החזקה וסחר בסמים הן פעולות המנוגדות לחוק פעולות ובגדר עבירה פלילית. יחד עם זאת, קיים הבדל משמעותי בין חזקה של סמים ובין סחר בהם, וישנה גם משמעות לא מבוטלת לסוג הסם. מעבר לכך, בבואו לגזור את דינו של הנאשם בית המשפט יתחשב בשורה ארוכה של פרמטרים ושיקולים, כפי שיתוארו במאמר הבא.

ענישה על סחר בסמים

הענישה על סחר בסמים היא מהחמורות ביותר בספר החוקים הישראלי. פקודת הסמים המסוכנים קובעת כי העונש המקסימלי יהיה עד 20 שנות מאסר או קנס הגבוה ‏פי 25 מהאמור סעיף 61 לחוק העונשין – כלומר מיליוני שקלים. אין ספק שמדובר בענישה מחמירה, אך חשוב להבין שרק במקרים נדירים ביותר היא מגיעה אל הרף המקסימלי, מאחר שבית המשפט יתחשב בשורה ארוכה של נסיבות.

כך למשל, עונש סחר בסמים קלים יהיה כמעט תמיד קל יותר מאשר בסחר בסמים הנחשבים קשים, וזאת למרות שפקודת הסמים המסוכנים לא מבדילה באופן עקרוני בין סם קל לקשה. בנוסף, בתי המשפט נוטים להתייחס בצורה יותר מחמירה לאנשים שייבאו סמים ממדינה זרה לתוך ישראל, לעומת אנשים שסחרו בתוך גבולות הארץ.

שיקול משמעותי נוסף הוא עברו הפלילי של הנאשם. ככל שמדובר באדם בעל עבר נקי המקיים אורך חיים נורמטיבי, כך ההתייחסות תהיה מקלה יותר, ולהיפך. מלבד זאת יש משמעות גדולה לעבירות נוספות שהתקיימו במקביל לעבירת הסחר, למשל אם במהלך התפיסה הפריע הנאשם לשוטרים במילוי תפקידם, נקט באלימות כנגדם או כנגד אחרים, או האם בפעולותיו היא שידול של קטין לשימוש בסמים – עבירה חמורה במיוחד שהעונש המרבי הוא עד 25 שנות מאסר, ואף קיימת חובת מאסר בפועל.

כמו כן ישנה חשיבות לנסיבות אישיות של הנאשם. לדוגמא, בית המשפט יבחן את מצבו הכלכלי ואת האנשים התלויים בו למחייתם, האם קיימות נסיבות בריאותיות מיוחדות של הנאשם, האם הוא הביע חרטה על מעשיו וכן הלאה. יש לציין כי קיימת חשיבות גדולה לניסיון והמיומנות של עורך דין המייצג את הנאשם, אשר בהתאם לנסיבות יכול להביא לענישה מקלה ואף ללא מאסר בפועל.

ענישה על החזקת סמים קלים

החזקת סמים קלים היא עבירה קלה משמעותית מסחר בסמים. שוב, פקודת הסמים המסוכנים אינה מבדילה בין סם קל לקשה, אך בכל זאת קיימת התייחסות שונה לגבי מריחואנה וחשיש. "על הנייר" פקודת הסמים המסוכנים קובעת שהענישה המקסימלית על החזקת סמים היא עד 3 שנות מאסר, וחשוב לדעת שדבר זה נכון גם לגבי תפיסה של כלים המשמשים לצריכה ולאחזקה של סמים. במקרה של מריחואנה וחשיש, צריכה עצמית היא כמות שמגיעה עד 15 גרם.

יחד עם זאת, גם כאן נדירים ביותר במקרים של מלוא חומרת הענישה על החזקת סמים קלים. למעשה הרוב הגדול של המקרים מסתיימים ללא מאסר בפועל. ראשית, מדיניות אי ההפללה שנכנסה לתוקף עם הרפורמה בשנת 2019, אומרת שבשתי התפיסות הראשונות של חשיש. כמו כן, חשוב להבדיל בין החזקת סמים קלים לצריכה עצמית לבין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

מה קורה בשתי התפיסות הראשונות

אם כן, ההבדל בין סחר בסמים קלים ובין החזקתם תלוי בראש ובראשונה בכמות הסם שנתפסה. יש לזכור כי המדרגה שבין החזקה לסחר הינה גבוהה מאוד, ולכאורה פשוט עוברת בקו של 15 גרם ומעלה. אכן, אנשים רבים שגידלו קנביס לצריכה עצמית בביתם ונתפסו על ידי המשטרה, הופתעו לגלות שבשקילת השתיל כולו הכמות היא יחסית גדולה, ופתאום הם מואשמים בסחר בסמים. מצד שני, עורך דין פלילי מיומן בהחלט יכול לפעול במקרים כאלו ולשכנע את רשויות האכיפה, התביעה ואת בית המשפט, שמדובר בסמים שהוחזקו לשימוש עצמי בלבד וללא כוונת סחר – אף אם הכמות הייתה גדולה במידה מסוימת מהאמור בחוק.

בעוד עונש סחר בסמים קלים עלול להיות כבד ומשמעותי, עונש על החזקת סמים קלים הינו מרמה אחרת, ולא פעם העניין כולו מסתיים ללא ענישה כלל ואף ללא הליך פלילי. כאמור, בהתאם לרפורמת אי ההפללה באחריות, בשתי הפעמים הראשונות של תפיסת סמים בכמות לצריכה עצמית, לא נפתח הליך פלילי בכלל, ורק משלמים קנס של אלף ₪ לפעם הראשונה, ואלפיים ₪ לפעם השנייה. יחד עם זאת, בתפיסה השלישית כבר מתקיים הסדר מותנה, עדיין לא הליך פלילי אבל כן רישום משטרתי ודיווח למשרד הרווחה, ובנוסף ייבדק האם לשלוח את האדם שנתפס לעבודות שירות, לטיפולי גמילה, ומהו גובה הקנס שיוטל עליו.

מעבר לכך, אם אדם נתפס בפעם הרביעית עם סמים בכמות לצריכה עצמית, הרי שכאן כבר ייפתח ההליך הפלילי כנגדו, עם כל המשמע מרישום פלילי ואפשרויות הענישה כגון קנסות, עבודות שירות, מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל. במקרים אלו, ולמעשה כבר מהתפיסה השלישית, חשוב מאוד לקבל ליווי משפטי מטעם משרד עורכי דין המתמחה בתחום. וכמובן שהדבר חיוני אם נתפסתם עם כמות העולה על צריכה עצמית. פנו אל עורך דין פלילי בהקדם, ויפה שעה אחת קודם.

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג בעבירות סמים, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 050-6942192 או במספר 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×