בקשה להשבת תפוס/עו"ד פלילי

בעצם תפיסת חפצים על ידי המשטרה ישנה פגיעה בזכות לקניין של בעלי החפץ המוגנת ומעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו אולם במקרים מסוימים תפיסת חפץ בידי המשטרה נועדה לשרת תכלית חשובה מבחינה משפטית ומבחינה חברתית.

מטרת תפיסת חפץ על ידי המשטרה

תפיסת חפץ על ידי המשטרה נועדה בין היתר להבטיח כי התפוס יוכל לשמש כראיה בהליך פלילי, כמו כן יש בתפיסת החפץ כדי למנוע שימוש בחפץ לשם ביצוע עבירה פלילית ושלילת שימוש באופן זמני או לתמיד בחפץ שבו נעברה עבירה.

באמצאות תפיסת חפץ יש כדי לאפשר לבית המשפט להורות על חילוט החפץ לטובת המדינה וזאת לצורך מניעת שימוש בחפץ או כחלק מן העונש בסיום ההליך הפלילי.

זכות בעלי החפץ התפוס

נקבעו בחוק מספר אפשרויות לצורך הגנה על זכותם של בעלי החפץ וכדי לשלול אפשרות של פגיעה שלא לצורך בזכות הבעלים על החפץ התפוס. החוק קובע כי שוטר יכול לתפוס חפץ רק במקום שבו יש "יסוד סביר להניח" שבחפץ עברו או עומדים לעבור עבירה. כמו כן החוק מגביל את הזמן שבו מותר לשלול את החפץ מידי בעליו ותקופת החזקתו במשטרה. קיימים מקרים שבהם לצורך המשך החזקת התפוס יש צורך בצו שיפוטי וכמו כן רשאי בעלי החפץ או מי שטוען לזכות עליו לפנות לבית המשפט ולבקש להורות על השבתו. בית המשפט רשאי להורות לשחרר את החפץ בתנאים או ללא כל תנאי וכן יכול להורות להמשיך להחזיק את החפץ בידי המשטרה עד להחלטה אחרת.

בקשה להשבת תפוס

כשחפץ נתפס בידי רשויות החקירה השונות או על ידי המשטרה ניתן לפנות לבית המשפט כדי לבקש את השבת התפוס או התפוסים כשבית המשפט בודק את הזכויות תוך שהוא עורך איזון בין הצורך לשמור על זכות הקניין של בעל החפץ לבין האינטרס של הכלל בצורך למנוע ביצוע עבירות פליליות תוך שימוש בחפצים שמאפשרים ביצוע פשעים.

תפיסת חפץ היא פעולה דרסטית לצורך השגת אפשרות לחילוט חפצים או רכוש בסיום ההליך הפלילי ויש בה כדי לשלול ממי שטרם הועמד לדין את השימוש בחפץ בטרם הרשעתו. בתי המשפט קבעו כי פגיעה ברכוש ונטילתו בידי הרשויות לצורך הבטח חילוט תיעשה רק כאמצעי אחרון ובמצב שבו אין אפשרות לקבוע חלופות להבטחת החילוט.

גם במקום שבו תפיסת החפץ היתה מוצדקת הרי שיתכן שהמשך ההחזקה בחפץ פוגעת בזכות הקניין מעבר לנדרש ולכן יש לבדוק האם יש מקום להשיב את החפץ התפוס כדי להימנע מפגיעה בזכות הקניין מעבר לצורך, על בית המשפט לבחון האם קיימות חלופות לתפיסת החפץ תוך איזון בין האינטרסים השונים.

אם המשטרה תפסה חפץ ששייך לכם ואתם מבקשים לשחרר אותו פנו אלינו לצורך בקשה להשבת תפוס וכדי שנבחן מהו הנזק שנגרם לכם כתוצאה מתפיסת המשטרה

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×