עורך דין אלימות במשפחה הוא עורך דין מומחה לפלילים ובעל ניסיון במתן מענה מהיר ומקצועי למי שהסתבך באירוע אלימות במשפחה. משרד עורך דין רוטנברג מתחמה בתחום המשפט הפלילי למעלה מ-20 שנה ועוסק בין היתר במתן מענה יעיל למשפחות שנקלעו לאירועי אלימות במשפחה בהליכי מעצר או כקורבנות עבירה של אלימות בתוך הבית

עבירות של אלימות בתוך המשפחה אמורות לזכות ליחס מיוחד מצדן של רשויות האכיפה אולם לא תמיד הדברים עומדים במבחן המציאות שכן לעיתים קרובות קורבנות עבירה חשים שהמשטרה לא מעניקה להם את השירות המלא וההגנה הנכונה מפני בני זוג מכים ותופעה מוכרת היא שהמשטרה מסירה את האחריות מעצמה ומבקשת מקורבנות העבירה לבקש מבית המשפט צו הרחקה.

עורך דין מומחה לאלימות במשפחה יפעל מול המשטרה ובתי המשפט כדי שאלו יפעלו אל מול בן המשפחה האלים ובמקביל במידת הצורך פונה לבית המשפט כדי להוציא צו למניעת הטרדה מאיימת כנגד בן הזוג התוקפן.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    מהי אלימות במשפחה?

    אלימות במשפחה היא כל פגיעה פיזית, נפשית, מינית או כלכלית שמתבצעת על ידי בן משפחה כלפי בן משפחה אחר. אלימות זו יכולה להתרחש בין בני זוג, בין הורים לילדים, בין אחים ואחיות, או בין בן משפחה אחר לכל בן משפחה אחר.

    אלימות במשפחה היא תופעה חמורה ומסוכנת, שיכולה להוביל לפגיעה פיזית ונפשית קשה לנפגעים. היא יכולה גם לגרום לפיצול במשפחה, לפגיעה בילדיהם של הנפגעים, ואף להוביל למוות.

    אלימות במשפחה: סוגי עבירות

    כשמתייחסים לאלימות במשפחה המחשבה המיידית היא על אלימות פיזית או תקיפה מינית במשפחה אך יש ענף משפטי שלם המתייחס לאלימות כלכלית בתוך המשפחה שלעיתים קרובות הוא פוגעני באותה מידה ואף יותר מאלימות פיזית.

    אלימות כלכלית במשפחה מייצרת תלות של בן משפחה אחד בבן המשפחה השני וכולאת את בן הזוג החלש בתוך הבית ללא פתח מילות וכך הופך הצד החלש כלכלית למשועבד לרצונותיו של בן הזוג החזק כלכלית ותלוי בגחמותיו.

    במקרים רבים שבהם משרד עורך דין רוטנברג ייצג עלו אירועים ובהם הבעל ניתק לאשה את החשמל, חסם את כרטיס האשראי והביא את הבית למצב של סף רעב וזאת בליווי של איומים והשפלות מצד בן הזוג.

    בניגוד לאשה הסובלת מאלימות פיסית שיש לה אפשרות להתלונן במשטרה ולהוציא צו הגנה תוך המלטות למקלט לנשים מוכות הרי שבמקרה של טרור כלכלי ואלימות כלכלית בתוך המשפחה הופכת בת הזוג לשבוייה של בן הזוג שכן הוא יכול למנוע ממנה אפשרות גישה למקורות מחייה בסיסיים.

     

    תלונות שווא באלימות במשפחה

    קיימת תופעה פסולה ובה במסגרת סכסוך גירושין מוגשות תלונות למשטרה כנגד בן או בת הזוג ולעיתים קרובות מדובר בתלונות שווא שנועדו להשיג נקודות מסוימות במאבק הגירושין. אנו מייצגים לקוחות שהוגשו כנגדם תלונות במשטרה, אנו נותנים ייעוץ מיידי בתחנת המשטרה ומייצגים בהליך המעצר בבית המשפט ולאחר השחרור פועלים לסגירת התיק הפלילי שנפתח ובטרם הוגש כתב אישום לבית המשפט.

    מה תפקידו של עורך דין אלימות במשפחה במקרה של תלונת שווא?

    באירועים של אלימות במשפחה ובמקרים של תקיפות מיניות בתוך המשפחה אין ברוב המקרים ראיות למעט עדויות התוקף וקורבן העבירה ולבית המשפט יש קושי רב להכריע בנוגע להתרחשות האירועים. כשמדובר בתקיפה מינית של קטינים הקושי גדול עוד יותר שכן לעיתים הילדים קטנים מדיי ואחד ההורים משתמש בהם לצורך פגיעה בבן הזוג איתו הוא נמצא בסכסוך גירושין.
    לבית המשפט יש קשיים עובדתיים וראייתיים שהרי מחד גיסא יש חשיבות עליונה בהגנה על ילדים מפגיעות מיניות שמותירות בהם צלקות קשות לכל חייהם ולכן לבית המשפט יש תפקיד חשוב גם בעידוד הציבור להגנה על ילדים בדרך של הגשת תלונות כנגד עברייני מין ובמיוחד שמדובר בעבירות מין בתוך המשפחה. אך מצד שני, על בית המשפט לנקוט משנה זהירות מפני אפשרות של ניצול לרעה של ההליכים המשפטיים בתלונות במשטרה במקומות שאין כלל בסיס לחשדות.

    כשמדובר בעלילת שווא והכתמת שם של אדם בחשדות לפדופיליה הרי שגורמים לאותו אדם נזק גבוה ביותר שקשה לפצותו לאחר מכן, עלילת סרק בנוגע לעבירות מין בתוך המשפחה במסגרת של אלימות במשפחה יוצרת תהליך של סלידה חברתית מהחשוד בעבירות המין וכשמדובר באדם חף מפשע שעלילת השווא כנגדו נעשית אך ורק לצורך קידום מאבק הגירושין בין ההורים הרי שיש מקום לשקול הליכים של פיצוי ואף פתיחת הליכים פליליים כנגד ההורה המעליל.

    במשרד עורך דין פלילי רוטנברג מתמחים במתן מענה להורה שהעלילו כנגדו עלילות שווא ואנו פועלים מול המשטרה למיצוי ההליך הפלילי כנגד ההורה שהעליל עלילת שווא ואף פותחים בהליכים אזרחיים לפיצוי כספי מלא של ההורה הנפגע.
    יודגש, אין לא כל התלונות בעבירות מין במשפחה הן תלונות שווא אך יש תלונות רבות שנועדו לפגוע בהורה השני ויש צורך ואינטרס חברתי לייצר הרתעה כנגד תלונות שכאלו.

    מה ניתן לעשות כשהמשטרה עוצרת אדם בעקבות תלונת שווא של אלימות במשפחה?

    במקרים של תלונות שווא יש ליצור קשר מיידי עם עורך דין פלילי שהוא גם עורך דין אלימות במשפחה כדי שזה יפנה את השוטרים לכשלים בהגשת התלונה ויצביע על העוול שנעשה לחשוד בעבירות אלימות במשפחה בעקבות תלונת שווא.
    כדי למנוע מעצר מיותר והליך פלילי מסורבל וקשה יש להפנות באופן מיידי את גורמי החקירה במשטרת ישראל לעיוותים שעולים מתוך התלונה ולהפנות את המשטרה לחקור את המתלונן או המתלוננת באופן ממוקד שיביא לחשיפת תלונת השווא.

    עו"ד אלימות במשפחה

    חוק למניעת אלימות במשפחה

    המטרה של החוק למניעת אלימות במשפחה הוא לתת מענה מהיר למקרים של אלימות בתוך המשפחה ולצורך כך ניתן הכלי של "צו הגנה" שבו מאפשר החוק לנפגע מאלימות במשפחה להגיש בקשה ללא צורך באגרת בית משפט ובאופן חד צדדי לקבל סעדים כנגד בן המשפחה האלים לאחר שהוכח לכאורה כי התקיימו תנאי החוק למניעת אלימות במשפחה.

    החוק למניעת אלימות במשפחה קובע מיהו בן משפחה ומתי עבירת תקיפה ואלימות תהפוך לעבירת "אלימות במשפחה", כמו כן החוק מגדיר כי בן משפחה לצורך החוק הוא בן זוג, נשוי או ידוע בציבור, הורה, אחים ואחיות, סב וסבתא וכן גיסים, אחיינים דודים וקטינים חסרי ישע שנמצאים תחת השגחתו של בגיר.
    עבירת אלימות במשפחה עלולה לגרור עונשי מאסר קשים וזאת במקרים שנאשם הורשע בתקיפת בן או בת הזוג עלול העונש להמריא עד ל- 6 שנות מאסר ובעבירה של תקיפת חסר ישע עונש של עד 7 שנות מאסר כשבאותן עבירות במקרים שאינם עבירות של אלימות במשפחה העונש יהיה קל יותר.

    מן הצד השני, כדי למנוע שימוש לרעה בחוק למניעת אלימות במשפחה נחקק סעיף 11 לחוק שבו ניתנה סמכות לבית המשפט לחייב בהוצאות ולפסוק פיצוי למי שנפגע מבקשת סרק.

    כיצד מתמודדים עם אלימות במשפחה?

    הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אלימות במשפחה היא לפנות לעזרה מקצועית. ישנם מספר גורמים שיכולים לעזור לנפגעי אלימות במשפחה, כגון:

    • מוקד 118 – מוקד החירום הלאומי לנשים מוכות.
    • משרד הרווחה והביטחון החברתי.
    • ארגוני סיוע לנפגעי אלימות במשפחה.

    יתר על כן, כמובן שבכל מקרה של אלימות במשפחה קיימת האופציה להסתייע בעורך דין המומחה למקרים של אלימות במשפחה.

    מה עושים אם המשטרה סוגרת תיק פלילי של אלימות במשפחה?

    במקרה שהמשטרה סוגרת תיק פלילי של אלימות במשפחה אנו מבקשים לבחון את פעולות החקירה שביצעה המשטרה ובמקרה הצורך מגישים ערר על סגירת התיק תוך דרישה לביצוע השלמות חקירה ממוקדות שיובילו לפתיחת התיק הפלילי מחדש.

    גובה הפיצוי בתלונות שווא בתוך המשפחה

    החוק למניעת אלימות במשפחה לא מגדיר את גובה הפיצוי הכספי במקרה של תלונת סרק וזה ניתן לשיקול דעת בית המשפט וזאת כדי ליצר הרתעה מספקת לאלו שלא מפחדים להעליל כנגד בן הזוג את העלילות הקשות ביותר לצורך השגת יתרון בסכסוך משפחתי ולצורכי נקמה בבן המשפחה.

    במקרים שונים שבהם משרד עורך דין פלילי רוטנברג ייצג נקבעו הפיצויים הבאים תוך שימוש בסעיף 11 לחוק למניעת אלימות במשפחה:

    א. במקרה ובו האמא העלילה על האב והסב ונתברר שמדובר בתלונת סרק האם חוייבה בפיצוי של 50,000 ₪.
    ב. במקרה שבו האם העלילה על האב שהוא מכה את ילדיו והתברר שמדובר בתלונת שווא האב קיבל פיצוי של 25000 ₪.
    ג. אם שהמציאה סיפור בדיוני ולפיו האב עוקב ומטריד ללא כל בסיס חוייבה בפיצוי בסך 9000 ₪.
    ד. באירוע ובו האב העליל על האם שהיא מזניחה את בתו והתברר שהוא משקר הוא חוייב בפיצוי בסך 7000 ₪.

    מה זכויותיהם של נפגעי עבירות אלימות במשפחה?

    לנפגעי עבירות פליליות בכלל ונפגעי עבירות אלימות במשפחה בפרט יש זכויות שמתפרסות בחוק הפלילי ובחוק האזרחי וכך חוק זכויות נפגעי עבירה קובע הגנות למי שנפגע מאלימות במשפחה ובהן הגנה מאת משטרת ישראל וזכות לקבל מידע מלא על התנהלות ההליך הפלילי תוך זכות של נפגע העבירה להשמיע את דעתו בנוגע להסדרי טיעון עם התוקף וכן לבקש קיומו של תסקיר נפגע עבירה שיבחן מה הנזקים שנגרמו לנפגע העבירה והפיצויים הנדרשים לצורך שיקומו.

    נפגע עבירה רשאי להגיש תביעה אזרחית כנגד התוקף ואם התוקף הורשע בעבירת אלימות במשפחה הרי שהקורבן רשאי להגיש תביעה אזרחית נגררת מפלילים כך שהקורבן אינה צריכה להוכיח את האחריות האזרחית הנזיקית של התוקף אלא את גובה הפיצויים שלהם זכאי קורבן העבירה.

    לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

      תחזרו אליי
      עו”ד ניר רוטנברג
      כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

      חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

      לייעוץ מהיר
      השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

        תחזרו אליי

        תפריט נגישות

        ×