עורך דין מיסים הוא עורך דין המתמחה בדיני מס, והוא מספק ייעוץ וליווי משפטי ללקוחות פרטיים ועסקיים בכל הנוגע לנושאים הקשורים למס. עורך דין מיסים יכול לסייע ללקוחותיו בנושאים כגון:

  • הגשת דוחות מס
  • תכנון מס
  • טיפול בחקירות מס
  • ייצוג בבתי משפט בענייני מס

עורך דין מיסים יכול להיות בעל הכשרה משפטית בלבד, או בעל הכשרה כעורך דין וכרואה חשבון. עורך דין מיסים בעל הכשרה כעורך דין וכרואה חשבון יכול להציע ללקוחותיו ייעוץ וליווי מקיף יותר בנושאים הקשורים למס.

עורך דין מיסים יכול להיות מומחה בתחום מסוים של מיסוי, כגון מיסוי מקרקעין, מיסוי חברות, או מיסוי בינלאומי. חשוב לבחור עורך דין מיסים המתמחה בתחום הרלוונטי ללקוח.

מה ניתן לעשות כנגד חשד להעלמת מס שנעשה בתום לב?

המדינה ורשות המיסים משקיעות כספים רבים כדי לאתר עברייני מס ולפעול כנגדם באמצעות ענישה חמורה שתוביל להרתעת העבריינים המבקשים להתחמק מתשלום מיסים אולם גם רשות המיסים מבינה כי מרבית אלו שמזוהים כ"עברייני מס" אינם אלא מי שביצעו טעות בתום לב כתוצאה מאיחור בהגשת הדו"חות או כתוצאה מטעויות טכניות שהובילו לאי תשלום המס במלואו ולכן במקרה של עבירת מס טכנית ניתן להגיעה להסדר עם רשויות מס הכנסה ולתקן את הטעות.
משרד עורך דין רוטנברג מתמחה אך ורק בייצוג וליווי לקוחות שהסתבכו בדין הפלילי תוך מתן מענה מקצועי ביותר בתחום עבירות המס והצווארון הלבן ומביאים במקרים רבים לצמצום ניכר של הענישה בתחום זה.

האם ניתן לצמצם ענישה פלילית במקרה של עבירות מס חמורות?

במקרים רבים רשות המיסים עוצרת לחקירה ואף מגישה כתבי אישום במקרים שבהם ישנם חשודים בעבירות מס קשות כמו רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף מסמכים שכל מטרתו היא התחמקות מתשלום מס הכנסה כשפקודת מס הכנסה קובעת סנקציות פליליות חמורות וקנסות כבדים כנגד החשודים בהתחמקות מתשלום מס. בעבירות מסוג זה חשוב שיהיה ליווי מקצועי וצמוד מתחילת החקירה של עורך דין פלילי מומחה בתחום עבירות המס שיתן מענה לכל אחת מהמהמורות שיועלו על ידי חוקרי רשויות המס ויפעל כדי לסכל כתב אישום חמור או קנסות כבדים כנגד החשוד בהעלמת מס הכנסה. דווקא בשל ריבוי עבירות המס החמורות והפעולות הקשות שנוקטת רשות המיסים כנגד עברייני מס מתחום החשבוניות הפיקטיביות, דיווח כוזב והעלמת נכסים לצורך הסתרתם מרשויות המס קורה לא אחת שמי ששגו בתום לב בתשלום מס ההכנסה חשודים בביצוע עבירות חמורות ועומדים בפני עונשים וקנסות חמורים.
אנו במשרד עורך דין רוטנברג מכירים לעומק את כל האפשרויות הקיימות לחשוד ומלווים אותו מרגע החקירה ועד לסיום ההליך הפלילי תוך שימוש בניסיון הרב של המשרד בתחום עבירות המס והמומחיות בייצוג לקוחות שהסתבכו עם הדין הפלילי כדי לחלץ אותם מהמצב אליו הם נקלעו ולהציל אותם מביצוע טעויות חמורות יותר.

מהי רמת הענישה בעבירות מס חמורות?

בתי המשפט ורשויות מס ההכנסה נוקטות ביד קשה כלפי עברייני מס ובית המשפט העליון קבע לא אחת שעבירות של הנפקת חשבונות פיקטיביות והתחמקות מתשלום מס וגם סיוע לאחרים להתחמק ממס הם מעשי גניבה של כספי ציבור, בית המשפט קובע שגם אם מדובר באנשים נורמטיביים שאינם מוגדרים כעבריינים פליליים הרי שברגע שבחרו לגנוב מהציבור באמצעות אי תשלום מס הרי שהם הופכים לגנבים ולחלק מהעולם התחתון העברייני.

בתי המשפט נוהגים לראות בפגיעה בקניינו של הציבור כחלק מפגיעה בערכים מוגנים ויסודיים שהם שמירה על כספי הציבור והצורך למנוע פגיעה בקניינו של הציבור וכך ביצוע עבירות מס ופקודת המכס יש בהם כדי ליצור פגיעה בערך השיוויון בנטל המיסים ושלטון החוק של מדינת ישראל.

גם טיעונים של קושי כלכלי שהוביל לביצוע העבירות אינם מהווים עילה להקלה בעונש אלא משמשים להתחשבות בעת גזירת רכיב הקנס במסגרת גזר הדין כולו שכן בתי המשפט טוענים שקושי כלכלי קיים בבתים רבים בישראל אך אלו אינם הופכים בהכרח לעברייני מס ואין הצדקה לביצוע גניבת כספי ציבור באמצעות עבירות מס ופגיעה בקניין והשיוויון המחוייבים במדינת ישראל ולכן נפסק שהענישה בעת הרשעה בעבירות מס מתוחכמות צריכה להוביל לעונשי מאסר בפועל משמעותיים לצורך הרתעת הרבים והרתעת היחיד.

במשרד עורך דין פלילי רוטנברג אנו פועלים מהרגע הראשון של חקירת המס להביא לאלטרנטיבה להליך הפלילי כך שתמנע הגשת כתב אישום וגם במקרים שבהם הוחלט על הגשת כתב אישום אנו פועלים כדי למזער את הנזק ופועלים להביא להסדרים מקלים.

בשל הניסיון העצום שלנו בייצוג לקוחות בעבירות מס פליליות אנו מצליחים להוביל לענישה מקלה ביותר במקרים רבים.

מהי הענישה פלילית בעבירות של הפצת חשבוניות פיקטיביות?

שורה של החלטות בבתי המשפט קבעו כי הפצת חשבוניות פיקטיביות היא ""אבי אבות הטומאה כשמדובר בעבירות מס" ולכן נקבע שהעבירה של הפצת חשבוניות פיקטיביות היא חמורה ביותר ונמצאת במדרגה העליונה מבחינת חומרה של עבירות מס שכן לא מדובר רק בהשתמטות ממס הכנסה וגם לא בהתחמקות מרישום נכון מדיווח או מתשלום מס אלא מדובר ביצירה מאין של חשבוניות פיקטיביות שגורמות גם למי שמפיץ אותם וגם למי שמשתמש בהן לחטוא ולעבור עבירות מס פליליות ומכיוון שבתי המשפט נוהגים לגזור עונשי מאסר משמעותיים כלפי מי שהורשע בעבירות מסוג זה גם כאן יש לפעול כדי לקבל ליווי וייצוג של עורך דין פלילי מומחה בעבירות מס החל מהרגע הראשון של החקירה וכמובן שבמהלך המשפט עצמו.

האם להסרת המחדלים יש מקום בשיקולי ענישה בעבירות מס?

הסרת מחדלים צריכה לקבל מקום בשיקולי העניש לקבל ביטוי אך אין זה אומר שהסרת מחדל המס שולל את חומרת הנסיבות של ביצוע העבירה שכן בעיני בית המשפט פירעון חוב המס הוא לא מעשה חסד שעושה החשוד או הנאשם לציבור שכן זוהי חובתו וזהו פרעון של חובו שהיה חייב לפרוע אותו, למרות שברור שקיים אינטרס של הציבור לעודד נאשמים להחזיר את הכספים שלכאורה נגזלו מהציבור אולם במעשה ההחזרה אין כדי לבטל לחלוטין את כל שיקולי הענישה האחרים ובתי המשפט קבעו שיש ליתן ביטוי מתון במסגרת הענישה להסרת המחדלים.

קיים אינטרס ציבורי לעודד נאשם להחזיר כספים שגזל מהציבור, אולם בכך אין כדי לאיין את שיקולי הענישה האחרים, והגם שהדבר מובא במסגרת השיקולים, יש לעשות זאת במתינות ולכן בטרם הסרת המחדל אנו במשרד עורך דין רוטנברג פועלים כדי שהמעשה יקבל הכרה משמעותית תוך שיראו באופן של הסרת המחדל עדות לחרטה אמיתית של הנאשם וקבלת משקל רציני ומשמעותי להשלמת החסר מקופת המדינה.
בנסיבות מיוחדות וכשהדברים נעשים באופן נכון ומקצועי בית המשפט יתן משקל משמעותי ויפחית באופן ניכר בעונשו של נאשם.

דוגמאות לענישה בעבירות מס הכנסה ועבירות של חשבונות פיקטיביות

לבתי המשפט מדיניות ענישה שנוהגת בעבירות מס ובעבירות של הנפקת חשבוניות פיקטיביות וכאשר מדובר במספר רב של חשבוניות פיקטיביות בהיקף כספי גבוה ובתחכום רב יש החמרה בענישה והטלת עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח.
בתיק שבו הוגש כתב אישום כנגד נישום שניכה מס שלא כדין בנוגע ל- 15 חשבוניות כוזבות בסך של כ-2.4 מיליון ₪, כאשר המס הגלום בהן הינו בסך כ-360,000 ₪ וניכוי מס תשומות ב-14 דו"חות תקופתיים אותם הגיש הנאשם למנהל מע"מ בסך של כ-116,000 ₪ כשהמחדל כלל לא הוסר נגזרו על הנאשם במסגרת הסדר 10 חודשי מאסר בפועל.

בתיק אחר ובו 15 עבירות של ניכוי מס תשומות ללא מסמך שהוצא כדין ובהסתמך על 15 חשבוניות פיקטיביות שסכום המס שנוכה עמד על סך של כ-420,000 ₪ והמחדל לא הוסר נגזרו על הנאשם עשרה חודשי מאסר.
בתיק חמור שבו 70 עבירות בניגוד לחוק מע"מ כשסכום העסקאות כ-5 מיליון ₪ וסכום המס הגלום בהן כ-700,000 ₪ והמחדל לא הוסר נגזרו 21 חודשי מאסר.

בכתב אישום בעבירות של ניכוי תשומות בניגוד לסעיף 117(ב)(5) לחוק מע"מ עם שימוש בחשבוניות פיקטיביות בסכום של 4.2 מיליון ₪, כאשר הפחתת חבות המס היתה בסך של כ-550,000 ₪ והמחדל לא הוסר נגזרו 16 חודשי מאסר לאחר שהוגש ערעור למחוזי.

בכתב אישום פלילי שהוגש על עבירות של ניכוי מס תשומות במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס בניגוד לסעיף 117(ב)(5) לחוק מע"מ ועבירה של הכנת פנקסי חשבונות כוזבים לצורך התחמקות מתשלום מס בניגוד לחוק מע"מ כשסכום החשבוניות הכוזבות עמד על סך של כ-4.3 מיליון ₪ והסכום מס התשומות שנוכה שלא כדין בגין החשבוניות הכוזבות עמד על סך של 630,000 ₪ והמחדל לא הוסר נגזרו 12 חודשי מאסר בפועל.

בתיק פלילי ובו 30 עבירות של מסירת דיווח כוזב במטרה להתחמק מתשלום מס כשהנאשם הגיש 30 דו"חות תקופתיים שכללו ידיעות כוזבות בדבר היקף העסקאות שביצע וכאשר הנאשם הוציא 131 חשבוניות מס עליהן לא דיווח בהיקף כספי של כ-5.6 מיליון ₪ ושיעור המס בגינן עמד על כ-750,000 ₪ כשהמחדל לא הוסר נגזרו 11 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח.

בתיק ובו 30 עבירות של הוצאת חשבוניות כוזבות מבלי שנעשתה עסקה וסכום החשבוניות הכוזבות עמד על כ-5.7 מיליון ₪ והמס הגלום בהן עמד על סך של כ-925,000 ₪ כשהמחדל לא הוסר על הנאשם נגזרו 6 חודשי מאסר בפועל.

בתיק ובו 23 עבירות בניגוד לחוק מע"מ 15 עבירות של מסירת ידיעה כוזבת בניגוד לחוק המע"מ כשהמס הגלום שהתקבל מהצגת החשבוניות הכוזבות עמד על סך של 751,000 ₪ והמחדל לא הוסר נגזרו 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שרות.

מדיניות הענישה בעבירות מס

בתי המשפט קבעו במספר רב של פסקי דין כי עבירות מס מאופיינות בחומרה רבה וזאת לנוכח הפגיעה הישירה בקופת הציבור והפגיעה העקיפה בכיסם של אזרחי המדינה וזאת אור לחתירה לערך השוויון בנשיאת נטל המס. בהתאם להלכות שנפסקו הותוותה מדיניות ענישה ולפיה יש לגזור עונשים על מי שהורשע בעבירות מס שהשיקול העיקרי הוא שיקול של הרתעת הכלל ובכך בעצם ניתנה בכורה לשיקולי הרתעה על נסיבותיו האישיות של מי שהורשע בעבירות מס.

הכלל שהותווה בבית המשפט העליון הנו שאין להסתפק באופן כללי בעונש מאסר במסגרת של עבודות שירות אלא שיש למצות את הדין עם המורשעים בעבירות כלכליות של מס באמצעות הטלת עונשי מאסר בפועל בליווי קנס גבוה.

איך יודעים שנאשם ניסה להתחמק מתשלום מס?

בית המשפט העליון קבע בשורה של פסקי דין הלכות ולפיהן ניתן ללמוד על כך שהנאשם שם לו למטרה להתחמק מתשלום מס באמצעות ראיות נסיבתיות ומתוך מעשיו של הנאשם בפלילים, וכך נקבע שבקבוצת העבירות הקיימת בסעיף 117(ב) לחוק המע"מ ישנו צורך  להוכיח מטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס או במילים אחרות בית המשפט דורש הוכחת יסוד נפשי של מודעות הנאשם למעשה ההתחמקות ולקיום הנסיבות שגורמות להתחמקות מתשלום מס ואת המטרה להתחמק תשלום מס ניתן ללמוד מתוך ראיות חיצוניות שעולות מתוך מעשיו של הנאשם.

חשבונית פיקטיבית כדי להתחמק מתשלום מס

סעיף 117 ב 5 לחוק המע"מ מגדירה את עניין ניכוי מס תשומות ללא חשבונית או מסמך אחר והכוונה היא לניכוי מס ללא חשבונית כלל, כלומר באמצעות חשבונית פיקטיבית מבלי שבכלל נעשתה עסקה או על בסיס של חשבונית זרה שניתנה על ידי אדם זר שכלל לא קשור לעסקה.

נפסק בבית המשפט העליון שחשבונית פיקטיבית שעליה מסתמך אדם ואשר אינה משקפת עסקת אמת לניכוי התשומות נעשית מתוך מטרה להקטין שלא כדין את סכום המע"מ שעל הנאשם לשלם ובכך יש כוונה להתחמק מתשלום מס וגם פעולה זו נלמדת מתוך היסוד הנפשי של מעשיו של הנאשם בפלילים.

האם הוכחת קיום יסוד נפשי בעבירות מס תמיד מוטלת על רשות המיסים והתביעה?

ההוכחה של קיום יסוד נפשי מוטלת על רשות המיסים והפרקליטות כמו כל יסוד מיסודות העבירה אך שלעבירות מס יש אופי מיוחד וברוב המקרים לא ניתן להוכיח את היסוד הנפשי אלא על ידי נסיבות שנובעות מתוך התנהגות ומעשי הנאשם כשבמקרים אלו המסקנה שהנאשם התכוון להתחמק מתשלום מס נלמדת מתוך המעשה עצמו או במילים אחרות הרי שהדרך היחידה של בית המשפט ללמוד על קיום יסוד נפשי או היעדר יסוד נפשי להוכחת עבירת המס היא באמצעות הנסיבות הגלויות ואלו נלמדות מתוך התנהגות הנאשם בעבירת מס פלילית או בצירוף של כמה נסיבות המצביעות על מסקנה חד משמעית בדבר היסוד הנפשי שנדרש להוכחת עבירת המס ומשהנאשם לא יספק הסבר סביר לנסיבות מעשיו הרי שניתן יהיה ללמוד על כוונתו.

כך כבמקרים שבהם נעדר מסמך או ספר חשבונות שהנאשם בעבירת מס היה צריך לקיים וכך במקרה שבו נאשם ייסד חברה לצורך הוצאת חשבוניות אך בחר להתנהל במזומן בלבד ולא ניתן לעקוב אחר הכנסות והוצאות שביצע.

עבירות על חוק מע"מ

סעיף 117(ב)(1) ו- 117(ב)(5) לחוק המע"מ קובע שאם אדם עושה מעשה מאלו המפורטים בחוק מתוך מטרה להתחמק מתשלום מס הרי שדינו מאסר 5 שנים או כפל הקנס הקבוע בסעיף 61א 4 לחוק העונשין.
הכוונה היא למעשים שנועדו להתחמק ממס באמצעות מסירת ידיעה כוזבת ופיקטיבית או ניכוי תשומות ללא שיש בידי אותו אדם מסמך המאשר את אותה עסקה.
בסעיף סעיף 117 ב 2 לחוק המע"מ נקבע מתי ובאילו נסיבות תתקיים עבירה לפי סעיף זה בחוק המע"מ בנסיבות מחמירות ואלו עלולות לשלוח את העבריין ל-7 שנות מאסר בפועל או קנס פי 5 מזה שקבוע בחוק העונשין.
מכיוון שמדובר בעבירה התנהגותית הרי שמרגע שהוכח שהחשוד או הנאשם במעשה הפלילי של התחמקות מתשלום מס אכן דרש חשבוניות פיקטיביות במסגרת דיווחיו התקופתיים לרשויות המס הרי שכדי להביא להרשעתו יש צורך להוכיח את היסוד הנפשי שהוביל לביצוע העבירות ואלו מורכבות ממודעות הנאשם לרכיבי העבירה וכן נדרש יסוד נפשי מיוחד של "מטרה להתחמק מתשלום מס", כלומר, על רשויות המיסים להוכיח מטרה להשתמט מתשלום מס כשהיסוד נפשי של מודעות למעשה ולהתקיימות הנסיבות הגורמות להתחמקות ממס נלמד מתוך מעשיו והתנהגותו של הנישום.
לצורך הרשעה בעבירות מע"מ מסוג זה של חשבוניות פיקטיביים יש צורך להוכיח מודעות לטיבו של המעשה האסור ולנסיבות גם אם מדובר ברמה של "עצימת עיניים" לצורך השגת היעד של התחמקות מתשלום מס.

ניכוי מס על בסיס חשבונית מס פיקטיבית

ניכוי מס תשומות תוך הסתמכות על חשבוניות שכלל לא משקפות עסקאות אמיתיות מקימות חזקה שהפעולה נעשתה לצורך הקטנת סכום המע"מ ומתוך כוונה של האדם להתחמק מתשלום מס אלא אם הנישום הוכיח אחרת.
בסעיף 117ב 5 לחוק המע"מ הכוונה היא לניכוי מס שנעשה ללא חשבונית כלל או בהסתמך על חשבונית מס פיקטיבית וכוזבת וזאת מבלי שבכלל התרחשה עסקה.
בית המשפט העליון הנחה שגם בעבירה זאת הרי היסוד הנפשי נלמד על באמצעות מעשיו של האדם ולכן מי שמסתמך על חשבונית שאינה משקפת עסקה אמיתית לצורך ניכוי תשומות מתכוון להקטין בדרך זו באופן פסול את סכום המע"מ שעליו לשלם.

עבירות על פקודת מס הכנסה

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה מייחס עבירות פליליות של התנהגות שנעשות בעבירות מרמה כלפי רשויות המס לצורך התחמקות מתשלום מס או כדי לסייע לאחר להשתמט מתשלום מיסים כשפקודת מס הכנסה מייחסת חבות בפלילים למי שעושה כן בכל שלבי הרישום החשבונאי הן זה הפנימי והראשיתי שנעשה בתוך העסק של הנישום החשוד או הנאשם ובהמשך גם על באמצעות החשבונות הסופיים שמגיש הנישום לרשויות ובכך נערך מעין שיקוף של יחס המחוקק אל הרישום השיטתי והרישום הקבוע שמורכב באמצעות פעולות חוזרות ונשנות ושיש בהם כדי לשקף באופן אמיתי את פעולותיו של הנישום.
אם הפרקליטות מוכיחה את היסוד העובדתי ולפיו הנאשם הכין רשומות כוזבות מבחינת ההיקף או סיווג העסקאות הרי שבכך מתקיים היסוד העובדתי הדרוש לצורך הרשעה בפלילים.

מהי מרמה ותחבולה בעבירות מס?

המושג "מרמה" בעבירות מס שהשימוש בה הוא עבירה פלילית בניגוד לסעיף 414 לחוק העונשין הוא הצגה של טענה שקרית שמטרתה היא לרמות כדי להביא את האחר באמצעות המרמה לידי מעשה או מחדל, או במילים אחרות לפעול או להימנע מפעולה כך שטענה שקרית וכוזבת יכולה להתרחש גם במקרה של מחדל תוך העלמת ראיות שהיה מקום להציגן.
תחבולה בעבירות מס הכנסה היא שקר שמטרתו לייצר הונאה או הטעיה באמצעות מצג כוזב שבו משתמשים נאשמים כדי לבצע הונאה ולהטעות את האחר שהמצב האמיתי אינו ידוע לו. כדי שתתקיים תחבולה בהתאם לסעיף 220 [5] לפקודת מס הכנסה הרי שיש להוכיח שלפחות אחד מהרכיבים הוא שקרי וכוזב ולכן כשנישום עושה מעשה ומודע לכך שיש רכיב שקרי בדיווח שהציג לפקיד השומה כדי שזה יבצע את עבודת השומה תוך מתן אמון במעשה השקרי הרי שהדבר נעשה בניגוד לפקודה ויעלה כדי מרמה ותחבולה.

דווקא בשל העונשים החמורים שנגזרים על נאשמים בעבירות מס יש צורך בליווי משפטי מקצועי והגון מתחילת החקירה ברשות המיסים ואף קודם לכך וזאת באמצעות עורך דין מס הכנסה מומחה לעבירות צווארון לבן שמכיר את התחום שנים רבות.
אנו במשרד עורך דין פלילי ניר רוטנברג מעניקים סיוע מתוך ניסיון של למעלה מ- 25 שנות פעילות ומומחיות משפטית ונשמח לעזור לך להימנע מטעויות.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×