חלופת מעצר באזיק אלקטרוני

במסגרת מעצר עד לתום ההליכים בית המשפט הפלילי  בוחן האם יש מקום לקיים את המעצר בדרך של מעצר בית מלא או חלקי תוך ענידת אזיק אלקטרוני וזאת גם במקרים שקיימות ראיות לכאורה לאשמתו של הנאשם.

יכולתו של בית המשפט לשחרר עציר בפיקוח אלקטרוני עוגן בחוק המעצרים בחודש יוני 2015  ושם נקבע כי ״הוגש כתב אישום רשאי בית המשפט שבפניו הוגש כתב האישום לצוות על מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים, ובכלל זה על מעצרו בפיקוח אלקטרוני״.

האזיק האלקטרוני הוא כלי פיקוח שמאפשר התרעה בזמן אמת על עזיבתו של עצור במעצר בית את המקום שבו הותר לו לשהות בעת חלופת מעצרו, כך שהפסקת שידור האות מן האזיק מועברת מייד לרשויות המפקחות.

כוחו של האזיק האלקטרוני מוגבל כשמדובר בעציר שנמצא ברמה גבוהה של מסוכנות או כשמדובר במי שאינו בר אמון ולכן נקבע כי האזיק אינו עיקרי אלא מרכיב חלקי בתוך התנאים שנקבעים בחלופת המעצר.

מדובר בשינוי תפיסה משמעותי של המחוקק ובית המשפט שכן עצם הגדרת מעמדו המשפט של המפוקח כעצור עד תום ההליכים ולא כמי ששוחרר בתנאים שבתוכם האזיק האלקטרוני יצר מציאות ובה על עצור בפיקוח של אזיק אלקטרוני חל מנגנון אישור להארכת מעצר וכך נקבע כי הפרת תנאי הפיקוח באזיק אלקטרוני יכולים להביא למעצרו המלא של הנאשם בהחלטה של סוהר בדרגת גונדר משנה לפחות ואין צורך להגיש בקשה לבית המשפט במקרה של הפרת תנאים.

בטרם יחליט בית המשפט על פיקוח אלקטרוני הוא יבחן שלושה תנאים:

א. האם קיים חשש שהנאשם מסוכן ברמה גבוהה כך שהוא יכול לסכן את בטחון הציבור.

ב.  האם ניתן לשחרר בערובה ללא צורך בתנאי פיקוח אלקטרוני.

ג. אם התשובה לשאלה השנייה שלילית יקבע בית המשפט פיקוח אלקטרוני במסגרת תנאי השחרור בכללותם.

תכנית הפיקוח באזיק אלקטרוני נותנת מענה לאלו אשר לא ניתן לשחררם בחלופה של מעצר בית בלבד ובתנאי ערובה ופיקוח בלבד ויש בה כדי לצמצם את נזקי המעצר שכן העצור יכול לשהות בסביבה תומכת ונמנעת ממנו השהות הארוכה בין סורג ובריח בטרם הוכרע משפטו, יש בכך גם כדי להקל על מצוקת הצפיפות בתוך מתקני השב״ס ובכך לחסוך בתקציב הרשויות.

במשרד עורכי דין רוטנברג הפועל מעל ל-20 שנה נסיון רב בייצוג בהליכי מעצר ובהליכי מעצר עד תום ההליכים, אנו מלווים את העצור ועושים את המיטב ולעיתים את הבלתי אפשרי כדי למנוע ממנו טעויות שיותירו אותו זמן מיותר בין כתלי בית המעצר.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×