חיפוש סמים בבית הוא בהחלט סיטואציה לא נעימה, במיוחד אם במהלך החיפוש נמצא סם ומוגש כתב אישום. למרבה הצער (או השמחה), לא תמיד מקפידים השוטרים על הכללים ומבצעים חיפושים שאינם עומדים בתקנות, כשהצד השני נמצא הציבור שאינו מודע לזכויותיו. לכן, בשורות הבאות נביא מידע חשוב לגבי חיפוש סמים בבית – מתי הוא מותר ובאילו תנאים?

חיפוש סמים בבית ללא צו

על מנת לבצע חיפוש סמים בבית בלי צו חיפוש שניתן על ידי שופט, צריכות להתקיים נסיבות מסוימות. בראש ובראשונה, אם מדובר באדם שמנסה להתחמק ממעצר הרי שהשוטרים יכולים להיכנס אחריו לביתו. שנית, אם התקבל במשטרה דיווח שממנו עולה חשד לעבירות סמים שמתבצעות בבית, הרי שניתן להיכנס אליו גם ללא צו. כמו כן החוק מתיר לבצע חיפוש בבית אם קיים יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה בזמן הקרוב, כלומר עבירה שהתבצעה או מבוצעת ברגעים אלו. יש לציין כי מדובר בעבירות מסוג פשע, אם בענייני סמים הדבר אפשרי גם בעבירות מסוג עוון. מעבר לכך, במידה והאדם נתן רשות לשוטרים להיכנס ולערוך חיפוש בביתו, הדבר מותר גם ללא צו.

יחד עם זאת, במקרים מסוימים שוטרים נכנסים לבתים מבלי שיהיה להם יסוד סביר לחשד שהתבצעה או מתבצעת עבירה זו. חשוב לדעת שחיפושים לא חוקיים כאלו מביאים לפסילה של הראיות שנתפסו ולביטול של כתב האישום. הבעיה היא השוטרים נוהגים באופן מתוחכם ומנסים להציג מצב עניינים כאילו קיבלו אישור מבעל הבית לבצע חיפוש בביתו, לכן יש להיות חכמים ולדעת את זכויותיכם.

כך למשל, אם השוטרים לא מציגים צו חיפוש יש לי שאול מדוע הם מבקשים להיכנס לבית ומה הוא בעצם החשד לעבירה. כמובן שאין להתנגד בצורה אלימה לשוטרים אך בהחלט ניתן להביע באופן מילולי את התנגדותכם ולבקש לתעד אותה. בהמשך הדרך, עורך דין מיומן בעבירות סמים יוכל בהחלט להוביל לפסילת הראיות ולביטול כתב האישום במידה ולא הייתה הצדקה אמיתית לכניסה לבית.

חיפוש סמים עם צו

צו חיפוש סמים בבית ניתן רק על ידי שופט ורק תחת תנאים מסוימים. לדוגמא, שופט יוציא צו חיפוש סמים אם קיים יסוד סביר לחשוד שמתבצעת או עומדת להתבצע בבית עבירה על החוק, אם יש חשד סביר לכך שבבית נמצאים חפצים הקשורים לביצוע עבירה, או אם צריך לבצע את החיפוש כדי למצוא ולהציג חפצים מסוימים שדרושים להליכים משפטיים או לחקירה. שופטים אינם ממהרים להוציא צווים כאלו ועל המשטרה לשכנע אותם כי הדבר באמת נחוץ. יחד עם זאת, במידה ואכן יצא צו חיפוש סמים בבית הרי שהשוטרים יכולים לבצעו מבלי לקבל את רשות הבעלים, וממילא החשד הסביר לביצוע עבירה זו כבר אושר על ידי השופט.

ואולם, חשוב לדעת שגם חיפוש עם צו וגם בלעדיו חייב לעמוד בשורה של תנאים, והשוטרים אינם יכולים לפעול בביתכם כבתוך שלהם ועל דעת עצמם. ראשית, בצו חיפוש קיימת רשימה של חפצים שיכולים להיתפס על ידי השוטרים, ובמידה והם תופסים חפצים אחרים עליהם לעדכן את השופט בכך. שנית, השוטרים אינם יכולים לבצע את החיפוש לבד, אלא במקרים מיוחדים, ויש לבצע אותו בנוכחותם של שני עדים אחרים. כמו כן, אתם בתור בעלי הבית יכולים להימצא בו בזמן החיפוש, רק זכרו שאם יעלה חשד סביר שאתם מסתירים משהו על גופכם השוטרים יכולים לערוך עליכם חיפוש. הדבר אפשרי אם יצא צו חיפוש לבית ואינו אפשרי במקרה של חיפוש ללא צו.

לפרטים נוספים בנושא ולשיחה עם עורך דין פלילי ממשרדנו התקשרו כעת לטלפון 050-6942192 או לנייד 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×