עבירות מין ברשת נעשות ברוב המקרים כנגד קטינים תוך שימוש באפליקציות שמאפשרות התכתבות ויצירת קשר ברשתות חברתיות במרחב האינטרנטי. לעיתים קרובות עבירות מין מסוג זה לא יובילו כלל לעבירה של מגע פיזי בין הקורבן לתוקף אולם בתי המשפט שדנו בנושא קבעו כי מדובר בעבירות מין חמורות שראויות לעונש חמור למרות היעדר מרכיב המגע הפיזי.

החומרה שמיוחסת במשפט הפלילי לעבירות מין ברשת החברתית

החומרה הרבה שמייחס המשפט הפלילי לעבירות מין ברשת נובע מהמאפיין הייחודי והמסוכן שבאמצעותו ניתן לבצע פגיעה בקלות רבה בנפגעים רבים ומגוונים. כשעבריין מין פועל ב"שטח" כלומר תוקף באופן פיזי הוא חשוף וגלוי לקורבן העבירה ולסובבים באיזור התקיפה אולם במרחב האינטרנטי כשעבריין המין תוקף ברשת הוא נמצא בביתו ואין עין שיכולה לגלות אותו ולבחון את פעולותיו, יתרה מכך, התוקף יכול להשתמש במספר רב של זהויות בדויות ולבצע את התקיפה המינית באמצעים שונים, כך עבריין המין יכול ליצור קשר עם קטינים, בוגרים ובוגרות ואף לסחוט אותם בהמשך תוך שהוא מעוות את זהותו ומקום המצאו.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    ניתוק רגשי לזעקת קורבן העבירה

    המרחק הפיזי שקיים באינטרנט מייצר תחושת ניתוק רגשית לזעקת הקורבן וכך גם התנהגותו של התוקף אינה ניחנת כלל בחמלה שעלולה להיווצר כשמדובר בתקיפה במרחב הפיזי, כלומר פנים אל פנים. השיחה ברשת החברתית בזהות בדוייה יוצרת ניתוק רגשי ונפשי כלפי קורבן העבירה כך שחומרת התקיפה מתגברת ועלולה להיות אכזרית יותר.
    החומרה היתרה בפלילים הנובעת מהמרחק בין קורבן העבירה ולתוקף ברשת נובע גם מכך שהמרחק מאפשר לתוקף, עבריין המין, לרמות את הקורבן ולשקר אותו בנוגע לזהותו האמיתית, כך ילדים בני 10 מאמינים שהם משוחחים עם בני גילם אולם למעשה מאחורי המקלדת במקום מרוחק עומד עבריין מין מנוסה שיודע כיצד לחדור לליבם וכיצד לפתות אותם לפגוע בהם מינית. ברור כי התפשטות השימוש באפליקציות החברתיות ו"הנורמה" ולפיה לכל ילד יש טלפון חכם בכיסו מובילים לכך שילדים רבים חשופים במידה הולכת וגוברת להפיכה לקורבנות תקיפה מינית. התקיפה ברשת לעיתים אף גורמת לנזק נפשי חמור יותר ומחקרים רבים המתבססים על שיחות עם נפגעי תקיפה מינית ברשת מגלים שרבים מהקורבנות סובלים ממצוקות קשות ובהן תחושת בדידות, מצוקה רגשית, דכאונות, בעיות שינה, הפרעות אכילה וירידה חדה בדימוי העצמי תוך מחשבות על התאבדות.

    הפצת סרטונים מיניים – עבירת מין פלילית

    התקיפה המינית באמצעות הרשת עלולה להיות חמורה אף יותר ככל שקיים פוטנציאל של שכפול המידה והפצתו ברשתות החברתיות כך שקורבן העבירה לא רק מותקף אלא שהפגיעה בו יכול ותהיה מופצת ברבים, כך שלעיתים קרובות עברייני מין משתמשים בכח ההפצה שבידיהם כדי לסחוט באיומים את את הקורבנות וכדי להטיל עליהם אימה לאורך זמן. בשל העובדה שלעיתים קרובות עברייני מין סוחטים קטינים וממשיכים לבצע בהם עבירות מין קשות תוך שימוש באיומים כלפיהם נולד הצורך בהחמרת הענישה הפלילית כלפי אותם עבריינים.
    כיום בתי המשפט לא מקבלים עוד את ההנחה ולפיה יש שיקולים לקולא כלפי עברייני מין ברשת אלא שגזרי הדין הופכים לחמורים יותר וקשים יותר לאור החומרה היתרה שקיימת בתקיפה מינית באינטרנט.

    פיצוי כספי לקורבנות עבירת מין ברשת

    כפי שתארנו לעיל עבירות מין ברשת יוצרות נזק מיידי ונזק לטווח ארוך שעלול לפגוע בקטינים וגם בבוגרים לאורך שנים ארוכות. לכן יש צורך גם בפיצוי כספי משמעותי לקורבנות העבירה.
    אנו סבורים כי הפיצוי שמעניקים בתי המשפט במשפט הפלילי אינם מספקים ואינם ממצים את הנזק שנגרם לקורבנות ולכן יש צורך בתביעה נגררת לפלילים שתתן לקורבן העבירה את האפשרות לתבוע את הכספים המגיעים לו באופן שיתן מענה הולם לנזק שנגרם.

    איך מאתרים עבירת מין באינטרנט?

    במרבית המקרים עבירות מין ברשת האינטרנט נותרות בחלל הוירטואלי ומרבית העבריינים לכאורה לא מבקשים לקיים מפגש או מגע מיני בעולם המציאותי. לכאורה קיימת הגנה מאחורי האנונימיות שמאפשרת רשת האינטרנט כך שבהיעדר המגע הפיסי הישיר בין הצדדים יש כדי להרחיק את העבריינים ובעצם לנקות אותם מהמעשים החמורים לכאורה שהם מבצעים מבעד למסך המחשב ובחסות האינטרנט אולם כיום ישנם דרכים רבות בידי רשויות החוק לעצור ולהפליל עברייני מין שלכאורה מתחבאים מאחורי המסך.
    הרשתות החברתיות יחד עם ענני אחסון עורכות סריקה של החומרים שיורדים במחשב של עבריין המין כך שלעיתים קרובות ענני האחסון יכולים לאתר חומרים אסורים לאחזקה והפצה שמהווים חומרים פדופיליים ואז נערכת חסימה של חשבון האחסון ודיווח לרשויות על האיי פי (IP) שבתוכו אוחסנו החומרים.
    אמנם מדובר בשאלה משפטית שכן יש פגיעה בפרטיות של משתמש האחסון וחברת אחסון הענן איננה אמורה לפגוע בפרטיות המשתמש ולבחון האם החומרים שברשותו אסורים או מוסריים אך כשבצד השני ישנן סכנות בינלאומיות לקטינים המשתמשים ברשת תוך פגיעות נפשיות שנגרמות להם כתוצאה מביצוע עבירות מין באינטרנט ועבירות פדופיליה ברשת הרי שרשתות אחסון האתרים שמות את עצמם במקום שבו הן מבקשות לשמור על הקטינים וכפי שעברייני המין חודרים למרחב הפרטי של הקטינים תוך ניצול גילם המוקדם כך מבקשות חברות אחסון האתרים לפלוש לפרטיות של המשתמש בענן האחסון כדי למנוע עבריינות מין ברשת.

    אם נפגעת מעבירת מין ברשת ואתה זקוק לייעוץ פנה אלינו. – עורך דין פלילי רוטנברג.

    כותב המאמר:
    לייעוץ מהיר
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      תחזרו אליי

      תפריט נגישות

      ×