לא פעם בעבירות סמים נפתח תיק פלילי שבהמשך הדרך יכולות להיות לו השלכות משמעותיות ומטרידות על חייו של אדם. יחד עם זאת, הרישום הפלילי והרישום המשטרתי אינם מתבצעים בכל עבירת סמים, ובמקרים רבים אף אפשר לפעול למחיקה שלהם. בשורות הבאות יובא מידע חיוני בנושא.

השלכות של רישום פלילי

ראשית, חשוב לדעת כי בתפיסה ראשונה ושנייה על החזקת סמים מסוג מריחואנה וחשיש לצריכה עצמית, לא מתקיים רישום פלילי או משטרתי. יחד עם זאת, החל מהתפיסה השלישית מתקיים רישום משטרתי ובתפיסה הרביעית גם רישום פלילי. אם מדובר בעבירת סחר בסמים, לרבות גידול סמים, תיווך וכדומה, לרוב ייפתח הרישום הפלילי כבר בעבירה הראשונה.

לרישום הפלילי יכולות להיות השלכות משמעותיות על מהלך חייו של אדם. למשל, הוא עלול למנוע מהאדם ללמוד מקצועות מסוימים ולהשתלב בהם, החל בעריכת דין ועד לשרות בכוחות הביטחון. כמו כן הרישום עלול לפגוע באפשרות להוציא אשרת שהייה במדינות אחרות, לפגוע ביכולת לאמץ ילדים בעתיד ועוד. מעבר לכך, לאנשים רבים הרישום הפלילי מהווה כתם אישי, על אף שרק מספר מצומצם של גורמים יכולים לעיין בו.

כמה זמן נשאר הרישום הפלילי

קודם כל. תיק פלילי (סמים) נמחק במידה והוחלט על סגירת החקירה ואי הגשת כתב אישום בגין חוסר אשמה. יחד עם זאת, במידה שהנאשם אכן הורשע בעבירה ייקח זמן רב עד התיישנות ומחיקת התיק. משך הזמן תלוי בעיקר בגילו של האדם בעת שביצע את העבירה, כלומר היותו קטין או בגיר וכן בסוג העבירה שבוצעה – עוון, חטא או פשע. לדוגמא, אם אדם בגיר מורשע בעבירה שהענישה עליה היא 3 שנות מאסר, הרי שיש להמתין 3 שנים ועוד 7 שנים להתיישנות, כלומר 10 שנים בסך הכל, ולאחר מכן עוד 10 שנים עד למחיקה עצמה. כלומר בסך הכל 20 שנה.

יחד עם זאת, באמצעות עורך דין מומחה לעבירות סמים ניתן לפעול להשגת מחיקה לפני תום תקופה זו. במקרה של תיקים סגורים ניתן לפנות באמצעות עורך הדין אל המשטרה, כאשר את הפנייה ניתן לעשות רק כעבור תקופה בת כמה שנים בהתאם לסוג העבירה ולהיותכם קטינים או בגירים. עורך הדין יפרט נסיבות ואירועים שמצדיקים את סגירת הרישום הפלילי, ויציג מסמכים התומכים בכך כמו המלצות ממעסיק ומשירות בצה"ל, אישורי לימודים וכדומה.

כמו כן קיימת אפשרות לקיצור של תקופת ההתיישנות על ידי בקשת חנינה מנשיא המדינה, וזאת בהנחה שקיימות נסיבות המצדיקות את הבקשה ולאחר שכל ההליכים המשפטיים בתיק מוצו ולא יצא זיכוי. שוב, עורך הדין יציג את כלל הנסיבות כגון מצב רפואי וכלכלי, חוות דעת סוציאלית, אישורים והמלצות מגורמים שונים ואת כלל חומרי המשפט.

דברים שחשוב לדעת על הרישום המשטרתי

תיק פלילי סמים יכלול רישום משטרתי החל מהתפיסה השלישית של החזקת מריחואנה וחשיש לצריכה עצמית, וכמובן גם בעבירות סחר בסמים. למעשה מדובר ברישום המופיע בכל עבירה פלילית שהחקירה בה נסגרת בלי שהוגש כתב אישום, וזאת במידה שהתיק לא נסגר בגלל חוסר אשמה, למשל בגין היעדר ראיות או היעדר עניין לציבור. אומנם לרישומים כאלו יש השלכות פחות משמעותיות על החיים אך הם עדיין נתונים לעיונם של המשטרה וגופי הביטחון ויכולים להפריע במהלך החיים.

בעזרת עורך דין פלילי ניתן לפנות למשטרה בבקשה לשינוי עילת סגירת התיק לחוסר אשמה, ולהציג טיעונים שונים התומכים בבקשה כמו אורח חיים נורמטיבי, זמן רב שעבר מאז הסגירה, היעדר רישומים נוספים וכדומה.

לפרטים נוספים בנושא ולשיחה עם עורך דין ממשרדנו התקשרו כעת לטלפון 050-6942192 או לנייד 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×