לא תמיד ניתן לקבוע איזה התנהגות מהווה הטרדה מינית ואיזה לא ולצורך כך לעיתים יש להיעזר בכלים פרשניים מתוך הפסיקה ומתוך מקורות משפטיים אחרים.

יחסי מין מלאים אינם מוזכרים בחוק למניעת הטרדה מינית באופן ברור כ"הטרדה מינית" אולם ברור שיחסי מין מלאים כלולים במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית.

אונס הוא גם הטרדה מינית

אין מחלוקת כי אונס באופן מהותי נחשב ל"הטרדה מינית" אולם המונח "אונס" כמו גם "מעשה סדום" אינו מפורש ואינו מופיע בסעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית ויתכן כי המחוקק כלל לא התכוון לקבוע כי מעשים אלו יפלו אל תוך המסגרת של הטרדה מינית אולם החוק צריך להתפרש לפי תכליתו ולא רק בהתאם לכוונת המחוקק.

החוק קובע במישור האזרחי פיצוי בשל מעשים שנמצאים במדרגת חומרה יחסית קלה ואין זה סביר כי מעשים בדרגת חומרה קשה יותר לא נכללים במסגרת הפיצוי שנותן החוק מה גם שמדובר במעשים שבאופן מהותי הם בגדר "הטרדה מינית".

מטרת החוק למניעת הטרדה מינית

מטרת החוק ותכליתו היא למנוע מעשים של הטרדה מינית מכל סוג שהוא ולאורך כל מדרגות החומרה כך שגם מעשים כמו אינוס ומעשה סדום שנעשים במקום העבודה צריכים להוביל בסופו של הליך בנוסף לענישה פלילית גם לפיצוי בשל עוולה אזרחית ובכך ניתן כלי נוסף שיש בו כדי להרתיע מעסיקים ועובדים מלהטריד מינית בתוך מקום העבודה.

האפשרות שקבועה בחוק למניעת הטרדה מינית לתבוע פיצוי כספי על ההשפלה והביזוי אותו חוותה מי שהוטרדה מינית במקום העבודה אינה צריכה להינעל בפני מוטרדות מינית רק בשל העובדה שהמעשים שבוצעו כלפיהם היו בדרגת חומרה גבוהה, ההיפך הוא הנכון.

הזכות לפיצוי באירוע אונס

ברור, כי עצם הכללת מעשה אינוס ומעשה סדום כעוולות המעניקות פיצוי אזרחי לא אמורות להפסיק או למנוע הליך פלילי כנגד מבצע העבירה, כך שניתן לנהל הליך משפטי נגד מי שביצע עבירת אונס במקום העבודה בדרך של משפט פלילי ובדרך של משפט אזרחי לצורך פיצוי קורבן העבירה.

אם נפלת קורבן לאונס או למעשה סדום במקום עבודתך פני למשרד עורכי דין פליליים כך שנפעל עבורך כנגד מבצע העבירה הן במישור הפלילי והן במסגרת תביעה אזרחית כספית

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×