עבירות סמים מתחלקות לשני סוגים: החזקת סמים לשימוש עצמי והחזקת סמים לשימוש מסחרי. ייבוא של סם היא עבירה של סחר בסמים, הנחשבת לעבירה חמורה מאוד ובהתאם העונש שניתן להטיל בגינה: 20 שנות מאסר. זאת בנוסף לסנקציות נוספות כגון קנס כספי וחילוט של הרכוש. מהו סחר בסמים? מתי מתגבשת העבירה? מהם שיקולי הענישה בעבירה זו ומדוע חשוב כל כך לקבל ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין פלילי.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    סחר בסמים – הגדרה

    הדין הפלילי מגדיר סחר בסמים ככל פעולה בסם אסור, בעלת אופי מסחרי: ייבוא של סם, כמו גם ייצוא סמים, תיווך של עסקת סם, הובלה ואספקה. עבירה זו נחשבת לחמורה ביותר ובהתאם העונש שבצידה – עד 20 שנות מאסר. זאת בשונה מעבירה של שימוש בסם לצריכה עצמית, עבירה אשר העונש המקסימאלי בגינה הוא 3 שנות מאסר.

    ההבחנה בין החזקת סמים לשימוש עצמי לבין החזקת סמים למטרה של סחר, נעשית על בסיס כמות הסם בה מדובר. פקודת הסמים המסוכנים כוללת רשימה של כל הסמים האסורים והיא מגדירה עבור כל סם, מהי הכמות המירבית לשימוש עצמי. כך יוצא כי כל פעולה של סם מעל הכמות הרשומה, תיחשב כסחר בסמים.

    העבירה של סחר בסמים, על סוגיה, יכולה להתבצע עם או ללא תמורה בצידה וניתן לבסס אשמה גם כאשר הסמים לא נתפסו. אולם, יש להוכיח מודעות לכך שמדובר היה בסם אסור ויש להוכיח את עצם קיום הפעולה, בין אם מדובר בייבוא, בתיווך, באספקה או בכל פעולה מסחרית אחרת.

    אחת השאלות אשר עולות בנושא של סחר בסמים בכלל וייבוא של סם בפרט, היא האם ישנה משמעות לסוג הסם? המחוקק לא ביצע כל הבחנה בין סוגי סמים במסגרת החקיקה, אולם בפועל, ישנה חשיבות רבה לסוג הסם, הן בשאלה האם יוגש כתב אישום בסופו של יום והן בחומרת העונש אשר יטיל בית המשפט במקרה של הרשעה.

    כיצד מתגבשת עבירת ייבוא סם

    עבירה של ייבוא סם מתגבשת כאשר ניתן להוכיח כי בוצעה פעולה של ייבוא וכי החשוד ידע כי מדובר בסם אסור. זאת אף אם המשטרה לא הצליחה לאתר את הסם ואף אם הייבוא לארץ לא נועד להפצה בישראל. עוד חשוב לציין, כי מי שמסייע בביצוע פעולת הייבוא, יואשם בעבירה עצמה של ייבוא סמים ולא בעבירה של סיוע, כפי שנהוג בעבירות אחרות. כל אלו נועדו כדי ליצור אפקט הרתעה מפני ביצוע עבירות של סחר בסמים.

    מה קורה כאשר אדם ייבא סם לשימוש עצמי

    אם כמות הסם שנמצאה, תואמת את הכמות המוגדרת כשימוש עצמי בפקודת הסמים המסוכנים, אזי לא מדובר בעבירה של סחר בסמים, אלא בעבירה של החזקת סמים לשימוש עצמי. ההבדל בין השניים הוא עצום: העונש בגין סחר בסמים הוא עד 20 שנות מאסר, מול שלוש שנות מאסר בגין שימוש עצמי בסם.

    שיקולי ענישה

    כאשר מוגש כתב אישום בגין ייבוא של סם ובית המשפט מוצא את הנאשם אשם בעבירה, עומדים בפניו שיקולים שונים בבואו לגזור את העונש. בית המשפט בוחן בין היתר את סוג הסם ואת הכמות שנתפסה, מהן הנסיבות אשר הובילו לביצוע העבירה, האם לנאשם עבר פלילי קודם וכיו"ב. לצד כל אלו, על בית המשפט לקחת בחשבון גם את שיקולי ההרתעה, שהרי יש אינטרס ציבורי מובהק להרתיע את הציבור מפני סחר בסמים, על סוגיו.

    לאור ההשלכות של הרשעה בעבירה של סחר בסמים ובראשן – רף הענישה המחמיר שבחוק, חשוב מאוד כי הנאשם יהיה מיוצג על ידי עורך דין פלילי מנוסה. ייצוג משפטי טוב יבחן ראשית כל, את האפשרות של ביטול כתב האישום עקב פגמים שונים בעבודת המשטרה ו/א הפרקליטות. אם לא ניתן להביא לתוצאה זו, יפעל עורך הדין לחתימה על הסכם טיעון מקל עבור הנאשם ובמקרים בהם יש סיכוי סביר לזיכוי או לענישה מופחתת מבית המשפט, ינהל עורך הדין את התיק עד תום.

    אם נעצרת בחשד לייבא של סם, אתה זקוק לייצוג משפטי מקצועי אשר יגן על זכויותייך וימזער את הנזק. משרדנו הוא בעל ניסיון עתיר שנים בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים ואנו נילחם עבורך במלוא המרץ.

    לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

      תחזרו אליי
      עו”ד ניר רוטנברג
      כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

      חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

      לייעוץ מהיר
      השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

        תחזרו אליי

        תפריט נגישות

        ×