Group 22@3x

עבירות סמים – מדריך משפטי מלא

השימוש בסמים אסור בישראל ועבירות סמים נמנות מבין העבירות הנפוצות בדין הפלילי. כאשר אנו עוסקים בעבירות סמים, יש להבחין בין שימוש בסם לצריכה עצמית, הנחשבת לעבירה קלה יחסית, לבין סחר בסמים, על סוגיו, הנחשבת לעבירה חמורה. החקיקה העוסקת בעבירות סמים היא פקודת הסמים המסוכנים. הפקודה כוללת רשימה של כל הסמים האסורים והיא מגדירה עבור כל סוג סם, מהי הכמות המירבית לצריכה עצמית אשר מעבר לה, יהיה מדובר בעבירה של סחר.

קאבר- עורכי הדין שגיב וניר רוטנברג

תחומי שירות בעבירות סמים

עבירות סמים הן עבירות פליליות הקשורות לשימוש, החזקה, ייצור, יבוא או ייצוא של סמים. הסמים המסוכנים מוגדרים בחוק כחומרים או מוצרים בעלי רכיב כימי המשפיע על מערכת העצבים של גוף האדם, גורם לשיבוש בתפיסת המציאות וההכרה העצמית, ועלול לגרום לנזקים נפשיים והתנהגותיים קבועים.

השימוש בסמים אסור בישראל ועבירות סמים נמנות מבין העבירות הנפוצות בדין הפלילי. כאשר אנו עוסקים בעבירות סמים, יש להבחין בין שימוש בסם לצריכה עצמית, הנחשבת לעבירה קלה יחסית, לבין סחר בסמים, על סוגיו, הנחשבת לעבירה חמורה. החקיקה העוסקת בעבירות סמים היא פקודת הסמים המסוכנים. הפקודה כוללת רשימה של כל הסמים האסורים והיא מגדירה עבור כל סוג סם, מהי הכמות המירבית לצריכה עצמית אשר מעבר לה, יהיה מדובר בעבירה של סחר.

סוגים שונים של עבירות סמים בישראל

ישנם סוגים רבים של עבירות סמים, אך אלו עבירות הסמים הנפוצות בארץ:

החזקת סמים

כאשר אנו מדברים על עבירות סמים, השאלה הראשונה תהיה תמיד האם מדובר בשימוש עצמי או בסחר. לשאלה זו יש חשיבות אדירה בשל ההבדלים בחומרת הענישה בין שתי העבירות. כך למשל, החזקת סמים לצריכה עצמית, היא עבירה שהעונש המקסימאלי בגינה הוא שלוש שנות מאסר, זאת לעומת עבירה שאינה עומדת בהגדרה של צריכה עצמית, כגון סחר בסמים אשר ניתן לגזור בגינה 20 שנות מאסר. כיצד נעשית הקביעה האם מדובר בשימוש עצמי או במטרה מסחרית? על פי כמות הסם שנתפסה ברשותו של החשוד.  במה דברים אמורים?

עבירות סמים

החזקת סמים שלא לצריכה עצמית

פקודת הסמים המסוכנים מגדירה עבור כל סוג סם, מהי הכמות המקסימאלית אשר תיחשב לצריכה עצמית. על כן, אם אדם נתפס כאשר בחזקתו כמות גדולה יותר מן הכמות המירבית המוגדרת בפקודה לאותו סם,  הרי שיראו בחשוד כמי שמטרתו הייתה לבצע שימוש מסחרי בסם – כלומר כחשוד בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. לעניין זה חשוב להדגיש, כי הפקודה אינה מבחינה בין סמים קלים לבין סמים קשים, אלא ההבחנה שלה נעוצה בכמות הסם בלבד. אולם, הלכה למעשה, כאשר בית המשפט מרשיע נאשם בעבירת סמים, לסוג הסם, יכולה להיות משמעות רבה בעת גזירת עונשו.

זומנת לחקירה בחשד לעבירה של החזקת סמים? פנה באופן מיידי לייעוץ משפטי של עורך דין פלילי. ראשית כל, ייצוג משפטי מקצועי יכול למנוע בחלק מן המקרים הגשת כתב אישום, בפרט כאשר עורך הדין מעורב בתמונה משלב מוקדם. שנית, אם נמצאה ברשותך כמות סם החורגת מזו המוכרת לשימוש עצמי, בעזרת ייצוג משפטי טוב, ייתכן ותיכלל בכל זאת, בהגדרה של צריכה עצמית. לסיווג הזה, כאמור, יש משמעות רבה מאוד בשל ההבדלים ברמת הענישה.

סחר בסמים

בשונה מעבירה של החזקת סמים לשימוש עצמי, הנחשבת לעבירה קלה יחסית, אשר לעיתים אינה מובילה כלל להעמדה לדין, עבירה של סחר בסמים, נתפסת כעבירה חמורה מאוד. זאת בשל פוטנציאל הנזק שלה כלפי החברה. משכך, סבר המחוקק כי יש להרתיע את הציבור מלבצע עבירה זו ולכן נקבע עונש חמור בגינה, במסגרתו יכול בית המשפט לגזור 20 שנות מאסר על המורשע בסחר בסמים.

החוק מגדיר סחר בסמים ככל פעולה אשר מעורבים בה סמים אסורים והיא בעלת אופי מסחרי: ייצוא או ייבוא של סם, הברחת סמים, אספקת סמים, תיווך של עסקת סמים וכיו"ב. הקביעה האם מדובר בעבירה של סחר או בעבירה של שימוש עצמי, מתבצעת בהתאם לכמות הסם שנתפסה בידי החשוד, שהרי לכל סוג סם, קבעה פקודת הסמים המסוכנים, מהו הרף המקסימאלי שמעליו מדובר בסחר. בהקשר זה חשוב לציין כי ככלל, העובדה כי אדם נתפס עם כמות סם מסחרית, לא תספיק כדי להרשיעו בעבירה ועל התביעה יהיה להציג ראיות נוספות התומכות בטענת הסחר ושוללת שימוש עצמי.

ייבוא של סם

עבירת הייבוא נחשבת לעבירה של סחר בסמים ומשכך, הענישה בגינה יכולה להיות חמורה מאוד, עד 20 שנות מאסר. אולם, חשוב לזכור כי באופן דומה לכל עבירות הסמים, גם כאן הכלל הבסיסי של הבחנה בין צריכה עצמית לסחר חל ויש לו חשיבות רבה מבחינת חומרת הענישה. אם הוזמנת לחקירה בחשד לייבוא סמים או הברחת סמים פנייה מוקדמת לעורך דין פלילי, היא חשובה ביותר, לעיתים אף קריטית. על החשוד להציג בהקדם האפשרי בחקירה במשטרה, את הסבריו לגבי פעולת הייבוא ולבסס הגנה של צריכה עצמית. ככל שיציג בשלב מוקדם יותר הסברים המניחים את הדעת לגבי מעשיו, כך גדל הסיכוי כי ימנע מהגשת כתב אישום. כמו כן, אף אם יוגש כתב אישום, הרי שלא יהיה זה בגין עבירה של סחר, אלא בגין ייבוא של סם לשימוש עצמי והענישה הצפויה תהיה קלה יותר לאין שיעור.

מה נחשב סם מסוכן בישראל?

סם מסוכן הינו חומר המוגדר ככזה בפקודת הסמים. ישנם סמים המותרים לאחזקה ולשימוש ע״פ החוק-כל עוד אינם אסורים ואינם מוגדרים כאסורים ע״פ פקודת הסמים. למשל קפאין וסוכר הינם חומרים ממכרים והגמילה מהם מלווה בתופעות לוואי אולם הם אינם אסורים לשימוש ולאחזקה ע״פ החוק. רשימת החומרים המוגדרים כסם מסוכן מתעדכנת מעת לעת ומכניסה לתוכה חומרים שהיו מותרים עד לעדכון הרשימה והופכת אותם לאסורים באחזקה ובשימוש. למשל במקרים של כל מיני רכיבים בתרכובות שיצרו סמי פיצוציות שונים כמו ״נייס גיא״ ״חגיגת״ וכדומה. החוק הישראלי מגדיר רשימה ארוכה של סמים מסוכנים, ביניהם:

  • קנביס
  • קוקאין
  • הרואין
  • אופיום
  • תרופות מרשם ללא מרשם
  • סמים פסיכדליים

החוק הישראלי מבחין בין סמים מסוכנים לבין סמים פסיכואקטיביים. סמים פסיכואקטיביים הם סמים המשפיעים על מערכת העצבים, אך אין להם את הפוטנציאל לגרום לנזקים נפשיים והתנהגותיים קבועים כמו סמים מסוכנים.

מה עושים אם נחשדת בעבירות סמים?

אם נחשדת בעבירות סמים, חשוב מאוד להתייעץ בעורך דין פלילי. עורך הדין יוכל לייעץ לך לגבי ההליך הפלילי, ולסייע לך להגן על זכויותיך.

להלן כמה דברים שכדאי לעשות אם נחשדת בעבירות סמים:

  • אל תדבר עם המשטרה ללא עורך דין: חשוב מאוד שלא לדבר עם המשטרה ללא עורך דין, גם אם אתה מרגיש חף מפשע. המשטרה עשויה לנסות להפליל אותך, ודברים שאתה אומר להם יכולים להשתמש נגדך בבית המשפט.
  • תישאר שקט: אם אתה נחקר על ידי המשטרה, חשוב מאוד להישאר שקט. אל תנסה לענות על שאלות שלא חייבים לענות עליהן, ואל תודה באשמה.
  • התייעץ עם עורך דין פלילי: ברגע שאתה נחקר על ידי המשטרה, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה. עורך הדין יוכל לייעץ לך לגבי ההליך הפלילי, ולסייע לך להגן על זכויותיך.

הנה כמה דברים שכדאי לא לעשות אם נחשדת בעבירות סמים:

  • אל תנסה לברוח: אם אתה נחקר על ידי המשטרה, אל תנסה לברוח. בריחה יכולה להיחשב לעבירה נוספת, והיא יכולה להחמיר את המצב שלך.
  • אל תודה באשמה: אם אתה נחקר על ידי המשטרה, אל תודה באשמה. גם אם אתה מרגיש חף מפשע, עדיף להישאר שקט ולא להודות באשמה.
  • אל תחתום על מסמכים שאתה לא מבין: אם המשטרה מבקשת ממך לחתום על מסמכים, חשוב לקרוא אותם בעיון לפני שאתה חותם עליהם. אם אתה לא מבין משהו במסמך, אל תחתום עליו.

מדריך לנאשם ולחשוד בעבירות סמים: שאלות ותשובות

האם ניתן להשתמש או להחזיק סמים או שזה חומר אסור בכל מקרה?

ניתן להחזיק, לשנע, להשתמש, לייבא או לייצא סמים שהוגדרו כסמים מסוכנים בהתאם לאישור של רשויות החוק המתאימות . למשל משרד הבריאות מאפשר לחולים באישור מיוחד להחזיק ,לשנע ולהשתמש בסוגי סמים אסורים בהתאם למרשם ואישור רפואי כדין. כך ניתן לחולים אישור להשתמש בקנביס ו/או בסמים נרקוטיים אחרים שניתנים כמשככי כאבים או לצרכי מחקר וטיפול במקרים של פוסט טראומה ובעיות נפשיות אחרות.

בעבירות סמים תמיד יפתחו נגדי תיק פלילי?

אין מדיניות  רשמית מוצהרת הלכה למעשה שאין אוכפים עבירות סמים מכל סוג שהוא. יחד עם זאת משיקולים ציבוריים כאשר מדובר בקטינים או בבגירים נורמטיביים ללא עבירות קודמות ובתנאים מצטברים ומאוד מסויימים ניתן להגיש בקשה לסגירת תיק שנפתח בגין עבירות סמים כשהמדובר בסמים קלים לשימוש עצמי כגון מריחואנה  וחשיש בכמות קטנה . בתפיסת סם ראשונה אצל אדם נעדר כל תיקים פליליים וכאשר ברור כי מדובר בשימוש עצמי ראשוני, בבחינת מעידה,ניתן לסגור את התיק  תוך אזהרה שתירשם בגליון הפלילי ״נסגר באזהרה מחוסר עניין לציבור למיצוי הדין כיוון שהמדובר בתפיסת סם ראשונה לשימוש עצמי״ האזהרה תנתן לנוגע בדבר בכתב.

האם בעבירות סמים קיים עונש מאסר חובה?

בעבירות סמים אין עונש מאסר חובה. יש משמעות לסוג הסם המדובר, כמות הסם, נסיבות העבירה וכמובן נסיבותיו האישיות של עובר העבירה.

לא  דומה סם מסוג מריחואנה או חשיש לסם מסוג הרואין או קוקאין. לא דומה תפיסה של גרמים בודדים לתפיסה של קילוגרמים ולא דומה מי שבדרך כלל לא מסתבך בפלילים לעבריין מועד ורצידיביסט. בתי המשפט וגם רשויות החוק  נוטים להתחשב בנסיבות אישיות ,בסוג הסם ובכמותו , באופן בו נתפס(מחולק או לא מחולק) וכן למטרה לה שימש החומר האסור.(לשימוש עצמי או שלא לשימוש עצמי)

האם יש הבדל בין סוגי הסמים השונים מבחינת היחס של בתי המשפט, המשטרה והפרקליטות?

קיים הבדל מהותי ביחסן של רשויות החוק בין סוגי הסמים השונים למרות שמבחינת החוק אין אבחנה בין סוגי הסמים. לא דומה היחס למה שניתן לכנות כסמים ״קלים״ כגון חשיש או מריחואנה לבין סמים מסוגים אחרים ו״כבדים״ יותר כך למשל קוקאין חמור ממריחואנה והרואין חמור משניהם.

חשיבות הייעוץ המשפטי

עבירות סמים, כאמור, מתחלקות לשתי קטגוריות: שימוש עצמי וסחר. ההבדל ביניהן הוא עצום מבחינת התייחסות הרשויות ומבחינת חומרת הענישה. במרבית המקרים של צריכה עצמית, לא מוגשים כלל כתבי אישום והתיק נסגר במשטרה בעילה של העדר עניין לציבור. כמו כן, אף אם מוגש כתב אישום, הענישה היא קלה. לעומת זאת, בעבירות של סחר בסמים, יש אינטרס ציבורי להגשת כתבי אישום ולענישה חמורה, על מנת להגביר את אפקט ההרתעה והרשויות נוהגות בהתאם.

על כן, אם זומנת לחקירת משטרה בשל חשד לעבירת סמים, עליך לפנות מייד לעורך דין המתמחה בפלילי. עורך הדין ינחה אותך כיצד לנהוג בחקירה, יסביר לך אלו שאלות אתה צפוי להישאל, מהן הטקטיקות השונות בהן נוקטים החוקרים וכך להימנע מסיבוכים מיותרים.

הוגש כתב אישום נגדך? עורך דין פלילי יבחן אפשרות לביטול כתב האישום, אם בשל פגמים בראיות התביעה ואם בשל נסיבות העבירה כגון גילו של הנאשם, כמות הסם שנתפסה, העדר עבר פלילי וכיו"ב.

היה ולא ניתן לבטל את כתב האישום, עורך הדין ייצג את הנאשם במשפט וינסה להביא לזיכוי במשפט. ייצוג משפטי הולם של עורך דין מנוסה, יכול בהחלט להוביל לזיכוי במקרים רבים על ידי איתור הפגמים בהתנהלות המשטרה ו/או התביעה ולהטיל ספק בראיות שהוצגו לבית המשפט. למשל, חיפוש בלתי חוקי של השוטרים, טיפול רשלני בראיות שנמצאו וכיו"ב. פגמים אלו יכולים להוביל לפסילת הראיות ומכאן לזיכוי במשפט.

מאמרים אחרונים על עבירות סמים

יבוא סמים

יבוא סמים – המדריך המשפטי המלא

סגירת תיק פלילי

תפיסת חפץ בהליך פלילי

מעצר בחו"ל: המדריך המלא לישראלי

הליכי הסגרה בישראל

סחר בסמים בדין הישראלי

סחר בסמים

עבירת גידול סמים

גידול סמים

קניית סמים באינטרנט

קניית סמים באינטרנט

הצג מאמרים נוספים