תפקידו של עורך דין המייצג נפגע עבירה

עורך הדין הפלילי עוסק בייצוג נחקרים, חשודים ונאשמים בעבירות פליליות. אולם חלק מן העוסקים בתחום, מתמחים בענף נוסף וחשוב: ייצוג נפגעי עבירה. במסגרת זו, דואג עורך הדין כי זכויותיו של קורבן העבירה יישמרו לאורך כל ההליך הפלילי והוא מעניק לו ליווי משפטי ואישי מלא.

מיהו נפגע עבירה?

החוק מגדיר נפגע עבירה כמי שנפגע במישרין ממעשה של עבירה פלילית. כמו כן, כאשר העבירה גרמה למותו של הקורבן, בני משפחתו יהיו נפגעי עבירה. מדובר, חשוב לומר, בבני משפחה מדרגה ראשונה: בני זוג, לרבות ידועים בציבור, אחים וילדים. ההגדרה של אדם כנפגע עבירה מקנה לו זכויות שונות בהליך הפלילי, בהתאם לסוג העבירה וכן סיוע ממגוון ארגונים וגופים אחרים.

האם נפגע עבירה זקוק לייצוג משפטי?

ידוע לכל כי חשודים ונאשמים בעבירה פלילית, זקוקים לייצוג של עורך דין פלילי, אשר ישמור על זכויותיהם ויעניק להם הגנה משפטית. אולם נפגעי עבירה רבים אינם ערים לכך כי גם הם זקוקים לייצוג משפטי, אשר יוודא כי זכויותיהם בהליך הפלילי נשמרות במלואן, הן על ידי רשויות המשטרה והתביעה והן על ידי גופים נוספים, המעניקים לנפגעי עבירה סיוע במישורים שונים.

מדוע חשוב לפנות לעורך דין?  

חוק זכויות נפגעי עבירה, מעניק לקורבנות העבירה זכויות רבות במסגרת ההליך הפלילי. אולם למרבה הצער, הרשויות אינן תמיד מקפידות לשמור על זכויותיו של נפגע העבירה ועל כן, הוא זקוק לעורך דין מקצועי ומנוסה, אשר ילווה אותו בהליך וידאג למימוש כל הזכויות. מלבד זכויותיהם של נפגעי עבירה מול המשטרה והתביעה, אוכלוסייה זו זכאית לזכויות רבות נוספות מצד גופים וארגונים שונים. גם במקרה הזה, רצוי כי נפגע העבירה יהיה מיוצג על ידי עורך דין פלילי, אשר יעמוד על זכויותיו מול הגופים הללו.

בנוסף לזאת, לנפגעי עבירה עומדת הזכות לפיצוי כספי ממבצע העבירה. קבלת הפיצוי מותנית בדרך כלל בהגשת תביעה ומטבע הדברים, זקוק נפגע העבירה לעורך דין מומחה אשר יגיש עבורו את התביעה וייצג אותו בהליך האזרחי. פן נוסף אשר מבהיר את חשיבות הייצוג המשפטי של נפגעי עבירה הוא הגשת צווי הגנה. לא פעם, עולה חשש לחייו של הנפגע ובמצב שכזה, יש צורך בהגשת בקשה למתן צו למניעת הטרדה מאיימת או צו הגנה מניעת אלימות במשפחה.

ייצוג באמצעות עורך דין נפגעי עבירה

עורך דין פלילי המייצג נפגעי עבירה, מלווה את הנפגע מן הצעד הראשון בהגשת תלונה במשטרה ולאורך כל ההליך הפלילי, עד לסיומו. תפקידו של עורך הדין הוא להעניק לנפגע ייעוץ וייצוג משפטי ולוודא כי זכויותיו נשמרות היטב לאורך כל ההליך, הן מצד המשטרה והתביעה והן מצד הגופים האחרים המעניקים סיוע לנפגעי עבירה. עורך הדין מעניק לנפגע ייעוץ משפטי טרם הגשת התלונה במשטרה ומלווה אותו לתחנת המשטרה בזמן הגשת התלונה. היה ותיק החקירה נסגר ללא הגשת כתב אישום, עורך הדין יוכל להגיש ערר מטעם הנפגע על ההחלטה על סגירת התיק. במקרה שבו הוגש כתב אישום, ידאג עורך הדין לקבל עותק מכתב האישום וכן ילווה את הנפגע לדיונים, אם ירצה בכך.

היה ובית המשפט מרשיע את הנאשם, עורך הדין יידע את הנפגע בדבר זכותו לכתוב הצהרת נפגע. במסגרת הצהרה זו בה יפרט הנפגע את היקף הנזק הפיזי והנפשי שנגרם לו עקב ביצוע העבירה ודברים אלו יכולים להילקח בחשבון בעת קביעת גזר הדין של הנאשם.

זכויות נפגעי עבירות מין או אלימות

בנוסף לזכויות שתוארו לעיל, מי שנפגע מעבירת מין או אלימות, זכאי לזכויות נוספות, אלו מתייחסות בעיקר לשלב שבו הורשע מבצע העבירה בבית המשפט. כך למשל, זכאי הנפגע לקבל דיווח על מועד כניסתו של הנאשם לבית הסוהר, כמו גם דיווח על יציאה לחופשה ומועד שחרורו ממאסר. כמו כן, זכאי הנפגע לדיווח על מועד דיון לשחרור מוקדם של הנאשם והבעת עמדתו בנוגע לשחרור.

במקרה של עבירות מין ואלימות חמורות, ישנן זכויות נוספות, למשל: הנפגע יכול לדרוש כי פרטיו לא יימסרו לנאשם ולעורך דינו. כמו כן, הנפגע זכאי לקבל הודעה על כוונת התביעה להגיע להסדר טיעון עם הנאשם ותינתן לו הזכות להביע עמדתו בעניין. מימוש כל הזכויות הנ"ל תלוי רבות בקיומו של ייצוג משפטי מקצועי. במסגרתו, מלווה עורך הדין את נפגע העבירה צעד אחר צעד לאורך כל ההליך הפלילי, מעניק לו ייעוץ משפטי ומוודא כי קולו נשמע וזכויותיו ממומשות במלואן.

משרדנו מתמחה בייצוג נפגעי עבירה ואנו מעניקים ליווי מקצועי ואישי, תוך מתן דגש על מימוש זכויות הנפגע לאורך ההליך הפלילי. כתבה אחרונה נפגעי עבירה בוואלה NEWS קרא "כושי מסריח" וחבט בראשו: נהג אוטובוס תועד תוקף נהג אחר בת"א נהג חברת מטורופולין תועד מתפרץ באלימות על נהג חברת קווים. המותקף תיאר שהתוקף פתח בכוח את דלתות האוטובוס, קילל ואף הכה אותו: "נצמדתי לחלון ואמרתי שיש לי משפחה, הוא השפיל אותי". מנהליו ניסו לטייח את הסיפור, אך הוא התעקש להתלונן במשטרה: "שישלם על מה שעשה" להמשך הכתבה לחצו כאן.

מאמרים אחרונים על נפגעי עבירה

עבירות מין באינטרנט

עבירות מין באינטרנט

מה זה מעשה מגונה

מעשה מגונה

חוק זכויות נפגעי עבירה

חוק זכויות נפגעי עבירה

ביטול כתב אישום אלימות במשפחה

ביטול כתב אישום אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה

התעללות בגן ילדים: ייצוג משפטי

מין או אלימות חמורה

נפגעי עבירה

הצג מאמרים נוספים