בשנים האחרונות, אנו שומעים רבות על עבירות כלכליות המבוצעות על ידי אנשים בעמדות מפתח, החל מאנשי בידור וכלה ממנכ"לים של חברות פרטיות ואף חברי ממשלה. מדובר במעשים פליליים בעלי אופי כלכלי, אשר מטרתן היא קבלת רווח כספי, על סוגיו. עבירות כלכליות או בשמן הנוסף עבירות צווארון לבן, אינן מערבות בדרך כלל מעשי אלימות, אולם הן פוגעות באופן חריף בסדר השלטוני, באמון הציבור ובכספי הציבור. משכך, אדם המורשע בעבירה של צווארון לבן, צפוי לקנסות כבדים ואף לעונש מאסר ממושך. במאמר זה נתמקד בשלוש עבירות כלכליות: הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירת שוחד.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    סוגי עבירות כלכליות

    הלבנת הון

    אחת העבירות הכלכליות המורכבות ביותר היא עבירה של הלבנת הון. זוהי עבירה אשר במסגרתה ננקטים צעדים שונים כדי להכשיר כסף שהושג מפעילות לא חוקית. לרוב, אין המדובר במעשה אחד, אלא בשורה של פעולות, אשר נועדו להסוות את המקור האמיתי של הכסף. מכאן מגיע שמה של העבירה – הלבנת הון, במובן של הפיכת כסף 'שחור', לא חוקי, לכסף 'לבן' חוקי.

    עבירה זו אינה מופיעה בחוק העונשין, כמרבית העבירות הפליליות, אלא היא מכוחו של חוק ייעודי לה: חוק איסור הלבנת הון. עבירה זו נקשרת בדרך כלל לעולם הפשיעה המאורגנת ואכן, רבות מן העבירות של הלבנת הון מתרחשות עקב הצורך להכשיר רווחים המגיעים מעסקי זנות וסחר בנשים, מרווחי הימורים, עסקאות סמים וכיו"ב. יחד עם זאת, הלבנת הון מבוצעת לא פעם גם על ידי אנשים נורמטיביים.

    הענישה בגין הלבנת הון היא 10 שנות מאסר או קנס כספי גבוה מאוד, כאשר אין הבחנה מבחינת החוק, בין מי שעשה פעולה ברכוש אסור על מנת להסוות את מקורו, לבין מי שמסר מידע כוזב במטרה להתחמק מדיווח לרשויות המס, או לגרום לדיווח לא נכון.

    עבירות כלכליות

    מרמה והפרת אמונים

    בשונה מעבירה של הלבנת הון, אשר יכולה להתבצע הן על ידי אנשי ציבור והן על ידי אנשים פרטיים, מרמה והפרת אמונים היא עבירה המבוצעת על ידי עובדי ציבור בלבד. עבירה זו דינה מאסר של 3 שנים והיא מתרחשת כאשר העובד ניצל את מעמדו על מנת לקבל טובת הנאה וכי פעולה זו פגעה בציבור, אם על ידי נזק כלכלי ישיר ואם על ידי פגיעה באמון הציבור בשלטון.

    חוק העונשין מגדיר את העבירה (סעיף 284 לחוק) באופן מעורפל מאוד והדבר מותיר את שיקול הדעת לבית המשפט להחליט האם מדובר אכן בפעולה שיש בה ניגוד עניינים והפרת אמונים. הבחינה נעשית על פי שיקולים שונים כגון:

    1. חומרת המעשה: האם מדובר באמת במעשה של שחיתות, מהי חומרת הסטייה בטוהר המידות בפעולה שנעשתה.
    2. פגיעה באמון הציבור: האם הפעולה פגעה באופן ממשי באמון הציבור.
    3. מעמד העובד: נתון חשוב הוא מהו מעמדו של עובד הציבור. ככלל, אדם הנמצא במקום גבוה בהיררכיה, לפעולותיו יכולה להיות משמעות רבה יותר, מאשר אם אותן פעולות בוצעו על ידי עובד ציבור זוטר.

    שוחד

    עבירת השוחד, המופיעה בסעיף 290 לחוק העונשין, משמעה מתן שוחד לעובד ציבור, על מנת שיבצע פעולה מסוימתש או ימנע מביצועה. מתן שוחד היא עבירה שהעונש בגינה הוא עד 7 שנות מאסר. מקבל השוחד, חשוף לעונש גבוה יותר של עד 10 שנות מאסר. לחילופין, ניתן להטיל קנסות כספיים כבדים על לוקח או מקבל השוחד.

    מה בדבר ניסיון למתן שוחד? החוק אינו מבדיל בין מצב שבו הוצע שוחד וההצעה נענתה לבין מקרה שבו אין היענות להצעה. על כן, דינו של מציע השוחד שווה לדינו של נותן השוחד – קרי 7 שנות מאסר. עוד נקודה חשובה היא כי מתן או לקיחת שוחד, אינה חייבת להתבצע על ידי העברת כסף מזומן, אלא די בכך כי ניתנה או הובטחה טובת הנאה כלשהי בעלת שווי כספי.

    קביעת עונשי מאסר ממושכים וקנסות כבדים בגין עבירת השוחד, נועדה להרתיע מביצוע המעשה, אשר פוגע בהתנהלות שלטונית תקינה ובטוהר המידות של עובדי הציבור. חשוב לציין כי אמנם עבירת השוחד מתרחשת בעיקר במערכת הפוליטית והציבורית, אולם היא קיימת גם בעולם המסחרי.

    השלכות עבירות כלכליות

    עבירות כלכליות יכולות להוביל למספר השלכות שליליות, כולל:

    • נזק כלכלי לציבור: עבירות כלכליות יכולות לגרום לנזק כלכלי לציבור, כגון עלייה במסים או ירידה בהשקעות.
    • פגיעה באמון הציבור: עבירות כלכליות יכולות לפגוע באמון הציבור בממשלה, בעסקים ובמערכת הפיננסית.
    • הגבלת צמיחה כלכלית: עבירות כלכליות יכולות להגביל צמיחה כלכלית על ידי הפחתת השקעות והיצירה של מקומות עבודה.

    מניעת עבירות כלכליות

    ישנן מספר דרכים למנוע עבירות כלכליות, כולל:

    • חינוך: חינוך לציבור על עבירות כלכליות וכיצד להימנע מהן.
    • רגולציה: רגולציה של עסקים ומוסדות פיננסיים על מנת להגביל את האפשרות לביצוע עבירות כלכליות.
    • אכיפה: אכיפה יעילה של חוק העונשין נגד עברייני כלכלה.

    ביצעת עבירת מס? אתה חשוד במרמה והפרת אמונים? משרד עורכי דין פלילי רוטנברג מתמחה בעבירות כלכליות ויעניק לך ייצוג משפטי מקצועי וילחם עבורך לאורך כל הדרך.

    לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

      תחזרו אליי
      עו”ד ניר רוטנברג
      כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

      חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

      לייעוץ מהיר
      השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

        תחזרו אליי

        תפריט נגישות

        ×