הזמנת סמים באינטרנט הפכה בימינו לשכיחה מאוד, ולמעשה רק בישראל יש עשרות ומאות אלפי אנשים המזמינים סמים ברשת בקביעות – בעיקר דרך אפילקיציית טלגרם של פייסבוק. כמו בעבירות רבות המערבות סמים קלים, קיים לעיתים בלבול בקרב הציבור הסבור שמדובר בהתנהלות נורמטיבית ומקובלת. הבעיה היא שהחוק עלול לראות זאת בצורה שונה לחלוטין, ומעבר לכך קניית סמים באינטרנט חושפת אתכם לסיכונים שכדאי להכירם מבעוד מועד.

הזמנת סמים באינטרנט – עבירה לכל דבר ועניין

הזמנה של סמים באינטרנט מהווה פיתוי לא קטן לאנשים רבים. ראשית, מדובר בהתנהלות נוחה בה ניתן להזמין את החשיש והמריחואנה מכל מקום ובכל זמן, כאשר המלאי נרחב מאוד. אכן, בקבוצות השונות של טלגרם מציעים כיום הסוחרים מגוון רחב של זני קנביס לפי הטעם האישי, וגם ישנם דירוגים שניתן להיעזר בהם לגבי איכותו של סוחר ורמת השירות שלו. בנוסף, מדובר בדרך הרבה יותר רגועה מאשר להתחיל לחפש אחר סוחרים במקומות שלא נעים להגיע או להסתובב בהם.

לכך מצטרפים המחירים הנוחים יחסית שנובעים בין היתר מהתחרות בין הסוחרים, וכן הרפורמה של מדיניות אי הפללה או הלגליזציה של הקנביס בשנים האחרונות. על פי הרפורמה, לשתי תפיסות ראשונות של גראס להחזקה עצמית אין השלכות משמעותיות שמעבר לקנס כספי של אלף ואלפיים ש"ח, ורק מהתפיסה השלישית מתחילות ההשלכות המשמעותיות יותר. לכן, קניית סמים באינטרנט היא על פניה דרך נוחה ומשתלמת לרכישת גראס מאפשרויות אחרות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכאשר אתם מזמינים סמים באינטרנט אתם נוטלים על עצמכם סיכון לא מבוטל.

 מה הסיכון בקניית סמים ברשת

קודם כל מדובר בפעולה שאיננה חוקית. בסופו של דבר, אם וכאשר יתפסו אתכם אתם עלולים למצוא את עצמכם תחת חקירה פלילית בשלב ראשון. בעוד העבירה שאתם מבצעים הינה קלה יחסית (כל עוד מדובר בסמים קלים ובכמויות לצריכה עצמית), הרי שאתם קונים מאנשים שמבצעים עבירה חמורה מאוד שעונשה הוא עד 20 שנות מאסר. המשמעות היא שאתם מתחככים עם עבריינים שנוטלים סיכון לא מבוטל, וחלקם גם משתייכים לארגוני פשע, ובתור אנשים נורמטיביים מהשורה לא הייתם רוצים להיות בשום קשר איתם.

חשוב להבין שהמשטרה עושה מאמצים לתפיסה של העבריינים האלו, בין היתר באמצעות החדרת סוכנים סמויים לתוך קבוצות טלגרם. אומנם בתור צרכנים קטנים אתם לא המטרה שנמצאת על הכוונת של המשטרה, אך אתם בהחלט עלולים להיכנס לפריים ולהסתבך בצרות. למשל, השוטרים יכולים לסמן אתכם כיעד להפעלת לחץ כדי שתביאו מידע מודיעיני המוביל לסוחר כבד ועוד.

מעבר לכך, חשוב לזכור כי למרות ההצפנה המעורבת בקניית סמים ברשת, בסופו של דבר הפרטים יכולים לדלוף: מספר הטלפון, השם שלכם ואפילו צילום תעודת זהות ששלחתם לסוחר. פרטים כאלו יכולים להגיע לידיים לא נכונות עקב פעילות מקוונת של המשטרה עם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כנגד סוחרים וארגונים גדולים, או עקב פעולות זדוניות של קבוצות סמים מתחרות והאקרים למיניהם.

קניתי סמים באינטרנט. למה אני צריך עורך דין?

במידה ומדובר בכמות לצריכה עצמית, כלומר פחות מ- 15 גרם מריחואנה, הרי שבשתי התפיסות הראשונות לא ייפתח הליך פלילי. התנהלות טובה במקרה כזה תהיה לשלם את הקנסות, להתייעץ עם עורך דין כדי לבדוק שאין השלכות נוספות, וכמובן להימנע מפעולה זו בעתיד. בתפיסה השלישית כבר יהיה לכם רישום משטרתי, וכדאי לקבל ליווי מעורך דין שילווה אתכם בתהליך הבדיקה של הרשויות וייצג אתכם במידת הצורך, שכן עשויות להיות השלכות כמו עבודות שירות, קנסות גבוהים, טיפולי גמילה ועוד.

חשוב להדגיש שגם בתפיסות הראשונות עד השלישית, ואפילו אם לא נתפסתם "על חם", במידה וזומנתם לתת עדות במשטרה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי מיומן. העמידה בפני החוקרים איננה חוויה נעימה, בלשון המעטה, ואנשים רבים נוטים למעוד בלשונם ולסבך את עצמם בצרות. כך, מה שהחל בתור מתן עדות הופך לחקירה תחת אזהרה, ואתם מוצאים את עצמכם במקום שאיש לא רוצה להיות בו. על כן, עוד לפני ההגעה לתחנת המשטרה יש להיוועץ בעורך דין שיכין אתכם לקראת המעמד, ויסביר מה כדאי ולא כדאי לומר, ומאילו טכניקות של החוקרים יש להיזהר.

וכמובן, אם מדובר בתפיסה רביעית ומעלה ובפתיחה של הליך פלילי כנגדכם, יש לפנות בהקדם אל עורך דין בעל ניסיון רב. כאמור, הענישה המקסימאלית על החזקה של סמים קלים מגיעה עד ל – 3 שנות מאסר, ויש לקבל ייצוג משפטי שיוביל להקלה משמעותית של הענישה, ולעיתים אף לסגירה של התיק. ואם רכשתם דרך האינטרנט ונתפסתם עם כמות החורגת מהחזקה לצריכה עצמית, הרי שהענישה עלולה להיות גבוהה בהרבה ולמעשה גם אתם עלולים להיות מואשמים בעבירת סחר. על כן, בכל מקרה של הסתבכות עם המשטרה עקב קניית סמים באינטרנט, יש לפנות אל עורך דין פלילי ובהחלט לא לזלזל בהשלכות האפשריות.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג בעבירות סמים, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 050-6942192 או במספר 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×