיות וחזקות עובדתיות.

בעבירות מס נקבע בפסיקת בתי המשפט שפעולה המביאה להקטנת הכנסות לתשלום מס או להקטנת סכום מע"מ היא תוצאה הגיונית וטבעית של מעשים שנעשו ולכן ניתן ללמוד על היסוד הנפשי בכוונה להתחמק מתשלום מס.

קיומו של יסוד נפשי בעבירות לפי סעיף 117 לחוק המע"מ

כדי להוכיח עבירה פלילית לפי סעיף 117(ב) לחוק מע"מ יש חובה לקיומו של יסוד נפשי שתכליתו היא מטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס והיסוד הנפשי הנדרש היא הנאשם בפלילים התכוון באמצעות הסתמכות על חשבונית שאינה משקפת עסקת אמת לניכוי תשומות להקטין את סכום המע"מ ובכך בעצם להתחמק מתשלום מס.

קבוצת העבירות בסעיף 117(ב) לחוק מע"מ דורשות יסוד נפשי של מודעות למעשה ולקיום הפעולות הפסולות שהובילו להתחמקות ממס כשהמטרה להתחמק ממס לומדים מתוך הראיות הנסיבתיות וממעשים חיצוניים של הנישום הנאשם בפלילים.

בסעיף 117(ב)(5) לחוק מע"מ מפורטת עבירה של ניכוי מס תשומות ללא חשבונית מס והכוונה היא לניכוי מס תשומות ללא חשבונית כלל, כלומר ניכוי על  בסיס חשבונית מס פיקטיבית, מבלי שהיתה עסקה או על בסיס חשבונית שניתנה על-ידי אדם  שכלל לא  קשור לעסקה כלשהי והיסוד הנפשי בעבירה זו נלמד מתוך כך שמי שמסתמך על חשבונית שאינה משקפת עסקת אמת לניכוי תשומות, מתכוון להקטין באופן פסול את סכום המע"מ שעליו לשלם ובכך להתחמק מתשלום מס באופן שמהווה עבירה פלילית.

הוכחת "כוונה" להתחמקות תשלום מס

כוונה להתחמקות תשלום מס ניתן להוכיח בראיות נסיבתיות, כשמדובר על דיווח חשבוניות שלא משקפות עסקאות אמיתיות, כלומר באישום פלילי של חשבונית פיקטיבית לומדים על הכוונה, היסוד הנפשי במרכיב העבירה מתוך המעשים של הנאשם ובכך גם מיישמים את "הלכת הצפיות" בעבירות מס כך שהיסוד הנפשי הנדרש לביצוע העבירות על פי חוק המע"מ הוא בעשיית מעשה מתוך מטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס וזאת יכולה להיות מוכחת בפלילים על ידי ראיות נסיבתיות, הפעולה עצמה והתנהגותו של הנאשם כך שניתן יהיה להסיק מסקנה מתוך אלו על מחשבתו וכוונתו הפלילית  ולפיה צפה מראש את ההתרחשות והתוצאות במטרה להביא לביצוע העבירה.

אנו במשרד עורך דין פלילי ניר רוטנברג מתמחים בייעוץ וייצוג פלילי של נאשמים בעבירות צווארון לבן עבירות מס ועבירות מכס.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×