מהו קטין נזקק?

כל הורה צריך למלא את זכותו להיות מי שמתווה ומנהל את חינוך ילדיו תוך שהוא אחראי על בריאותו, גידולו, רכישת השכל ורווחתו של הקטין שנמצא תחת אחריותו. במקרה שההורים אינם מסוגלים לדאוג לילדים שנמצאים תחת השגחתם הרי שרשויות הרווחה יבקשו להתערב ולהכריז על הילד כ"קטין נזקק".

דברו איתנו

03-6206010phone
במיילpencil  

האם ניתן להכריז על קטין נזקק בשל מצב כלכלי ירוד?

לעיתים קרובות רשויות הרווחה מבקשות להתערב בחינוך הילדים שנמצאים בבתים שבהם המצב הכלכלי קשה מאוד וזאת מתוך הנחה שההורים אינם מסוגלים לספק לקטינים את צרכיהם אולם מדובר במצב פסול שכן מצב כלכלי קשה אינו עילה לשלילת ההורות והכרזה על ילד כקטין נזקק.

איך המחוקק מגדיר קטין נזקק?

קטין נזקק הוא מי שאין אחראי עליו או שהאחראי על הקטין נמצא אך לא מסוגל לטפל בו או להשגיח עליו או שהילד מוזנח.
המחוקק קובע כי קטין נזקק יכול להיות מי שנמצא משוטט לבדו או עוסק ברוכלות בניגוד לחוק או שנראה שהוא מקבץ נדבות, גם קטין שעשה מעשה פלילי ולא הואשם יכול להיות מוכרז כקטין נזקק.

מה קורה לקטין נזקק?

שבית המשפט מכריז על קטין כנזקק האחריות על הקטין עוברת לידי שירותי הרווחה. עובדת סוציאלית לחוק הנוער מוסמכת לבקש להוציא את הילד מביתו לתקופה של 7 ימים ולאחר מכן 30 יום נוספים.
בשלבים מאוחרים יותר שירותי הרווחה יכולים לבקש להרחיק את הילד מהוריו וממשפחתו לתקופה ארוכה יותר.
למעשה ברגע שקטין מוכרז כקטין נזקק נשללת מהוריו הזכות להיות ההורים של הקטין וכל הפעולות ההוריות עוברות לאחריות של שירותי הרווחה.
לעיתים, יש הצדקה לכך אולם במקרים רבים אנו עדים ללהיטות יתר של שירותי הרווחה והדרישה להוצאת ילדים מהבית נעשית שלא לצורך ובאופן פזיז ביותר.

מי אחראי על הקטין לאחר שהוכרז כקטין נזקק?

ברגע שהכריזו על קטין כנזקק הוא עובר לידיהם של פקידי הסעד שאלו מכינים עבורו תכנית שיקום להתערבות חיצונית שיביא לטיפול בקטין תוך ניסיון למנוע התדרדרות במצבו.

איך מתנהל ההליך המשפטי בבית המשפט?

בית משפט לנוער יזמן את הורי הקטין יחד עם פקידי הרווחה כדי לדון בהכרזתו של הקטין כנזקק כשבית המשפט השלום לנוער יבחן את בקשת הרווחה והאם עילות הנזקקות מצדיקה את הבקשה לנזקקות וכן תבחן ההתנגדות של ההורים כשבסוף ההליך יכריע בית המשפט בהתאם לכל השיקולים שהובאו לפניו כולל בחינה של תסקיר שנכתב על ידי פקיד הסעד ומכיל סקירה מקיפה של המצב המשפחתי ומצבו של הקטין.

כיצד עורך דין יכול לסייע למשפחה?

במקרה שבו ילד מורחק מבית הוריו ובית המשפט לנוער מבקש להכריז על הקטין כ "קטין נזקק" אזי מומלץ למשפחה לשכור עורך דין מומחה עם ניסיון שיוכל להיאבק בבקשה להכריז על הקטין כקטין נזקק.

אנו עוסקים במשפט הפלילי ומתמחים במתן ייעוץ משפטי וייצוג הורים במאבקים מול שירותי הרווחה ולכן אם פנו אליכם משירותי הרווחה אנו ממליצים לפנות אלינו לייעוץ משפטיי מיידי.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×