סוגי הטרדות מיניות

תחת הכותרת "הטרדה מינית" קיימות למעשה שורה ארוכה של התנהגויות ופעולות, כפי שמוגדרות בעיקר במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998. מדובר בחוק שמטרתו היא לאסור על הטרדות מיניות על מנת להגן על כבודם של נשים וגברים, על פרטיותם וחירותם, וכדי לקדם את השוויון ביניהם. בשורות הבאות נסקור מספר התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית, בין אם במסגרת מקום התעסוקה או בחיים הפרטיים.

דברו איתנו
03-6206010phone
במיילpencil

אז מה נחשב בתור הטרדה מינית?

ישנם מספר סוגי הטרדה מינית המפורטים בחוק. כך למשל, מי שמבצע סחיטה באיומים כאשר המעשה שהנסחט נדרש לעשות הוא בעל אופי מיני, עובר לא רק עבירת סחיטה באיומים אלא גם עבירת הטרדה מינית. לדוגמא, גבר המכריח אישה לקיים איתו יחסי מין, שאם לא כן יפרסם ברשת תמונות אינטימיות שלה, מבצע את שתי העבירות האלו במקביל. יחד עם זאת, הגדרה להטרדה מינית הינה באופן פורמאלי הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, אשר מפנים אותן לאדם המראה למטריד שאינו מעוניין בכך. לחילופין, יכולות להיות אלו התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניותו של אדם וחוזרות על עצמן, כאשר האדם הראה למטריד שאינו מעוניין בהן. ולמעשה, כל התייחסות משפילה או מבזה המופנית לאדם מסוים ביחס למיניותו, כולל נטייתו המינית, נחשבת בתור הטרדה מינית.

יש לשים לב לכמה דקויות עד כה. ראשית, כל עוד מדובר בהתייחסות משפילה או מבזה מספיקה אחת כזו, לעומת התייחסויות והצעות שאינן משפילות או מבזות שמופיעות יותר מפעם אחת. יתר על כן, אם מדובר בהתייחסויות או הצעות שאינן משפילות או מבזות, צריך שהמוטרד יראה למטריד שאינו מעוניין בהן. יחד עם זאת, קיימים אנשים ומצבים שבהם לא צריך אפילו להראות למטריד שאין עניין בהתייחסויות או בהצעות. ועל כך יורחב בהמשך. לפני כן, כמה מילים על פרסומים המהווים הטרדות מיניות.

מתי פרסום מהווה הטרדה מינית

לפי החוק למניעת הטרדה מינית, עבירה זו מתרחשת בעת פרסום של הקלטה, סרט או תצלום של אדם המתמקדים במיניותו, וזאת בנסיבות העלולות להשפיל או לבזות את האדם, וכמובן גם לא נתן את הסכמתו לפרסום. עם זאת, ראוי לציין כי לימין המפרסם עומדות מספק הגנות, כגון פרסום בתום לב, פרסום למטרה כשרה, או פרסום שיש בו עניין ציבורי המצדיק אותו באותן נסיבות. זאת, בתנאי שהפרסום איננו בגדר ביקורת או דעה על בעל תפקיד ציבורי בהקשר לתפקידו, בתנאי שהפרסום עצמו איננו כוזב, ובתנאי שהוא עומד בגבולות הסביר לצורך השגת המטרה.

מתי ומי לא צריך להראות שאינו מעוניין בהצעות והתייחסויות מיניות

כאמור, עבירת הטרדה מינית יכולה להתקיים במצבים מסוימים גם אם המוטרד לא הראה למטריד שאינו מעוניין בהצעותיו או בהתייחסויותיו. כך למשל, הדבר נכון אם מדובר בקטין או בחסר ישע תוך כדי ניצול יחסי תלות, טיפול, חינוך או מרות, כולל תמידים בכיתות י"ב עד י"ד שאינם קטינים. יש לציין כי בקטינים שמתחת לגיל 15 אפילו לא צריך להתקיים ניצול של יחסים כאלו (כל עוד המטריד עצמו איננו קטין). באותו האופן, גם מטופלים במסגרות בריאותיות, נפשיות, פארא-רפואיות או רפואיות, אינם צריכים להביע חוסר עניין, ודברים אלו נכונים גם לגבי עובדים במסגרת יחסי עבודה ונותני שירות במסגרת שירות, תוך שמתקיים ניצול מרות ביחסים אלו.

כמו כן, לא צריכים להראות חוסר עניין תלמידים וסטודנטים במוסדות המקנים השכלה עיונית, מקצועית או דתית. מעבר לכך הטרדה מינית מתקיימת (ללא צורך שהמוטרד יראה חוסר עניין), תוך ניצול יחסי מרות או תלות, במקרים של מסגרות הדרכה או ייעוץ מטעם כהן דת או אנשים ידועים המציגים את עצמן כבעלי סגולות רוחניות מיוחדות. אותו הדבר נכון לגבי עובדי ציבור במילוי תפקידם או בהקשר לתפקידם.

כבר למעלה מ- 25 שנה משרדנו מטפל ומייצג בהצלחה רבה קורבנות ונאשמים בעבירות מין מול רשויות החקירה ובתי המשפט, ונמנה על המובילים בתחומו בישראל. לפרטים נוספים בנושא הטרדות מיניות ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, הנכם מוזמנים לפנות אל עורך דין פלילי רוטנברג בטלפון 050-6942192 ובנייד 0505522028.

 

 

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×