הגינות ההליך הפלילי כלפי נפגעי עבירה

החשיבות של הגינות ההליך הפלילי אינה רק אל מול הנאשם אלא גם כלפי קורבן העבירה, המתלונן בתיק ומתוך רעיון זה נחקק חוק זכויות נפגעי עבירה שהביא לשינוי בגישה ובמעמד המתלוננת או המתלונן קורבנות ונפגעי העבירה.

שמיעת נפגע העבירה

החוק קובע כי על הגורמים האמונים על אכיפת החוק לעדכן את המתלוננת בשלבי ההליך הפלילי והדבר נחוץ במיוחד כשהמדובר בעבירות מין, על כל אחד מן השלבים שבו מצוי ההליך מן הרגע שבו קיבל התובע את חומר החקירה ולכל אורך המשפט הפלילי כנגד הנאשם, ובכלל זה צריך התובע לעדכן את הקורבנות במידה והוא שוקל אפשרות להגיע להסדר טיעון עם הנאשם כדי לשמוע את עמדתם.

הזכות של קורבן העבירה להביע עמדה

זכותו של קורבן אלימות קשה או נפגעת מעבירות מין להביע את עמדתה בנוגע לאפשרות של התביעה להגיע להסדר טיעון עם נאשם וזאת עוד לפני שנתקבלה החלטה בעניין והתובע בתיק פלילי מחוייב להביא בין שיקוליו לצורך הגעה להסדר עם נאשם את עמדת הקורבן ובכך לחזק את האינטרס הציבורי שגלום בתוך הסדר הטיעון או דחייתו.

האינטרס הציבורי

קיים אינטרס ציבורי במקום שבו קורבן העבירה מתנגד לקיומו של הסדר טיעון, והתובע מביא את התנגדותו בין מכלול שיקוליו ובכך מתעצם אמון הציבור במערכת המשפט ובמערכות האכיפה שכן יש בכך הבטחה שהשיקולים להגעה להסדר מבוססים על שיקולים רחבים ואינם נסגרים בפינות שקטות ונסתרות.

חובת התובע

כאמור לעיל, תובע חייב לשקול את עמדתו של הקורבן בטרם יגיע להסדר טיעון אולם אין זה המצב כשהמדובר בהחלטה של תובע שלא להגיש כתב אישום פלילי כנגד חשוד שכן בהחלטה שכזו התובע נדרש להודיע ולעדכן את קורבן העבירה אך אין הוא מחוייב לשמוע ולשקול את עמדתו ולקורבן עבירה שמעוניין להשיג על החלטה שלא להעמיד לדין את החשוד בתקיפתו עומדת האפשרות להגיש ערר על החלטת התובע בעניין זה כשהערר מוגש לפני פרקליט מחוז או פרקליט המדינה או היועמ״ש בהתאם לנסיבות התיק. אם הנכם קורבנות של עבירת מין או עבירת אלימות קשה אל תשארו לבד – משרד עורכי הדין רוטנברג מומחה בייצוג נפגעי עבירה, ואנו נלווה אתכם לאורך כל ההליך הפלילי כדי לעמוד על זכויותיכם ולהביא לענישת התוקף בחומרה.
עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×