כולנו מודעים לכך כי לחקירה משטרתית יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת. על כן, כל נחקר חייב להכיר את זכויותיו ולהתנהל בצורה זהירה שקולה לאורך החקירה. מאמר זה מהווה מעין מדריך לנחקר ובו הטיפים המרכזיים להתנהלות נכונה בחקירה פלילית.

נחקר או עד?

אנשים רבים אינם מכירים את ההבדל בין השניים ובעת קבלת טלפון או מכתב מן המשטרה, מתייצבים בתחנה ללא ידיעה בדבר מעמדם. ובכן, חשוב לדעת כי נחקר הוא אינו בהכרח חשוד, אלא הוא יכול לקבל זימון לחקירה בתור עד. למעמד הנחקר יש חשיבות רבה ומשכך, אם קיבלת זימון לחקירה, ברר מול החוקר באיזה נושא החקירה ומהו מעמדך.

במקרים רבים החוקר ינסה להתחמק מתשובה ולדרוש ממך כי תגיע לתחנה, אך דע כי אינך מחויב להיענות לבקשה. זכותך להתנגד להגיע לתחנה ולבקש כי יוצא צו בית משפט המורה לך להתייצב לחקירה. עמידה על זכותך בעניין הזה תאפשר לך שהות להתייעץ עם עורך דין לפני הגעה לחקירה ולהגיע מוכן ורגוע יותר.

פנייה לעורך דין ושמירה על זכות השתיקה

קיבלת זימון לחקירה? הצעד הראשון שלך הוא ליצור קשר עם משרד עורך דין פלילי, אשר יעניק לך ייעוץ משפטי ויכין  אותך לחקירה. בעת הפגישה עם עורך הדין, אל תסתיר ממנו עובדות וספר לו את כל הפרטים. רק כך הוא יוכל לתדרך אותך נכונה ולסייע לך לעבור את החקירה בצורה הטובה ביותר. החקירה החלה לפני שעורך הדין הגיע? שים לב כי אתה רשאי לשמור על זכות השתיקה. החוקר ינסה לשכנע אותך כי אם אין לך מה להסתיר, אתה לא זקוק לעורך דין ובכלל, כי שמירה על זכות השתיקה תשמש כנגדך. אמירות אלו נועדו לגרום לך להפללה עצמית. על כן, התעלם מדברי החוקר ועמוד על זכותך להמתין להגעתו של עורך הדין. שים לב – לא זאת בלבד שאתה רשאי להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה אלא אתה רשאי לדרוש כי הוא יהיה נוכח במהלכה.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    לשמור על ערנות

    תפקידו של החוקר הוא להוציא ממך כמה שיותר מידע מפליל. לשם השגת מטרה זו יפעל החוקר בכל מיני טקטיקות, למשל, לנהל איתך שיחת חולין כביכול, לפני תחילת החקירה הרשמית, אשר במקרים רבים מחלצת מהחשוד מידע מפליל בלי שהוא שם לב לכך בכלל. כמו כן, במהלך החקירה, ינסה החוקר לגרום לך להרגיש בנוח, להתחבב עליך ולהתחבר אליך כדי למשוך אותך בלשונך. אלו הן טקטיקות חקירה ויש להיזהר מהן. על מנת לא ליפול במלכודת הזו, שמור על ערנות מלאה מהרגע שהגעת לתחנת המשטרה ועד לעזיבתה. זכור כי כל מה שתאמר יכול לשמש כנגדך ואל תניח הנחות לגבי תחילתה או סיומה של החקירה.

    תיעוד!

    חוקרי משטרה מחויבים לנהל פרוטוקול של החקירה, אך לא תמיד הם מקפידים על כך. לא פעם, נשמטים דברים חשובים שנאמרו על ידי החשוד מן הפרוטוקול ויכולה להיות לכך השפעה על המשך ההליכים. על כן, עליך לדרוש כי כל דבר שאתה אומר יירשם בצורה מסודרת, כפי שאמרת אותו. בתום החקירה, בקש לקרוא את הפרוטוקול ואם מצאת כי חסרים בו פרטים או אם יש אי דיוקים, תקן בכתב ידך וחתום ליד. כמו כן, זכותך לבקש כי החקירה תוקלט ואם תיתקל בסירוב, אתה רשאי להקליט את החקירה בעצמך, כל עוד אתה מיידע את החוקר על כך. בתום החקירה, מסור את ההקלטה לחוקר ובקש ממנו לצרף אותה לתיק החקירה.

    חקירה במשטרה

    התנהלות כללית

    להלן עוד מספר טיפים חשובים אשר יסייעו לך לעבור את החקירה המשטרתית:

    1. אינך מרגיש בטוב? בקש להפסיק את החקירה ולראות רופא. זוהי זכותך המלאה וחבל שתציג גרסה לא נכונה של הדברים כי אינך חושב בצלילות.
    2. נסה לשמור על קור רוח בחקירה ואל תתחצף לחוקרים. נכון, במקרים רבים החוקרים אינם מגלים נועם הליכות כלפי הנחקר אך ככל שאתה תהיה רגוע יותר, כך מאמציהם להוציא ממך מידע מפלילי, יעלו בתוהו.
    3. אל תיצור קשר עם אנשים אחרים המעורבים בפרשה שלגביה אתה נחקר – לא לפני החקירה ולא לאחריה, בוודאי לא לפני שקיבלת ייעוץ משפטי.
    4. בתום החקירה, צור קשר עם עורך הדין שלך ועדכן אותו בכל שהתרחש בחקירה, על מנת שהוא יוכל לעקוב אחרי התקדמות הדברים. המטרה תהיה להביא לסגירת החקירה ללא הגשת כתב אישום וכי עילת הסגירה תהיה חוסר אשמה, על מנת שלא יוותר לך רישום פלילי.
    עו”ד שגיב רוטנברג
    כותב המאמר: עו”ד שגיב רוטנברג

    חבר לשכת עורכי הדין משנת 2002, עוסק ומתמחה בדין הפלילי ומטפל בתיקים מורכבים בארץ ובחו”ל. עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בתיקים בתחום עבירות כלכליות, הלבנת הון, עבירות סייבר, ודיני הסגרה בעבירות בינלאומיות.

    לייעוץ מהיר
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      תחזרו אליי

      תפריט נגישות

      ×