כתבי אישום רבים מוגשים כנגד נאשמים כשבבסיס המשפט הפלילי עומדת שאלת זהותו של מבצע העבירה ובית המשפט קבע מבחנים לעניין סוגיית הזיהוי במשפט הפלילי והאפשרות כי ישנה טעות בזיהוי של הנאשם, לעיתים בזדון ולעיתים מדובר בטעות שנובעת מתום לב. במאמר זה ננסה לעמוד בקצרה על המסגרת שהתוו בתי המשפט לצורך בחינה והערכה של זיהוי במשפט פלילי.

מתי ניתן להרשיע לפי עדות זיהוי בודדה

קיימת אפשרות להרשיע בפלילים על סמך עדות זיהוי בודדה גם אם אין לה ראיות נוספות שתומכות בזיהוי. אולם כשבית משפט מבקש לבסס הרשעה שכזו עליו לנקוט בזהירות יתרה ורבה שכן על בית המשפט להיות ער למגבלות הקיימות ביכולת הזיכרון של בני אדם ולכן למרות שבית המשפט יכול לבסס הרשעה בהסתמך על עדות זיהוי יחידה עליו להיות זהיר בבואו להרשיע בפלילים בהתבסס על עדות בודדה שכזו.

כיצד להעריך זיהוי בפלילים

ישנם שני שלבים שאותם בוחן בית המשפט בבואו להעריך עדות זיהוי במשפט פלילי

  • בחינת אמינות העד המזהה
  • בחינת מהימנות הזיהוי.

המבחן הראשון הוא סובייקטיבי ומתייחס לאמינות העד והאם יש לו רצון להטעות והאם מדובר באדם אמין, אולם גם אם בית המשפט מאמין שהעד אמין הרי שעליו להמשיך ולבחון האם הוא בטוח בזיהוי או שהוא טועה בתום לב בעדות הזיהוי. לכן, בית המשפט יבדוק את יכולות העד לזכור רשמים ומתוכם לזהות אנשים, נסיבות האירוע ורמת הביטחון שמפגין העד.

במסגרת המבחן האובייקטיבי יבדוק בית המשפט את היתכנות שהעד טועה בתום לב טעות כנה ולצורך כך יבחנו בין היתר:

  • היכרות קודמת בין הנאשם לעד שמזהה אותו.
  • משך הזמן שהמזהה הבחין בנאשם בעת האירוע.
  • מה היו התנאים שבהם התבצע הזיהוי- זווית הראייה, חושך או אור , תנאי התאורה ויכולת הראות.
  • מרחק הראות שממנו זוהה הנאשם על ידי העד.
  • הזמן שחלף מעת האירוע נשוא האישום לזיהוי בפועל.

כמובן, שרשימה קצרה זו היא רק חלק מן הפרמטרים האפשריים להערכת עדויות של זיהוי וברור שמדובר ברשימה פתוחה וארוכה שנוגעת לנסיבות כל מקרה ומקרה, ברור גם שהתקיימותו של אחד התנאים לא שוללת או מאשרת את העדות וסוגיית הזיהוי תמשיך להבחן בבית המשפט בהתאם לנסיבות העדות והאירוע.

אם הנכם עומדים למשפט פלילי שבבסיסו ראייה של עדות זיהוי פנו למשרד עורך דין פלילי רוטנברג כדי שנבחן האם העדות הזיהוי יכולה לבסס הרשעה או שמדובר בעדות שיש בה כדי להטעות את בית המשפט.

 

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×