חומר חקירה במשפט פלילי שההגנה רשאית לקבל ולעיין בו הוא כל חומר הקשור באופן ישיר או עקיף לכתב האישום ולפרשת האישום הפלילי כנגד הנאשם, כך שלהגנה ולעו”ד המייצג את הנאשם תוענק הזדמנות הוגנת להתגונן בפני האישומים. הכלל הוא שההגנה זכאית לקבל כל חומר שיש לו זיקה לאישומים ויש בו כדי לסייע להגנת הנאשם.

קיים שוני בין סוגי חומרים שנכנסים תחת ההגדרה “חומר חקירה” ואשר הזיקה שלהם להליך הפלילי היא ברמות שונות כך שניתן להבחין בין חומר חקירה שמהווה את העיקר של הראיות שנאספו וקשורות באופן ישיר לכתב האישום וקיים “חומר חקירה” שאינו מתייחס במישרין למתואר בכתב האישום אלא לעניינים אחרים הנוגעים לאנשים אחרים שעו”ד הפלילי שמייצג את הנאשם מבקש לבחון אותם כדי לנסות ולהשתמש באלו כדי לפגוע במהימנות ראיות התביעה הישירות, כלומר מדובר ב”חומר חקירה” שלא מתמקד בנאשם אלא בעדי התביעה, עדי המדינה או בעניינים אחרים שיש בהם כדי להשפיע על הנאשם והראיות כנגדו.

חומרי חקירה לא ישירים

חומרי חקירה שאינם שייכים באופן ישיר לתיק החקירה ואף כאלו השייכים לתיקים אחרים יכולים להיות בעלי פוטנציאל הגנתי ורלוונטיים להגנת נאשם שכן יתכן שהם יכולים לסייע להגנה ולקעקע את אמינות עדי התביעה או עד המדינה שמעידים כנגד הנאשם.אולם יתכן שבמקרים ובהם אין כלל קשר בין כתב האישום לחומר האחר וככל שמטרת ההגנה היא לשם טשטוש אמינותו של עד המדינה הרי שלא יעובר כל החומר אלא בהיקף מוגבל.

בתי המשפט הנחו את רשויות התביעה לבחון את העברת חומר החקירה מתוך הסתכלות הגנתית כלומר אם פרקליט מבחין כי חומר חקירה יכול להיות בעל משמעות להגנה הרי שמחובתו לפעול כדי להביא את המידע לידיעת הסנגוריה.

אם אתם מנהלים תיק פלילי והוגש נגדכם כתב אישום פלילי ישנה חשיבות לקבלת מלוא חומר החקירה ולדרוש גם חומרי חקירה עקיפים שלעיתים נראים לא רלוונטיים אך יש בהם לא אחת כדי להוביל לזיכוי הנאשם מן האישומים שהושתו כנגדו.

 

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×