כיצד מתבצע הסדר טיעון

חלק ניכר מן התיקים הפליליים בישראל, מסתיימים בהסדר טיעון. זהו הליך מקובל, אשר במסגרתו מודה הנאשם בחלק מן האישומים נגדו, או בעבירה קלה יותר, תמורת עונש מופחת. כל הסדר טיעון מותנה באישורו של בית המשפט, כאשר במרבית המקרים, נותנת הערכאה המשפטית את אישורה להסכם. למותר לציין כי כל התנהלות מול רשויות התביעה, חייבת להתבצע בליווי משפטי של עורך דין פלילי.

מהו הסדר טיעון?

בכל הליך משפטי ישנה אפשרות להגעה לפשרה, אשר במסגרתה כל אחד מן הצדדים מוותר מעט למען סיום הסכסוך וקבלת ודאות משפטית. במשפט הפלילי, הפשרה נקראת הסדר טיעון, אשר במסגרתו, הנאשם מודה בחלק מן העבירות אשר יוחסו לו בכתב האישום, או בעבירה קלה יותר ובתמורה, הוא מקבל הפחתה משמעותית בעונש. האינטרס לחתימה על עסקת טיעון של כל צד הוא שונה. התביעה מצידה, מבקשת למנוע את הסיכוי לזיכוי ומעוניינת לחסוך בעלויות למערכת. הנאשם מצידו, מעוניין להשיג את התוצאה המשפטית הטובה ביותר, תוך הקטנת הסיכון.

בהקשר זה חשוב להבהיר כי טיבה של עסקת הטיעון תלוי בנסיבות המקרה ובנכונות של רשויות התביעה, אולם במידה רבה תלוי גם בטיבו של הייצוג המשפטי. פנייה לעורך דין המתמחה בפלילים, בעל ניסיון מקצועי רב, תגדיל את הסיכוי לקבלת הסדר טיעון טוב יותר.

מהם היתרונות של עסקת טיעון?

עורך דין פלילי המייצג נאשם, ינסה קודם כל להביא לביטולו של כתב האישום, אולם אם הדבר אינו מתאפשר, תיבחן האפשרות של הסדר טיעון. במקרים רבים, עסקת טיעון מהווה את האלטרנטיבה הטובה ביותר עבור הנאשם בשל היתרונות שבה:

  1. ודאות משפטית: היתרון המרכזי של עסקת טיעון הוא הביטחון המשפטי, שהרי מדובר על עונש מוסכם תמורת הודאת הנאשם. במצב שכזה, הנאשם יודע בשלב מוקדם מה צפוי לו והוא אינו תלוי בהכרעתו של בית המשפט, אשר קשה לצפות מראש מה תהיה.
  2. מניעת מעצר ממושך: במקרים רבים, דורשת התביעה מעצר עד תום ההליכים. אם בקשתה תתקבל, הנאשם עלול לשבת במעצר זמן רב, עד להכרעת הדין בעניינו. הסדר טיעון מונע את התרחיש הזה.
  3. חיסכון בהוצאות משפט: ניהול המשפט הפלילי, כרוך מטבע הדברים בעלויות כספיות, בראשן, שכר הטרחה של עורך הדין המייצג. לעומת זאת, כאשר התיק נסגר בעסקת טיעון, הנאשם חוסך את מרבית ההוצאות הללו.
  4. הפן האישי: למשפט פלילי יש השלכות מהותיות על חייו של הנאשם,  במובן האישי, הכלכלי והמקצועי. במקרים רבים, הסדר טיעון יכול להביא לסיומה של הפרשה בזמן הקצר ביותר ולאפשר לנאשם לשקם את חייו ולבנות לו ולבני משפחתו, עתיד טוב יותר.

עסקת טיעון – לא בכל מקרה

מן האמור לעיל, נראה כי הסדר טיעון היא דרך המלך עבור הנאשם, ואכן, במקרים רבים, ההסדר מטיב הן עם רשויות התביעה והן עם הנאשם. אולם זוהי אינה תמיד התמונה ולכן חשוב לבחון כל מקרה לגופו. ישנם לא מעט מצבים בהם התביעה מציעה לנאשם הסדר טיעון אך זה לא ישרת את טובתו ועורך הדין ימליץ אפוא לדחות את ההצעה.

כך למשל במצב שבו עורך הדין סבור כי ניהול המשפט יוביל לזיכוי הנאשם, או כאשר עסקת הטיעון שהוצעה אינה שונה באופן מהותי מחומרת העונש אשר יוטל על הנאשם באם יורשע ועל כן נכון יהיה לנהל את ההליך ולא להסכים להסדר הטיעון. ומהי עמדתו של בית המשפט בעניין עסקאות טיעון? במרביתם המכריע של התיקים, מכבד בית המשפט את ההסדר ואינו מתערב בו. בין החריגים לכלל יכול להיות מצב שבו בית המשפט סבור כי הענישה שנקבעה חורגת באופן בלתי סביר מן הענישה המקובלת, או כאשר היו שיקולים זרים אשר הובילו לעריכת הסדר הטיעון.

הוגש נגדך כתב אישום והוצע הסדר טיעון? ייצוג משפטי הולם יביא לתוצאה המשפטית הטובה ביותר עבורך. משרד עורכי דין פלילי רוטנברג, עומד לרשותך ויילחם עבור זכויותיך לאורך כל הדרך.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×