רישום כוזב במסמכי תאגיד הגדרה

אחת מן העבירות הכלכליות המופיעות בחוק העונשין היא רישום כוזב במסמכי תאגיד. זהו מצב שבו בעל תפקיד בתאגיד, רשם פרט שגוי במסמך, או נמנע מרישום מידע שהיה עליו לדווח עליו ועשה זאת במכוון מתוך כוונה לרמות. המחוקק קבע ענישה מחמירה למדי בגין עבירה זו – 5 שנות מאסר.

רישום כוזב במסמכי תאגיד

עבירה זו מופיעה בסעיף 423 לחוק העונשין תחת הפרק על עבירות מרמה והיא מלווה במקרים רבים, בעבירות נוספות כגון עושק, מרמה והפרת אמונים, זיוף או עבירות כלכליות אחרות. כשמה כן היא, מדובר בעבירה של רישום מוטעה, שגוי, או אי רישום, במסמכי תאגיד, מתוך כוונה לרמות. עבירה זו מבוצעת בדרך כלל מתוך רצון לרווח כספי, אשר יושג באמצעות הרישום הכוזב. העבירה מבוצעת על ידי בעל תפקיד ביישות המשפטית (בדרך כלל חברה או עמותה) בין אם מדובר במנכ"ל התאגיד ובין אם בעובד זוטר והעונש בגינה הוא עד 5 שנות מאסר.

שיקולי הענישה בעבירה זו הם בין היתר: נסיבות העבירה, חומרת הנזק הכלכלי שנגרם בשל העבירה והרצון ליצור הרתעה בקרב הציבור, בפרט כאשר מדובר באנשי ציבור, או בנושאי משרה בכירים, המנצלים את סמכותם ומעמדם ותוך כך מבצעים את העבירה למען רווח אישי.

מאפייני העבירה

עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, היא כאמור, עבירה כלכלית והיא מלווה במקרים רבים בעבירות כלכליות נוספות. להלן מספר מאפיינים מרכזיים של העבירה:

  1. תאגיד: מונח זה מתייחס לכל גוף כלכלי אשר התאחד לישות משפטית אחת, כמו חברה או עמותה. לעניין זה יצוין כי העבירה יכולה להתבצע גם בתאגיד שהוא בהליך הקמה.
  2. המבצע: העבירה מתייחסת למי שביצע את הרישום הכוזב או הורה לבצעו. הגדרה זו מבקשת למנוע מצב שבו מנהלים נותנים הוראה לעובדים הכפופים להם לבצע את העבירה ובכך יוכלו להתחמק מאחריות פלילית.
  3. המסמך: הרישום הכוזב יכול שיבוצע בכל מסמך המשמש את התאגיד, אף אם לא יוצר על ידו. ולעניין זה חשוב לציין, כי העבירה מתייחסת גם לאי רישום. כלומר, בעל תפקיד אשר נמנע מלרשום פרט אשר מתוקף תפקידו היה עליו לרשום ומחדל זה נבע מתוך כוונה לרמות, מבצע גם הוא עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד.

מה בין זיוף לרישום כוזב?

ישנה נטייה להתבלבל בין עבירת הזיוף, לבין עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד. במקרה של עבירת זיוף מדובר בעשיית מסמך הנחזה להיות דבר שהוא אינו ועל כן יש להוכיח כי המבצע זייף את המסמך עצמו. בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, לעומת זאת, די להראות כי המבצע גרע או הוסיף פרט למסמך קיים במכוון, אך לא קיימת כל דרישה להוכיח כי המסמך זויף על ידו. בהקשר זה נוסיף כי הרשעה בעבירה זו אינה מחייבת את הצגת הרישום ובלבד שיש מספיק עדויות לקיומו.

הוזמנת לחקירה? פנה לעורך דין פלילי

לאישום בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת, לרבות עונש במאסר בפועל. על כן, אם זומנת לחקירה בחשד לעבירה זו, פנה לעורך דין פלילי, אשר ישמור על זכויותיך לאורך ההליך המשפטי. תפקידו של עורך הדין הוא לנסות ולמנוע הגשת כתב אישום ולהביא לסגירת התיק ללא רישום משטרתי. אם לא ניתן להימנע מהעמדה לדין, יבחן עורך הדין את האפשרות לביטולו של כתב האישום מנימוקים שונים, או חתירה להסכם טיעון כאשר הנסיבות מעידות כי אין סיכוי רב לזיכוי במשפט.

אם נעצרת בחשד לרישום כוזב במסמכי תאגיד – אתה זקוק לייצוג משפטי מקצועי של עורך דין פלילי מנוסה, אשר ימנע ממך לבצע טעויות מול הרשויות  וישמור על זכויותיך בהליך המשפטי. למשרדנו ניסיון רב בעבירות צווארון לבן, לרבות בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד ואנו עומדים לרשותך במתן ייעוץ וייצוג משפטי.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×