מהם כללי התיישנות החלים על עבירות מין בקטינים?

בישראל כללי ההתיישנות קבועים בחוק סדר הדין הפלילי. בקווים כלליים, הם קובעים שאם עבר זמן רב מאז העבירה (כמות הזמן משתנה בהתאם לעבירה), לא ניתן להגיש תביעה. הגורם המרכזי כאן הוא הזמן- אם היה עובר פחות זמן, כן הייתה קמה עילת תביעה. המשמעות היא שאי אפשר להתמהמה עם הגשת תביעה לנצח, כי בחלוף זמן מסוים כבר לא יהיה על מה לתבוע.

דברו איתנו
03-6206010phone
במיילpencil  

למה כללי ההתיישנות מקלים יותר כאשר מדובר בעבירות מין בקטינים?

הנושא של עבירות מין בקטינים הוא מאוד מרוכב וכמובן שצריך להתייחס אליו ברגישות. כמעט תמיד נתקלים בקושי בהגשת תלונה זמן קצר לאחר המקרה, קל וחומר כאשר הקורבן הוא קטין או קטינה. כקטינים, אין להם את הכלים להתמודד מול האירוע שעבר עליהם ומול המערכת שהם לא מבינים. מסיבות אלה ונוספות, זמן רב עלול לעבור עד שתיחשף הפגיעה, וזמן רב עוד יותר עד שתוגש תלונה. לכן כללי ההתיישנות הקבועים בחוק רלוונטיים במיוחד עבור הנושא הזה.

החוק מבין ומודע לסיבות הללו, לכן כללי ההתיישנות מקלים יותר כאשר מדובר על עבירות מין בקטינים, במיוחד אם העבירה בוצעה על ידי קרוב או בן משפחה.

מהם ההקלות בכללי ההתיישנות?

החוק מחלק את העבירות בחוק העונשין לקטגוריות, ועל כל אחת מהן תקופת התיישנות שונה. עבירות מין בקטינים מנויות בתוספת ראשונה ב', לכן בעבירות שדינן 7 שנות מאסר ומעלה חלה תקופת התיישנות של 15 שנה. ובעבירות שדינן פחות מ-7 שנות מאסר התקופה היא 10 שנים.

עם זאת, קיים בחוק העונשין סייג להתיישנות עבירות מין בקטינים. באופן כללי משמעות הסייג היא שבנסיבות מסוימות מניין השנים מתחיל רק כאשר הקטין מגיע לגיל 28. כלומר, בעבירות שדינן מעל 7 שנות מאסר- הוא יוכל להגיש תביעה עד גיל 43. ובעבירות שדינן מתחת ל-7 שנות מאסר- עד גיל 38.

הסייג חל על עבירות מין במשפחה או בידי אחראי על חסר ישע. כמו כן הוא חל בעבירות נוספות שנעברו על ידי מי שאחראי על הקטין, אך אינו בן משפחתו: בעילה אסורה בהסכמה, מעשה סדום, עבירות אינוס ומעשה מגונה.

מתוך המקרים שהסייג חל לגביהם, ייתכנו נסיבות שבהן יידרש אישור היועץ המשפטי לממשלה להגשת כתב אישום. יש צורך באישור שכזה בתקופה שבין התיישנות "רגילה" (שהייתה חלה אם לא היה החריג- כלומר, מניין השנים מתחיל מביצוע העבירה ולא החל מהגעה לגיל 28) ועד סוף תקופת ההתיישנות המוארכת (שמניינה החל מגיל 28).

יש לציין כי המידע המובא לעיל מעודכן בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 87) מיום 10.1.2019.

איך ניתן לנצל את ההקלות בחוק?

כפי שניתן לראות, החוק מסובך ומסורבל וכולל הרבה תתי- סעיפים, חריגים, וחריגים לחריג. לכן מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי מומחה בתחום בטרם התחלת התהליך המשפטי. משרד עורכי הדין רוטנברג מתמחה בכל ענפי המשפט הפלילי, ועוסק בין היתר בייצוג קורבנות עבירה. עורכי הדין יוכלו לספק ליווי לכל אורך התהליך, יחד עם דאגה לזכויות נפגעי העבירה. לדרכי יצירת קשר ומידע נוסף לחצו כאן.

לבחור נכון את משרד עורכי הדין לטיפול בנושא

כפי שניתן לראות, הנושא של התיישנות עבירות מין בכלל, או התיישנות עבירות מין בקטינים בפרט, הינו מורכב ברמה המשפטית וכמובן גם ברמה האישית והרגשית. על כן, חשוב לבחור היטב את משרד עורכי הדין שילווה אתכם, בתהליך המבוצע מול רשויות האכיפה, התביעה והמשפט. בראש ובראשונה, לצורך טיפול בנושא של עבירות מין בקטינים שנעשו לפני זמן רב, יש לפנות אל משרד עורך דין המתמחה בתחום הפלילי, ומאחוריו ניסיון רב בנושא הרגיש של עבירות מין שבוצעו בקטינים.

שנית, יש לוודא שלאורך השנים כבר ליווה המשרד לקוחות שפעלו להגשת כתבי אישום, להוצאת הצדק לאור ולהשגת זכויותיהם, ועשה זאת בהצלחה רבה. מלבד זאת, ישנה חשיבות גדולה לקבלת מענה אישי קרוב ורצוף, שכן מדובר בתהליך המצריך התגייסות ותעצומות נפש ומפגיש את הנפגע עם אירועי לא פשוטים מן העבר. על כן, יש לבחון את טיב השירות שהמשפט מעניק, שעורכי הדין שלו מתנהלים במקצועיות, ברגישות ובאדיבות, ומהווים משענת משפטית איתנה בתקופה זו.

מהו העונש המוטל בגין עבירות מין בקטינים?

כאמור, החוק מעניק התייחסות שונה אל התיישנות על עבירות מין שנעשו כנגד קטינים. חשוב לדעת כי התייחסות מיוחדת כזו ניתנת גם לכל הקשור בענישה על העבירות. למעשה, כל עבירת מין הינה חמורה אך על אחת כמה וכמה כנגד קטין, מה שבאופן מיידי מעמיד אותה בתוך הקטגוריה של "נסיבות מחמירות". לפיכך, העונש בגין עבירה זו יהיה גבוה יותר מהאמור בחוק העונשין לגבי אותה עבירה שבוצעה כנגד בגיר. זאת מכיוון שהפגיעות הנפשיות שמחוללות עבירות כאלו בקטינים הינן עמוקות, ובהחלט ממשיכות ללוות אותם ולהתבטא בחייהם גם כבוגרים. לא פעם, הענישה המקסימאלית על עבירות כמו אינוס, מעשה סדום ומעשה מגונה הינה גבוה בשנתיים עד ארבע שנים יחסית לאותן עבירות שבוצעו כנגד בגירים, וחשוב לדעת שאם העבירה בוצעה על ידי בן משפחתי הענישה עשויה אף להיות חמורה יותר.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג בהתיישנות עבירות מין בקטינים, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 050-6942192 או במספר 0505522028.

 

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×