מה זה חשבוניות פיקטיביות

חוק המע"מ קובע כי אדם שמוסר ידיעה כוזבת או דו"ח כשהוא מנכה מס תשומות ללא חשבונית מס שהוצאה כדין דינו מאסר 5 שנים או כפל קנס. במילים אחרות ניכוי מס באמצעות העוסק מותר רק במקום שבו נמצאת חשבונית מס שהוצאה כדין ומתייחסת לעסקה ספציפית שחייבת במס.

חשבוניות פיקטיביות איך זה עובד

חשבונית שלא כדין היא כזאת שלא מתארת את מציאות העסקה כפי שהיא ולכן זוכה לכינוי "חשבונית פיקטיבית". חשבונית שמשקפת את העסקה באופן מלא ושקוף היא חשבונית כדין. הדרישה בחוק היא שמי שמבקש לנכות את מס התשומות צריך לוודא כי זה שמוציא עבורו את חשבונית המס הוא אכן עוסק מורשה ושהחשבונית ערוכה כדין בצירוף שם המוציא על החשבונית, כך שנטל הראיה הוא על מי שמבקש לנכות את מס תשומות.

במילים אחרות, כדי לקזז מס מתשומות צריך העסק שמבקש את הקיזוז לוודא שהחשבונית שקיבל נעשתה כדין על תשלום שהוא ביצע וזאת משום מדובר בעובדות שנמצאות בידיעת העוסק שטוען שהמס נוכה לפי חשבונית אולם הנטל להוכחת ניכוי מס שלא כדין והמודעות הפלילית לכך במטרה להתחמק ממס מוטל על רשות האכיפה.

היסוד הנפשי להוכחת העבירה

הדרישה למודעות היא הנדרשת לשם גיבוש היסוד הנפשי הדרוש בעבירה מסוג זה וזו יכולה להיות אף בדרך של כיסוי העיניים והתעלמות מביצועה של העבירה הפלילית שכן זה נלמד מתוך הנסיבות שכן ברוב המקרים אין ראיה ליסוד נפשי. בבתי המשפט נקבע כי לשם הוכחת "במטרה להתחמק או להשתמט" הרי שמספיקה מודעות של מי שחשוד או נאשם בהעלמת מס כשעל המטרה להתחמקות ניתן ללמוד מתוך ראיות נסיבתיות וממעשיו של החשוד או הנאשם.

כשאדם מתכוון להקטין בדרך פסולה את סכום המע"מ שהוא צריך לשלם באמצעות חשבונית שלא משקפת עסקה אמיתית לצורך ניכוי תשומות הרי שיש בכך כוונה להתחמקות מתשלום מס.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×