נחקרת בעבר במשטרה? התיק נסגר? חשוב שתדע – ייתכן ויש לך רישום משטרתי. כאשר תיק חקירה נסגר ללא שהוגש כתב אישום, נותר לעיתים רישום משטרתי, אשר יכול לעמוד כמכשול מקצועי ואישי ולהפריע למהלך החיים התקין. החדשות הטובות הן שבמקרים רבים ניתן להביא למחיקת הרישום. מהי משמעותו של הרישום המשטרתי וכיצד ניתן להביא למחיקתו?

מהו רישום משטרתי?

רישום משטרתי הוא מידע שנאגר במשטרה על אדם שביצע עבירה פלילית או עבר חקירה על חשד לביצוע עבירה כזו. הרישום המשטרתי כולל מידע על זהות האדם, תיאור העבירה, נסיבות החקירה ותוצאותיה.

בישראל, רישום משטרתי מנוהל על ידי משטרת ישראל. הרישום המשטרתי הוא חסוי, אך מספר גופים מורשים לעיין בו, בהם המשטרה, השב"כ, המשטרה הצבאית ומחלקת ביטחון שדה של צה"ל.

ידוע לכל כי הרשעה במשפט פלילי יוצרת רישום פלילי, אולם אנשים רבים אינם מודעים לקיומו של הרישום המשטרתי: מאגר של תיקי חקירה סגורים. האם בגין כל חקירה נותר רישום משטרתי? התשובה היא לא ונסביר. כל תיק חקירה שלא הבשיל לכדי כתב אישום, נסגר באחת משלוש העילות האלו: העדר אשמה, חוסר עניין לציבור או חוסר בראיות. כאשר התיק נסגר תחת העילה הראשונה, לא נותר רישום משטרתי לנחקר, אולם היה ועילת הסגירה היא העדר עניין לציבור או חוסר בראיות, יוותר רישום משטרתי.

לקיומו של רישום משטרתי יכולות להיות השלכות שליליות על חייו של אדם, החל מקשיים בקבלה לעבודה וכלה ברישום ללימודים בתחומים מסוימים, אולם החדשות הטובות הן כי קיומו של רישום משטרתי אינו סוף פסוק וניתן לפעול למחיקתו על ידי הגשת בקשה לשינוי עילת הסגירה של התיק ליחידה החוקרת או למדור הארצי בירושלים.

מדוע כדאי למחוק רישום משטרתי?

במובנים רבים, השלכותיו של הרישום המשטרתי, דומות לאלו של הרישום הפלילי. כאשר אדם נדרש להציג תעודת יושר, יכול והדבר יעמוד כמכשול בקבלה לעבודה. אמנם, החוק בישראל קובע במפורש כי מעסיקים אינם רשאים לדרוש הצגת תדפיס של הרישום הפלילי, אולם ישנו פער בין החוק היבש לבין המציאות והלכה למעשה, סירוב להצגת תעודת יושר, יכול להביא לפסילת המועמד לעבודה.

לקיומו של רישום משטרתי יש גם השלכות אישיות – חברתיות, לאור הסטיגמה והדעה הקדומה המלווה אדם בעל רישום פלילי או משטרתי. משכך, חלק ניכר מהאנשים בעלי רישום משטרתי, פונים אל עורך דין פלילי, על מנת שיפעל למחיקת הרישום.

על כן, ישנן מספר סיבות שבגינן כדאי למחוק רישום משטרתי:

  • לאפשר לאדם להמשיך בחייו: רישום משטרתי יכול להשפיע על היכולת של אדם למצוא עבודה, ללמוד, ולקבל אשרות כניסה למדינות אחרות. מחיקת הרישום יכולה לסייע לאדם להתחיל מחדש ולהתגבר על העבר הפלילי שלו.
  • למנוע אפליה: רישום משטרתי יכול להוביל לאפליה כלפי אדם, גם אם הוא לא הורשע בסופו של דבר. מחיקת הרישום יכולה לעזור להבטיח שאדם לא ייפגע מהאפליה הזו.
  • לשמור על פרטיות: רישום משטרתי הוא מידע חסוי, אך הוא יכול להיות גלוי לציבור במקרים מסוימים. מחיקת הרישום יכולה לעזור לשמור על פרטיותו של האדם.

מחיקת רישום משטרתי

דרכים לביטול רישום משטרתי

ישנן שתי דרכים עיקריות לביטול ומחיקה של רישום משטרתי:

הגשת ערר על עילת סגירת התיק

אדם שביקש לקבל את מסמכי החקירה שלו יכול להגיש ערר על עילת סגירת התיק תוך 30 ימים מרגע קבלת ההודעה על סגירת התיק. אם הערר יאושר, הרישום המשטרתי יבוטל.

הערר מוגש לבית המשפט המחוזי, והוא נידון בפני שופט או שופטת. בערר, האדם המבקש צריך להוכיח שההחלטה לסגור את התיק הייתה מוטעית. הוא יכול לעשות זאת על ידי הצגת ראיות חדשות או על ידי טענה שהראיות שהיו בפני התביעה המשטרתית לא היו מספיקות כדי להצדיק את סגירת התיק.

קריטריונים להצלחת הערר

  • ראיות חדשות: ככל שהראיות החדשות הן חדשניות יותר, כך סביר יותר שהערר יאושר.
  • המשמעות של הראיות החדשות: ככל שהראיות החדשות הן בעלות משמעות רבה יותר, כך סביר יותר שהערר יאושר.
  • הסבירות שהראיות החדשות היו מביאות להרשעה: ככל שהראיות החדשות היו מביאות להרשעה סביר יותר, כך סביר יותר שהערר יאושר.

הגשת בקשה לביטול רישום משטרתי

אדם יכול להגיש בקשה לביטול רישום משטרתי רק לאחר שחלפו מספר שנים מיום האירוע. תקופת ההמתנה לביטול הרישום משתנה בהתאם לסוג העבירה:

  • עבירות פשע – 7 שנים
  • עבירות עוון – 5 שנים

את הבקשה לביטול רישום משטרתי יש להגיש בכתב למשטרה. בבקשה יש לציין את פרטי האדם המבקש, את פרטי האירוע שבו מעורב האדם, ואת הנימוקים לביטול הרישום.

המשטרה תבחן את הבקשה ותקבל החלטה בהתאם לחוק ולתקנות. אם הבקשה תאושר, הרישום המשטרתי יבוטל.

קריטריונים לביטול רישום משטרתי

  • העבר הפלילי של האדם: ככל שהעבר הפלילי של האדם פחות משמעותי, כך סביר יותר שהבקשה לביטול הרישום תאושר.
  • ההתנהגות של האדם מאז האירוע: ככל שהאדם הוכיח שהוא התנהג בצורה ראויה מאז האירוע, כך סביר יותר שהבקשה לביטול הרישום תאושר.
  • השפעת הרישום המשטרתי על חייו של האדם: ככל שהרישום המשטרתי פוגע יותר בחייו של האדם, כך סביר יותר שהבקשה לביטול הרישום תאושר.

ביטול רישום משטרתי – האם יש צורך בעורך דין?

מבחינה פרוצדורלית, רשאי בעל הרישום להגיש את הבקשה למחיקת רישום משטרתי, באופן עצמאי, אולם מומלץ להיעזר בעניין זה בשירותיו של עורך דין פלילי. מדוע? כפי שפורט לעיל, ישנם מספר שיקולים בעת קבלת החלטה האם להורות על מחיקת הרישום והחלטה זו חשוב לומר, אינה מתקבלת בנקל. על מנת להגדיל את הסיכוי למחיקת הרישום, על הבקשה להיות מנומקת היטב ומנוסחת ברהיטות. על המבקש לדעת כיצד להציג את הדברים ולשכנע כי יש הצדקה, במקרה שלו, להורות על מחיקת הרישום. מטבע הדברים, עורך דין, אשר לו הניסיון המקצועי והידע המשפטי, יוכל לנסח את הבקשה בצורה הטובה ביותר ובכך למקסם את הסיכוי כי הבקשה תתקבל.

יש לך רישום משטרתי? אל תיתן לו להפריע לך. פנה אלינו ואנו  נטפל עבורך במחיקת הרישום המשטרתי. למשרדנו ניסיון רב בהכנת בקשות מסוג זה ואנו נעשה את המיטב כדי להביא למחיקת הרישום.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×