לפי מחקרים וסטטיסטיקות עדכניות, אחת מכל שלוש נשים תחווה בחייה סוג כזה או אחר של הטרדה מינית. החל בהערות לא מתאימות שגורמות תחושת גועל ואי שייכות, ועד הטרדות מתמשכות שפוגעות בקורבן פיזית ונפשית. התמודדות עם הבעיה החמורה של אובדן תחושת הביטחון של נשים במרחב הציבורי והפרטי דורשת עבודת פרך. חינוך מגיל קטן ליחס מכבד לנשים, מודעות, ואכיפה של החוק.

עידן ה-ME TOO עורר מודעות רבה והביא להרבה עניין תקשורתי. סיפורים רבים על הטרדות מיניות, בעיקר סיפורים הקשורים לשמות גדולים בתעשיית הבידור, הגיעו לכותרות. אלה סיפורים שנשים רבות יכולות להזדהות עימם, אשר מזוהים עם אנשים שאוהבים לדבר עליהם. לפיכך הם יצרו גל תגובות שסחף את הרשתות החברתיות.

יחד עם כובד הראש שבו יש להתייחס לבעיית ההטרדות המיניות, יש מקום לדבר גם על תופעה אחרת שנוצרה בשוליים ויוצרת נזק רב. את העניין התקשורתי בסיפורים על הטרדות מיניות ניתן לנצל באופן זדוני כדי להכפיש את שמם של גברים על לא עוול בכפם.

מה הנזק של תלונת שווא על הטרדה מינית?

מטבע הדברים, קשה מאוד להוכיח הטרדה מינית, במיוחד מבחינה משפטית. העניין התקשורתי הרב, אופן שיתוף המידע ברשתות החברתיות וקשיי ההוכחה יכולים להפוך את האינטרנט לזירת משפט שדה. פוסט בקבוצת פייסבוק, ציוץ בטוויטר, סטורי באינסטגרם, ומתחילה חגיגת לייקים ותגובות. פתאום המשפט עוזב את אולם בית המשפט ומגיע אל מחוזות האינטרנט, היכן שהכול פרוץ והחוק הוא הטרנד האחרון. השופט הוא הרשת החברתית, חבר המושבעים הם ה"טרולים" של האינטרנט, וכתב האישום הוא פייק ניוז. ואז זה כבר לא משנה מה באמת קרה, אלא מה האינטרנט חושב שקרה.

במשפט הפלילי, אחד מיסודות של עבירה הוא היסוד הנפשי. וזו סיבה נוספת לקושי להוכיח הטרה מינית. בכדי לבצע עבירה פלילית צריך יסוד נפשי של כוונה, אדישות או קלות דעת (במקרים מסוימים אפילו רשלנות תספיק). אך בגלל האופי הסובייקטיבי והמשקל הכבד שיש להרגשה האישית של הקורבן העבירה של הטרדה מינית, הרבה פעמים קשה מאוד להוכיח קיום של יסוד נפשי. מכיוון שקשה להוכיח יסוד נפשי גם כאשר התרחשה הטרדה מינית, כאשר מדובר בתלונת שווא בכלל לא מתקיים יסוד נפשי ולכן הסיכוי לעמוד לדין הוא אפסי.

למרות זאת, עדיין ייגרם נזק רב למי שהוגשה נגדו תלונת שווא. עלול להיווצר נזק כלכלי בעקבות פיטורים, אובדן שעות עבודה כתוצאה מחקירות במשטרה או הוצאות משפטיות. וכמובן נזק לשם הטוב ולמוניטין של אדם ועוגמת נפש. את הנזק הזה קשה לתקן, מאחר והמידע תמיד זמין באינטרנט.

איך ניתן להתמודד עם הנזק שנעשה?

עורך דין פלילי מומחה יוכל לעזור בהתמודדות עם ההשלכות של הגשת תלונת שווא על הטרדה מינית ועם הנזק שנגרם בעקבותיה. ראשית, עורך דין פלילי יסייע בליווי משפטי והדרכה בחקירה המשטרתית בעקבות התלונה. בנוסף לכך, הוא יוכל לסייע בהגשת תביעה נגדית לפיצויים על הנזק. משרד עורכי דין רוטנברג מתמחה במשפט פלילי ודואג לשמור על הזכויות של הלקוח במאת האחוזים. לחצו על הקישור לקבלת מידע נוסף ויצירת קשר לחצו כאן.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×