הטרדות מיניות באקדמיה

הטרדות מיניות נפוצים במגזרים ובמסגרות רבות בישראל, ובכלל זאת גם במוסדות להשכלה גבוהה כמו מכללות ואוניברסיטאות. על אף שהמוטרדים יכולים להיות בני שני המינים, על פי רוב מדובר בהטרדות כלפי סטודנטיות – הן מצד סטודנטים אחרים, והחמור יותר – מצד מרצים. בשורות הבאות נביא מידע על הטרדות מיניות באקדמיה.

דברו איתנו
03-6206010phone
במיילpencil

הטרדה מינית ועונשה

על פי החוק, הטרדה מינית היא התייחסויות חוזרות או הצעת חוזרות בעלות אופי מיני או המתמקדות במיניותו של אדם, כאשר אותו אדם הראה למטריד שאינו מעוניין בהם. כך למשל, סטודנט המעיר לסטודנטית שוב ושוב על המראה החיצוני והמושך שלה, בעוד היא מראה לו שאינה מעוניינת בכך, מבצע עבירת הטרדה מינית. יתר על כן, אפילו התייחסות משפילה או מבזה אחת כלפי האחר ביחס למיניותו, לרבות נטייתו המינית, היא עבירת הטרדה מינית.

חשוב לדעת כי הטרדה מינית היא עבירה פלילית שהעונש המרבי עליה הוא עד 2 שנות מאסר. יתר על כן, מי שמבצע פגיעה במוטרד הקשורה להטרדה, לתביעה או לתלונה בנושא – הרי שהוא מבצע עבירת התנכלות שעונשה המרבי הוא עד 3 שנות מאסר. ומי שמבצע את שתי העבירות ביחד מסתכן בעונש מרבי של 4 שנות מאסר. בנוסף, מדובר בעוולה אזרחית, כך שאם מוגשת בעניין זה תביעה לבית המשפט, ניתן לתבוע פיצוי שלעד 120 אלף ₪ ללא הוכחת נזק, וכמובן שניתן לתבוע יותר לאור הוכחת נזקים.

החמרה במקרה של מרצים

חשוב להבין כי בין מרצים לסטודנטים מתקיימים יחסי מרות, ולמעשה החוק מתייחס אל הסטודנטים בתור "עובדים" ולמרצים בתור "ממונים מטעם המעסיק" או "עובדים". משמעות ראשונה מבחינה זו היא שהסטודנטית אינה צריכה להראות למרצה שהיא איננה מעוניינת בהצעות או בהתייחסויות שלו, המספיקות בפני עצמן להיותה של ההתנהגות בגדר הטרדה מינית. בנוסף לכך, המרצה המטריד צפוי להיות מטופל על ידי גופי המשמעת של המוסד האקדמי, ועלול למצוא את עצמו מפוטר.

בכל מקרה, בכל מוסד אקדמי קיימות דרכים שונות לטיפול בהטרדות מיניות מצד מרצים וסטודנטים. בדרך כלל יש לפנות אל אגודת הסטודנטים או אל הנציבות המוסמכת של המוסד, כאשר לאור המידע שיימסר יחליט המתלונן באם להגיש תלונה רשמית. במקרה כזה יבוצעו הליכי בירור והנושא יטופל בהתאם לתקנון. וזאת כמובן בנוסף לאפשרות לפנות למשטרה כדי שתפתח בחקירה פלילית, וכאמור להגיש תביעה אזרחית.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת

למי שסבל או סבלה מהטרדות מיניות באקדמיה כדאי לדעת כמה דברים. ראשית, מכיוון שהחוק מחיל במידה מסוימת יחסי עבודה על הקשרים שבין מוסדות אקדמיים, מרצים וסטודנטים, הרי שאם מוגשת תובענה מי שחייב להוכיח כי לא התקיימה הפגיעה הוא המעסיק – למשל המרצה, ולא המתלונן. מעבר לכך, כמו כל מעסיק החוק מחייב גם מוסדות אקדמיים לטפל באופן יעיל במקרים של הטרדות מיניות, ואף לעשות כפי יכולתם את הישנות המעשים ולהביא לתיקון של פגיעת המתלונן.

כמו כן, מוסדות אקדמיים חייבים לקבוע תקנון, הכולל את עיקרי החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998, ובו מפורטות הדרכים להגשה של תלונות ואת אופני הטיפול בהן. יש לשים לב כי מוסד אקדמי שאינו עושה זאת, אחראי על עוולה אזרחית שישה עובד או ממונה מטעמו במסגרת יחסים מול סטודנטים – והדבר כולל גם מרצים שלא מן המניין.

כבר למעלה מ- 25 שנה משרדנו מטפל ומייצג בהצלחה רבה קורבנות ונאשמים בעבירות מין מול רשויות החקירה ובתי המשפט, ונמנה על המובילים בתחומו בישראל. לפרטים נוספים בנושא הטרדות מיניות באקדמיה ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-6942192 ובנייד 0505522028.

 

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×