עבירת העלבת עובד ציבור היא עבירה של התנהגות ויש בה בסיס עובדתי הנוגע להעלבה עצמה ובסיס הנוגע לנסיבות האירוע בדרך של העלבת עובד הציבור בזמן שהוא ממלא תפקידו או בהעלבה הנוגעת למילוי תפקידו.

עבירת ״העלבת עובד ציבור״ היא מורכבת שכן היא יוצרת סנקציה פלילית על אמירות ומעשים שמותרים במסגרת חופש הביטוי ואשר הוכרו כזכויות יסוד וחוקתיות בישראל.

האיסור על העלבת עובד ציבור נועד כדי למנוע העברת מסר משפיל או מבזה הנוגע לעובד הציבור או לדרך מילוי תפקידו כך שהתכנים התמונים בתוך האיסור יפורשו בהתאם לפרשנות ערכית של המושג ״העלבה״ תוך התחשבות בפגיעה בחופש הביטוי ועל רקע הסנקציה הפלילית שקיימת במקרה כזה.

מהי ״העלבה״

העלבה נועדה לבייש ולהשפיל את כבודו של האדם כשמתחם האפשרויות לפרשנות מהי העלבה הוא רחב היקף ובעל אפשרויות רבות, אולם במסגרת האיסור על העלבת עובד ציבור יש לבחון מהי אמירה שהיא העלבה אסורה שיש בה לפרוץ את מגבלות חופש הביטוי והתאמתה לאיסור בפלילים שנקבע לצד עבירה זו מתוך הצורך להגן על תפקוד עובדי הציבור במדינה שכן עובדי הציבור הם האמצעי שדרכו פועלות זרועות השלטון ובלעדיהם תפגע אפשרות השלטון והמשטר הדמוקרטי בישראל. מבלי שתהיה הגנה על משרתי הציבור לא יוכלו עובדי הציבור לפעול ובכך תפגם כלל המערכת הציבורית.

חופש הביטוי אל מול האיסור הפלילי

חופש הביטוי כאמור לעיל עומד כזכות חוקתית רמת מעלה והיא חשובה ויסודית בחברה דמוקרטית וחופשית, כך שבחברה חופשית אנו שואפים שהאזרח יהיה חופשי להביע את דעתו, ביקורתו ורגשותיו על וכלפי השלטון והחשש שביקורת כלפי מוסדות השלטון תוכל להביא לסנקציה פלילית כלפיו יוצרת פגיעה והתנגשות בזכותו הדמוקרטית של האזרח. מוסדות השלטון בכללותן מתפתחות ולומדות להשתנות בהתאם לביקורת שמופנית כלפיהן כך שבביקורת על פעולת עובד הציבור יש כדי להוסיף אמצעי של פיקוח מול רמת המוסריות והמקצועיות של עובדי הציבור.

חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל באף חברה דמוקרטית אולם בחברה חופשית גבולותיו נמתחים כך שגם אמירות בוטות ומשתלחות ואף שקריות צריכות להיות בגדרי המותר במסגרת חופש הביטוי, אולם כדי להגן על עובדי ציבור הרי שקיימת מגבלה שנועדה להגן על עובדי הציבור כדי שיוכלו להמשיך ולשמש את הציבור.

מתי אמירה תהפוך להעלבת עובד ציבור

כשאמירה פוגעת בכבודו של עובד הציבור במסגרת מילוי תפקידו תוך שהיא עלולה לפגוע באופן ממשי בתפקודו של אותו העובד היא יכולה להפוך לאסורה. אולם העלבת עובד ציבור דווקא בשל התנגשותה עם חופש הביטוי תהפוך לפלילית רק במקרים חריגים שיש בהם ודאות לפגיעה במשרת הציבור ובנוסף פגיעה אמיתית בדרך מילוי התפקיד וכתוצאה מכך פגיעה במתן השירות לציבור.

אם נחשדתם בעבירה של ״העלבת עובד ציבור״ אנו במשרד עורכי הדין רוטנברג נפעל כדי לממש את זכותכם לחופש ביטוי תוך הגנה על זכויותיכם במסגרת המשפט הפלילי.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×