זימון לחקירה משטרתית – מה עושים?

קיבלתם זימון לחקירה משטרתית? פנו בהקדם האפשרי אל עורך דין פלילי שיעזור לכם להבין מדוע בכלל זימנו אתכם, מה מצפה לכם במעמד החקירה, כיצד להתנהל במהלכה, וכיצד להימנע מטעויות העלולות להוביל להסתבכות קשה.

מדוע זימנו אותי לחקירה?

במקרים רבים אין זה ברור מדוע בכלל יש להגיע לתחנה. באחד הימים מצלצל הטלפון בבית או הנייד, ועל הקו שוטר שמודיע שאתם נדרשים להגיע לתחנה. לעיתים מדובר בזימון רק לצורך מתן עדות, כלומר שאתם בעצמכם כלל לא חשודים בביצוע עבירה, אלא שהחוקרים סבורים שיש בידיכם פרטים שיכולים לסייע – למשל היכרות עם מבצע העבירה או עם נפגע שלה, מאורע לו הייתם עדים וכן הלאה.

זהו מצב שונה מאוד לעומת זימון לחקירה באזהרה, כלומר כשאתם נחקרים בתור חשודים בעבירה פלילית, על כל המשתמע מכך מבחינת ההשלכות האפשריות – פתיחת תיק פלילי, מעצר, גיבוש כתב אישום, משפט וענישה. יחד עם זאת, אין זה נדיר שהמשטרה מתחכמת ומזמנת אנשים בתמימות, לכאורה למתן עדות, ורק כאשר מגיעים לתחנה מתבשרים שלמעשה אתם בעצמכם חשודים בעבירה ונחקרים באזהרה. הסיבה להתנהלות זו של המשטרה היא להשאיר אתכם שאננים, להפתיע ולבלבל אתכם, ולהקטין את הסיכוי שתתייעצו עם עורך דין פלילי שיעזור לכם להתכונן למעמד.

אכן, ההפתעות יכולות להיות מגוונות, כולל סיכוי לעימות שלכם בתחנה עם אדם הטוען שביצעתם עבירה כנגדו, אדם שהיה שותף לעבירה וכיוצא בזאת. כפועל יוצא מכך אין לזלזל גם בזימון לחקירה שבינתיים איננו באזהרה, שכן לא ניתן לדעת לאן הרוחות ינשבו, ויש לפנות בכל מקרה לעורך דין פלילי שיבחן את הנושא ויעזור לכם להתכונן לחקירה.

מה זה "אזהרה"?

כאשר אדם מגיע לחקירה משטרתית עומדות לימינו זכויות מגוונות, שאת חלקן מבהירים החוקרים ואילו לאחרות איננו מודע אם אינו מתייעץ לפני כן עם עורך דין. אחת הזכויות האלו שתמיד אמורות להישמר, היא יידוע הנחקר בדבר זכויות החוקית להתייעץ לפני החקירה עם עורך דין. זכות זו שמורה לכל אדם ובכל עבירה, והיא אינה מעלה או מורידה דבר מהחשדות התלויים כנגדו. במידה ומדובר בחקירה באזהרה, מלבד הזכויות הרגילות גם אזהרה כזו חייבת להימסר. על החוקרים לומר לחשוד שכל דבר שיאמר מעתה והלאה עלול לשמש בהליך הפלילי, באיזו עבירה בדיוק הוא חשוד, ושישנה לו הזכות לשמור על שתיקה ולא להשיב לשאלות, אם כי הדבר עשוי בסבירות גבוהה לחזק את החשדות התלויים כנגדו.

במה מועילה פנייה לעורך דין?

כאמור, אם קיבלתם זימון לחקירה משטרתית, יש לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין פלילי מיומן. ייתכן שאתם כבר יודעים שזהו זימון לחקירה באזהרה והנסיבות די ברורות לכם, וייתכן שלא, אך בכל מקרה עורך הדין יבצע בדיקה יותר מעמיקה. בין היתר, הוא יברר ויבחן מהי העבירה או העבירות בהן אתם עשויים להיות חשודים, על אילו ראיות הצליחו החוקרים להניח כבר את ידם, האם מדובר בראיות כבדות משקל או שאולי קשה להניח שיש בידיהם קצה חוט.

בהתאם לכך, עורך הדין יכין אתכם לקראת החקירה הצפויה מבחינות שונות. כך למשל, הוא ינחה אתכם לדרוש כבר עם הכניסה לחקירה לקבל מידע מלא על נסיבות הזימון שלכם, והאם אתם נחקרים תחת אזהרה. כמו כן, הוא יסביר לכם התפתחויות אפשריות כמו עימות עם חשודים, עדים או נחקרים אחרים, ומהן השאלות שהחוקרים צפויים לשאול אתכם. לא פחות חשובות מהשאלות, היא ההכנה לתשובות השונות שתספקו במעמד החקירה. יש להבין כי לכל תשובה, פליטת פה או אמירה שאינה במקומה, יכולות להיות השלכות חמורות, המעלות את הרף מעבירה קלה יחסית לחמורה, וכמובן גם תורמות לאיסוף הראיות כנגדכם ויכולות לסבך אחרים.

עורך הדין גם יכין אתכם לקראת תרגילים וטכניקות שהחוקרים עשויים לנקוט, כגון "השוטר הטוב והשוטר הרע", הפחדות הקשורות להשלכות ההליך הפלילי על העתיד האישי והמקצועי שלכם, טענה בדבר ראיות חזקות שכבר נמצאות ברשותם, דיבוב על ידי אנשים "תמימים" בתחנה, ועוד. עורך הדין גם יבהיר את כלל הזכויות העומדות לימינכם בחקירה, האם ובאילו שאלות לשמור על זכות השתיקה, ובאופן כללי – יסייע לכם להגיע למעמד הלא פשוט הזה כשאתם יותר רגועים ובטוחים בעצמכם. כך תהיו פחות נתונים ללחצים ובלבול ותימנעו משגיאות חמורות.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ לפני חקירה, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 050-6942192 או במספר 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×