הליך מעצר הינו הליך משפטי טראומתי עבור אלו החווים אותו מקרוב.

הגבלת החירות ולעיתים שלילתה לתקופה ממושכת, הינם חוויה בלתי נשכחת הן לעצור והן לבני משפחתו.

להליך מעצר מספר שלבים ובכולם מומלץ להעזר בעורך דין פלילי מנוסה. עורך דין פלילי יכול להיות זה שימנע את המשך המעצר או את עצם קיומו, בעצה נכונה ובהנחיה מושכלת של החשוד.

המעצר אינו עונש ומטרותיו מוגדרות בחוק. עורך דין פלילי מנוסה ידע להעמיד גבולות לרשויות החקירה בבואן לבקש הארכת מעצר. עורך דין פלילי ידע להציב את גבולות החוק והפסיקה אל מול המשטרה ו/או כל רשות אחרת שבסמכותה לדרוש מעצר.

מטרות המעצר

מטרות המעצר הקלאסיות הן לצרכי חקירה או למניעת עבירה וכן כדי למנוע שיבוש הליכי חקירה. לכל מעצר יש עילת מעצר על פי החוק – ללא עילת מעצר כדין לא יתכן מעצר.

חשיבותו של עורך דין

תפקידו של עורך הדין הפלילי הינו לדאוג לכך שמרשו לא ייעצר ללא עילה ולעמוד על המשמר כך שבמקרה המתאים באם המשטרה או כל רשות חקירה אחרת לא הראתה שיש בעניינו של החשוד עילת מעצר- החשוד ישוחרר ממעצר.

גם במקרה שקיימת עילת מעצר, עדיין אין חובת מעצר חד משמעית ויש לבדוק האם ניתן לקיים את מטרת המעצר בדרך אחרת שפגיעתה בחרותו של החשוד נמוכה יותר. עורך דין פלילי , ינסה להראות כי במקרים רבים הגם וקיימת עילת מעצר עדיין ניתן להסתפק בחלופת מעצר ואין להורות על מעצר מאחורי סורג ובריח.

זמן המעצר

משך המעצר מוגבל על פי החוק ואולם המשטרה לא תמיד מקפידה על יישומו של החוק בבקשותיה לבית המשפט. כמו כן, משך המעצר תלוי בסוג המעצר – אם מדובר במעצר עד תום ההליכים או שמא במעצר ימים. עורך דין פלילי מנוסה יבדוק את משך תקופת המעצר המבוקשת ויבקש מבית המשפט להגבילה ככל האפשר.

ההבדל בין מעצר לצרכי חקירה למעצר עד תום ההליכים

קיים הליך של מעצר לצרכי חקירה– עד להגשת כתב אישום  וקיים הליך של מעצר עד תום ההליכים-לאחר הגשת כתב האישום. לשני ההליכים מטרות שונות ועילות שונות ובחינת הראיות בהן היא שונה . משמעות ההחלטה בהליכים שונה במשמעותה ובפרק הזמן אשר עלולה להישלל חרותו של אדם. בהליך מעצר לצרכי חקירה עורך הדין הפלילי אינו זכאי לעיין בחומרי החקירה ואילו בהליך של מעצר עד תום ההליכים עורך הדין הפלילי רשאי להעתיק ולקבל לידיו את חומר החקירה-חומר הראיות שנאסף כנגד לקוחו.

עוצמת הראיות הנדרשת בשלבי המעצר

בהליך מעצר לצרכי חקירה חומר הראיות העומד כנגד החשוד אמור להיות בדרגה של ״חשד סביר״ ומשמעות המעצר הינה של ימים בעוד שבהליך של מעצר עד תום ההליכים חומר הראיות שכנגד החשוד אמור להיות בדרגה גבוהה יותר -״סיכוי סביר להרשעה״ -ומשמעותו חודשי ממעצר-עד תשעה חודשים ולעיתים עד מעבר לכך – עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. ראוי וכדאי לשכור את שרותיו של עו״ד פלילי מנוסה כבר מהשלבים הראשונים של החקירה. עצות נכונות וליווי בכל השלבים  ע״י עורך דין פלילי יכולים לחסוך בעיות רבות בהמשך הדרך ולעיתים להביא לסיום ההליך כבר בשלביו הראשונים.

משרד עורכי דין פלילי רוטנברג מתמחה בטיפול בהליכים פליליים , חקירות ומעצרים עם וותק של למעלה מ 20 שנה ונסיון רב בארץ ובחו״ל.

צרו עימנו קשר בעת הצורך ונחזור אליכם מיד.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×