המשפט בישראל מכיר בזכותו של כל אדם להגנה על שמו הטוב ולעיתים זכות זו מתנגשת עם עקרון חופש הביטוי כשחוק איסור לשון הרע מנסה לאזן בין שתי זכויות יסוד אלו. בתי המשפט קבעו כי יש לאזן בין הזכות לחופש הביטוי לבין הזכות לשמור על שם טוב, כך שלא יתכן שבשם העקרון הנותן חירות לביטוי יפגעו בשמו הטוב של אדם כשהאיזון יערך תחת המבחן האם הביטוי שבמחלוקת נעשה בתכלית ראויה ובמידתיות.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    האם פרסום מהווה לשון הרע

    לצורך הקביעה האם פרסום מהווה לשון הרע יש לפרש את הביטוי בהתאם למשמעותו כפי שהן מקובלות על האדם הסביר. כלומר, הפרשנות תיעשה בהתאם למובן הפשוט של הביטוי וגם "בין השורות".

    הפסיקה קבעה כי אין זה משנה מה הייתה כוונת המפרסם ואין חשיבות כיצד הבינו את הדברים מי שבפועל קרא את הדברים אלא מה המשמעות שקורא מן היישוב היה נותן לביטוי ולמילים שפורסמו לצורך קביעה האם מדובר בלשון הרע או לאו, כשהבדיקה היא לא סובייקטיבית אלא אובייקטיבית ומתייחסת לדרך שבה הציבור עלול לקבל את הדברים שבפרסום.

    תביעת לשון הרע

    4 שלבים לניתוח פרסום לשון הרע

    לצורך קביעה האם ביטוי מהווה לשון הרע, נקבעו בפסיקה 4 שלבים.

    1.פירוש הביטוי בהקשר אובייקטיבי המתייחס לדרך שבה יתקבלו הדברים שפורסמו בציבור.

    2. האם הדברים מהווים "לשון הרע" בהתאם לחוק איסור לשון הרע והאם דרך אמירתם הם "פרסום" כפי שמשתמע מתוך המבחנים שנקבעו בסעיף 2 לחוק איסור לשון הרע.

    3. עריכת בדיקה של ההגנות השונות על פרסום כפי שהם מופיעות בסעיפים 13-15 לחוק איסור לשון הרע ומתוכן לבחון איזו הגנה יכולה לעמוד למפרסם של הביטוי שמהווה לשון הרע.

    4. השלב הרביעי נעשה רק לאחר שמולאו שלושת המבחנים הראשונים והוא בדיקת הפיצוי הראוי למי שנפגע כתוצאה מפרסום לשון הרע.

    כל המבחנים משלבים בתוכם איזון בין העקרון החוקתי לחופש הביטוי לזכותו של אדם לשם טוב ולשמירה על כבודו.

    תביעת לשון הרע תתנהל כך שיבחן האם הביטוי והאמרה שנאמרה היא "לשון הרע" והאם האמרה עונה על דרישת הפרסום בחוק איסור לשון הרע. אם התשובה לאלו חיובית תיערך בדיקה האם הפרסום נהנה מחסינות בחוק או האם הוא מוגן בהתאם ל"אמת בפרסום" או "עניין ציבורי", אם האמרה אינה נהנית מהגנות אלו יש לבדוק האם הפרסום נעשה תום לב ובשילוב עם חזקת תום הלב, ואם כל אלו נענים בשלילה תיעשה בדיקה של גובה הפיצויים להם זכאי התובע שנפגע מלשון הרע.

    אם נפגעתם מפרסום לשון הרע פנו למשרד עורכי הדין הפליליים רוטנברג עוד היום כדי שנתשמש בנסיון שלנו בתחום "לשון הרע" כדי ששמכם יטוהר ותפוצו על הנזקים שנגרמו לכם.

    עו”ד ניר רוטנברג
    כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

    חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

    לייעוץ מהיר
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      תחזרו אליי

      תפריט נגישות

      ×