תובנות, לקחים והמלצות מתוך נסיון רב וטיפול שוטף בישראלים שהסתבכו בחו״ל ובאזרחים זרים שהסתבכו בישראל או מחוץ למולדתם במדינות זרות.

בימינו כשקיימת מדיניות של שמיים פתוחים  ומחירי הטיסות הפכו לזולים יחסית, רבים הם היוצאים מחוץ למדינה כתיירים , טיילים  ונופשים לתקופות קצרות או ממושכות  ליעדים קרובים ו/או רחוקים.

הזמינות והקלות בהשגת כרטיסי טיסה במהירות ובמחירים השווים לכל נפש הפכו את כדור הארץ לכפר גלובלי .

יעדים שהיו מושא חלומי ובלתי מושגים הפכו לזמינים וקרובים. חברות תעופה רבות מציעות טיסות מוזלות וקיצורי דרך בדרך ליעדים מרוחקים באמצעות חניות ביניים במדינות שונות .

היציאה מישראל בדרך כלל , למי שאין נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ או מניעה חוקית אחרת לצאת מגבולות המדינה , תהא לרוב חלקה וידידותית.

הנחיתה במדינה זרה עלולה להיות הרבה פחות ידידותית ולעיתים אף מסוכנת ולא נעימה .

גם אם מדובר בטיסת קונקשיין ונחיתה לזמן קצר – במקרים רבים אדם יכול למצוא עצמו מעוכב ואף עצור לתקופה ממושכת מסיבות שונות ומגוונות.

צווי מעצר בינלאומיים , צווי מעצר מקומיים , בקשות הסגרה , זימונים לחקירה ואף חובות אזרחיים וקנסות מינהליים יכולים להוביל לעיכוב, תחקור ואף מעצר באותה מדינה בה נחתתם גם אם בפועל לא התכוונתם להכנס אליה ,אלא רק לעבור דרכה בדרך ליעד הבא.

אדם יכול למצוא עצמו במעצר ותחת הליכים משפטיים במדינה זרה גם אם בפועל לא ביצע בה כל פשע או עבירה.

רשויות החוק המודעות לריבוי הנוסעים בעולם כיום לא מהססות להשתמש בסמכותן ובכוחן להפיץ צווי מעצר באמצעות אירגוני שיטור בעולם דוגמת האינטרפול (האירגון הבינלאומי לשיטור פלילי) יורופול , אמריפול  ואפריפול.

צווי מעצר אינם מחייבים הרשעה וגזר דין שהוצא נגד אדם .לעיתים קרובות מופצים צווי מעצר גם כנגד אנשים הדרושים לחקירה  או כאלו שיש נגדם כתב אישום תלוי ועומד.

במדינות מסויימות אדם יכול להיות מעוכב ואף עצור בגין חובות אזרחיים וקנסות שנמנע מלשלמם.

אנשים הצורכים תרופות(מרשם או גנריות) תוספי תזונה , תבלינים , מוצרי הומופטיה וכדומה  עלולים למצוא עצמם נעצרים במדינה מסויימת אך ורק מהסיבה שאותה תרופה או תבלין או תוסף תזונה נחשבים כסם מסוכן באותה מדינה ואסורים בהחזקה -גם אם במדינה ממנה הגעת או ביעד הסופי אליו התכוונת להגיע מדובר במוצר לגיטימי המותר באחזקה ובשימוש .

קיימות דרכים לבדוק ולוודא בטרם עת מהו המצב העובדתי ו/או המשפטי של כל המצבים המתוארים לעיל ולהמנע מעוגמת נפש ומבעיות שעלולות לעלות ביוקר רב ובזמן ממושך בתנאים לא נעימים.

בדיקות אלו מבעוד מועד ניתנות לביצוע באופנים שונים באמצעות משרדנו וניתן לפנות אלינו לייעוץ וטיפול לשם כך.

מעבר  למקרים המתוארים לעיל, הרי שלכל מדינה ומדינה כללי מוסר ,התנהגות ומערכת חוקים משלה  ולא תמיד בורותו וחוסר ידיעתו של המבקר בה ישחקו לטובתו אם יעבור עליהם או יזלזל בהם. מדינות רבות מתייחסות בחומרה רבה  ובאפס סובלנות למי שמפר את החוקים בהן ולא יהססו לעצרו , לחקרו ואף להגיש נגדו כתבי אישום ולדרוש קנסות ומאסר בגין כך.

ישראלים רבים שנעצרים בחו״ל  ו/או בני משפחותיהם נוטים לחשוב שרשויות המדינה כמו משרד החוץ, הקונסול או השגריר יעוטו לשרתם ולסייע להם במצבים כאלו. זוהי אשליה שבמציאות אין לה כל אחיזה . משרד החוץ הישראלי על שלוחותיו ונציגיו הקונסול ו/או השגריר אינם ששים לעזור לישראלים בחו״ל ומתנערים מהם. ברמת היידוע הם מעורבים ומעבר לכך אין להם כל מוטיבציה לשרת ולסייע לישראלים שמסתבכים בחו״ל.

לעיתים ובנסיבות מסויימות, עצם ההודעה למשרד החוץ או לקונסול עלולה לפגוע באינטרסים של אותו אזרח ישראלי שהסתבך ומוטב היה לו להמנע מכך.

במקרים רבים אנו עדים לתחושת אכזבה קשה של ישראלים רבים שמחכים שנציגי מדינת ישראל בעולם יגישו להם עזרה וסיוע במקרים של הסתבכות משפטית.

ההתפכחות הכואבת באה בדרך כלל לאחר זמן רב ומשאבים רבים מבוזבזים לטובת הציפיה והפניות לגורמי משרד החוץ הישראלי.

בקיצור: אל תבנו עליהם ואל תצפו מהם לשום עזרה. אתם ברשות עצמכם וכדאי שתפנו לעורך דין מנוסה ואמין שיטפל באינטרסים שלכם וידאג לחלץ אתכם מהצרה שנקלעתם אליה.

אנשי רשויות החוק במדינה זרה הם לא הסחבקים שלכם והכללים בכל מדינה באשר לפניה לשוטר או בהיענות לפניה ממנו הינם שונים ולא תמיד ברורים .

היו קשובים , המנעו מהרמת קול ומתנועות ידיים . השתדלו להסביר ולקבל רשות לפני כל תנועה . במדינות מסוימות יציאה מהרכב ללא רשות , הכנסת ידיים לכיסים , הורדת יד מההגה ושאר תנועות מפתיעות יכולות להוביל לתגובה תקיפה מאוד  לשימוש בכח נגדכם ואף לירי קטלני.

היו רגישים, קשובים ומנומסים מאוד. אנשי רשויות החוק רגישים מאוד לכבודם ולכבוד המוסד והמדינה אותה הם מייצגים – הם לא יסבלו זלזול , לעג וחוסר כבוד .

צעקות , קללות , דיבור בקול רם ובחוסר כבוד עלולים לגרום לתגובה תקיפה מאוד ואף למעצר.

ברוב המדינות בעולם בתנאים ובהסדרים שונים  עורך הדין יוכל לבקר אתכם בבית המעצר / בבית הסוהר / בתחנת המשטרה בתנאים דומים לתנאים להם זכאי  עורך הדין המקומי ולייעץ לכם.

נציגים ממשרדנו ביקרו פעמים רבות עצורים ישראלים בבתי מעצר במקומות שונים בעולם והעניקו להם שירות וטיפול ויעוץ מקצועי ותמיכה במצבים הקשים ביותר.

באשר לביקורים וכללי התנהגות בבתי מעצר ובבתי סוהר במקומות שונים בעולם , ניתן לפנות למשרדנו לייעוץ והכוונה ולטיפול.

בתי משפט

בית משפט במדינה זרה מתנהל לפי כללים וחוקים שונים ומשונים . שיטות המשפט שונות ממדינה למדינה. גינוני הכבוד, דרך הטיעון , הלבוש , הישיבה , החזקת העצורים , זכות הדיבור , כניסת הקהל , ועוד שונים ממדינה למדינה ולא תמיד מה שמותר במדינה אחת מותר גם בשניה גם אם הן באותה יבשת.

חשוב לכבד את הכללים הנוהגים ולהשמע להוראות. הזכות לדבר ולפנות לבעל דין,גם אם הוא קרוב משפחה , לא מובנת מאליה – ודאי כשהוא עצור ולא תמיד יתייחסו לכך בסלחנות . יש מקומות שיאפשרו לכם לחבק קרוב משפחה עצור ולהעביר לו חפצים וישנם מקומות שנסיון כזה עלול להוביל למעצר.

כללי ההתנהגות יוסברו לכם ע״י עורך הדין שמייצג אתכם או את מקורבכם וכדאי לשאול מראש מה ניתן לעשות וממה כדאי להמנע.

עורכי דין / עורכי דין מקומיים / מאכרים / מקושרים /מקורבים

ישראלי שמסתבך בכל כמו כל אדם שמסתבך מוטב לו לשכור עורך דין מנוסה ואמין שייצג את האינטרסים שלו בצורה הטובה ביותר וידאג לצרכיו המשפטיים והאחרים.

במקרים רבים בשל לחץ הזמן וקשיי השפה וההבנה של התרבות המקומית והמצב המשפטי באותה מדינה כדאי מאוד לפנות לעורך דין ישראלי מנוסה בטיפול בישראלים שהסתבכו בחו״ל ו/או בצווי מעצר בינלאומיים/ הסגרה /אינרפול וכדומה .

הדבר יחסוך לכם זמן רב , הוצאות מיותרות , אשליות , אכזבות , מגע עם גורמים מפוקפקים ,רמאים ושרלטנים .

התקשורת עם עורך הדין, האמון , הביטחון בו -בהחלטותיו במעשיו וביכולותיו כמו גם הקשר התרבותי והלשוני יש בו כדי לשנות את תמונת המצב בו אתם נמצאים מאבדון לתקומה מייאוש לתקווה.

עורך דין ישראלי מנוסה בתחום הפלילי ובטיפול בישראלים שהסתבכו בחו״ל כדוגמת משרדנו יסייע לכם למצוא במהירות עורך דין שמתמחה בבעיה הספציפית בה הסתבכתם.

לא כל עו״ד פלילי מטפל בצווי מעצר של האינטרפול , לא כל עורך דין פלילי מטפל בצווי הסגרה.  אם הסתבכתם בעבירות סמים כדאי שייצג אתכם מי שמומחה בתחום ובעל נסיון ולא מי שמתמחה בהלבנת הון ובעבירות מס ולהיפך.  לא כל עורך דין שמדבר אנגלית רהוטה מבין בפלילים ויכול לסייע לכם. לא תמיד משרד גדול הוא בעל הקשרים הנכונים במקום בו הסתבכתם ולא תמיד גילו של עורך הדין הוא הקובע.

למשרדנו קשרים רבים עם עורכי דין פליליים ואחרים המתמחים בסוגים שונים של ייצוג בתחומי משפט שונים. אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם משרדי עורכי דין ברחבי העולם המתמחים בפלילים, באינטרפול , בצווי מעצר בינלאומיים , בדיני הסגרה ובתחומים אחרים רבים ושונים.

לעיתים קרובות הפעם הראשונה בה תובאו בפני שופט תהיה תוך שעות ספורות או ימים אחדים והפעם הבאה לאחר מכן תארך זמן רב ולכן קיימת חשיבות למציאת עורך דין מקומי מומחה לבעיה בה הסתבכתם וזמין לפעולה במהירות המירבית . לא יעזור לכם עורך דין מצוין שנמצא בחופשת סקי  ואמור לשוב בעוד שבועיים. אתם צריכים את עורך הדין הכי טוב שנמצא כאן ועכשיו .לעיתים משך הזמן לערער על החלטת המעצר מוגבל  ואם הוא יחלוף יתכן שתחמיצו אפשרות זאת. עורך דין שימונה לכם מן המדינה לא תמיד  מנוסה דיו ו/או בעל המומחיות הנדרשת כדי לטפל בכם שלא לדבר על המוטיבציה שלו לייצג אתכם נאמנה ללא מורא וללא חת.

עורך דין ישראלי מנוסה יסביר לכם בשפה שלכם מה מצבכם המשפטי ומה ההליכים העומדים לפניכם והאפשרויות השונות . עורך דין פלילי  ישראלי מנוסה בטיפול בישראלים בחו״ל יוכל להסביר לעורך הדין המקומי מהן הציפיות שלכם ממנו ומההליך  ומהם הראיות שיש ברשותכם וטענותיכם. התקשורת דרך עורך הדין הישראלי ביניכם לעורך הדין המקומי יש בה כדי  למנוע טעויות ועוגמת נפש ומתחים הנובעים מפערי שפה, תרבות ,ידע , לחץ ועוד .  עורך דין מקומי לא תמיד יסבול שאתם , בני משפחותיכם, מקורביכם וכדומה מתקשרים אליו במהלך שעות היממה השונות ובסופי שבוע כדי לשאול אותו ״מה קורה בתיק״?  ו״איך זה שהוא עצור״? שלא לדבר על הרמת קול, הבעת טרוניות ועוד כהנה וכהנה סוגי התנהגות שאולי עורך דין ישראלי יקבל בהבנה אבל עורך דין מקומי יזרוק אתכם לכל הרוחות , יפסיק לענות לטלפונים , יענה לכם תשובות שאינן נכונות או  סתם יהיה מתוסכל מהטמפרמנט הישראלי…

ישנן מדינות שיאפשרו לעורך הדין הישראלי להופיע ולייצג בתחומן ו/או לשאת דברים בשמכם ו/או לייעץ לכם בעת הדיון ולאחריו.

ברוב המדינות בעולם בתנאים ובהסדרים שונים  עורך הדין יוכל לבקר אתכם בבית המעצר / בבית הסוהר / בתחנת המשטרה בתנאים דומים לתנאים להם זכאי  עורך הדין המקומי ולייעץ לכם.

נציגים ממשרדנו ביקרו פעמים רבות עצורים ישראלים בבתי מעצר במקומות שונים בעולם והעניקו להם שירות וטיפול ויעוץ מקצועי ותמיכה במצבים הקשים ביותר.

במדינות רבות יפנו אליכם כל מיני גורמים שונים ומשונים מפוקפקים ונורמטיבים , כדי להציע לכם את ״שרותיהם הטובים״ , ״קשריהם״  וכדומה כדי לקדם את עניינכם או את עניינו של מקורבכם.

בדרך כלל מדובר בשרלטנים אך לא תמיד. לעיתים למאכרים הללו  יש אפשרות לקדם דברים ועניינים מסוימים. כל מקרה לגופו ולפי נסיבותיו. יש לנהוג במקרים אלו בזהירות מירבית כדי להמנע מסיבוכים , הסתבכויות, הוצאות מיותרות ולשווא , עוגמת נפש וסכנת חיים.  לנו יש את הנסיון  להתמודד מול אותם גורמים ״לנער ״אותם ולהתנער מהם או להעזר בהם במסגרת המותר והמקובל בחוק במקרה הצורך.

הליכים משפטיים מקבילים במדינה שלישית ו/או מול רשויות החוק בישראל

לעיתים אדם שנעצר בחו״ל מקיים הליך משפטי מקביל  במדינה שלישית בחו״ל או במדינות שונות בחו״ל  ו/או בישראל

משרדנו טיפל לא אחת בישראלים שנעצרו בחו״ל בגין צו מעצר או בקשת הסגרה של מדינה אחרת ובמקביל התנהלה חקירה ו/או הליכים בישראל.

במקרים מעין אלו הטיפול הינו מורכב יותר ודורש תיאום בין הגורמים השונים המייצגים את אותו אדם במדינות השונות כדי להמנע מטעויות קריטיות בהליכים המקבילים בפעולות הניתנות באחת מן המדינות. לכל פעולה במדינה אחת יכולה להיות השלכה במדינה האחרת , במיוחד כשמדובר בארועים ובמערכת נסיבות דומה. במקרים מעין אלו מערכת השיקולים הינה רחבה יותר וכוללת מרכיבים רבים יותר. מה שיש בידו לסייע במדינה אחת עלול לסבך באחרת. לכל מדינה כללים וחוקים משלה שאינם זהים ותואמים למדינה האחרת . ישנן מדינות שמשתפות פעולה בחקירה ו/במידע וישנן שלא, ישנן מדינות שקיימות ביניהן אמנות כאלו ואחרות וישנן שלא. כל מקרה ורכב על פי נתוניו, נסיבותיו ושיקוליו השונים.

יש צורך במקרים מעין אלו להתקשר ולתקשר עם גורמים שונים – ביניהם עורכי דין המייצגים את אותו אדם אם קיימים כאלו או  לאתר ולמנות לו עורכי דין שייצגו אותו באותן מדינות שלישיות- ולתאם את הפעולות וההחלטות המתקבלות ביניהן במקביל.

לא כאן המקום להרחיב באפשרויות השונות ויש לפנות לשם כך למשרדנו ולתאם פגישת יעוץ.

מאמרים אחרונים

עבירות נשק

עבירות נשק

עיכוב הליכים פליליים בבית המשפט

עיכוב הליכים פליליים

מהו צו מעצר אירופאי?

מהו צו מעצר אירופאי?

חקירה פלילית בחו"ל

איך לסגור חקירה פלילית בחו"ל

עבירת גניבה

עבירת גניבה

הפרת הוראה חוקית

הפרת הוראה חוקית

הצג מאמרים נוספים