המונח ״קלון״ או ״עבירה שיש עמה קלון״ הוא מטעה, בכל עבירה פלילית ישנו ״קלון״ אולם המושג המשפטי בא להבחין בין אלו שהורשעו בבית המשפט. אלו שהורשעו ודבק בהם פגם מוסרי שהוא לא רגיל ואשר לחומרתו נקשרות השלכות שהן מעבר לאלו שבהרשעה יוצמד גם ״קלון״.

השלכות של הטלת ״קלון״ בעת הרשעה

קיומו של ״קלון״ פוגע ביכולתו של אדם לשמש בתפקיד ציבורי או לעסוק בעבודה שדורשת רמה גבוהה של יושרה, כך תפגע יכולתו של אדם שהורשע בעבירות שיש עמן קלון באפשרות להתמודד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית, לכהן כחבר בממשלה, לשמש כדירקטור בחברה ציבורית או חבר במועצת מנהלים של חברה ממשלתית, כמו כן אדם שהורשע והוטל עליו ״קלון״ לא יוכל לשמש כחבר וועד מנהל של עמותה או לכהן במועצות של גופים ציבוריים שונים וזאת לצד הגבלות נוספות שחלקן מותנה גם בעונשי מאסר בהיקף שונה ובמידה ולא חלף פרק זמן מסוים מן היום בו סיים האדם שהורשע לרצות את עונשו.

הרשעה בעבירה שיש עמה ״קלון״ יכולה להוביל לפגיעה בתנאי פרישה של בעלי תפקידים גם לאחר שסיימו את תפקידם.

״קלון״ שמוטל על אדם שהורשע בפלילים אינו ססמא ערטילאית אלא עניין מהותי שיש לו השלכות ברורות על עתידו של האדם שדבק בו אותו רבב, לעיתים הקלון יכול לפגוע באדם בעת ההרשעה ולעיתים רק בעתיד לאחר שיסיים לרצות את עונשו, משיבקש לשלוח ידו בעיסוק כזה או אחר תתגלה המגבלה שנוצרה בעקבות הטלת ״קלון״ בעת הרשעה בפלילים.

מתי בית המשפט יטיל ״קלון״ על מורשע בפלילים

כשבידי ביהמ״ש קיימים נתונים בזמן אמת הנוגעים לכשירות מוסרית של המורשע למלא תפקיד, יבחן ביהמ״ש האם ראוי להטיל ״קלון״ על אותו אדם, אולם, לעיתים קרובות לא ניתן בעת ניהול המשפט או בעת הגעה להסדר טיעון לדעת האם יש מקום להטלת ״קלון״ ואז בית המשפט יכריע בשאלה בהתאם לזהותו של האדם ולנתונים שבידיו.

אולם תתכן אפשרות ובה ביהמ״ש לא יכריע בשאלת הקלון ורק בשלב מאוחר יותר ינתן הכוח להכריע לגורם אחר, כך ישנה סמכות ליו״ר ועדת הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות, לנציב שירות המדינה וגם ליועץ המשפטי לממשלה אפשרות לפנות לבית המשפט כדי שיכריע האם ישנו ״קלון״ ויש אפשרות שהיועץ המשפטי לממשלה עותר לבית המשפט בשלב שלאחר פסק הדין כדי שזה יכריע בשאלת הקלון. לכן, לא בכל מקרה יש להכריע כבר בבית המשפט בשאלת הקלון אלא לעיתים זה יוכרע רק בשלב עתידי.

במשרד עורכי הדין רוטנברג עוסקים למעלה מ-20 שנה בייצוג והגנה על נאשמים במשפט פלילי ויש לנו את הכלים לעזור לך להמנע מטעויות שיפגעו בך לפני המשפט הפלילי במהלכו ולאחריו

אל תהססו לפנות אלינו לייעוץ והגנה על זכויותיכם.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×