הטרדות מיניות במשטרת ישראל

למרבה הצער, לא חסרים פרסומים על הטרדות מיניות במשטרת ישראל, וחלקם גם עשו כותרות באמצעי התקשורת. יחד עם זאת, ככל הנראה זהו רק קצה הקרחון של הטרדות מיניות במשטרה, המבוצעות בעיקר מצד מפקדים או שוטרים זוטרים כלפי שוטרות. אכן, לפי מחקרים מקצועיים מהתחום, המשטרה מהווה סביבת עבודה מאתגרת ובעלת מאפיינים ייחודיים העלולים לתרום והתנהגויות שבגדר הטרדות מיניות. לאורך השנים האחרונות עושה המשטרה מאמצים יותר משמעותיים למגר את התופעה, אך הדרך עוד ארוכה.

דברו איתנו

03-6206010phone
במיילpencil

פרשות של הטרדות מיניות

כאמור, לאורך השנה התפוצצו לא מעט פרשות של הטרדות מיניות במשטרה. כך למשל, בשלהי שנת 2013 החלה להתפרסם פרשה שבה לאורך כשנה וחצי פרשו מהמשטרה לא פחות מ- 7 ניצבים (מקביל לאלוף בצה"ל). רוב הניצבים שסיימו את תפקידים עשו זאת לאחר שנחקרו במח"ש בהקש להטרדות מיניות וכן לעבירות מין אחרות, ומלבד נחקרו עוד קצינים בכירים בחשד לביצוע עבירות מין והטרדות מיניות.

המקרה המפורסם ביותר ככל הנראה הוא של ניצב ניסו שחם, ששירת בתור מפקד מחוז ירושלים. בשלהי שנת 2013 פוטר מהמשטר לאור חשדות לביצוע עבירות מין, כאשר שחם הודה בקיום היחסים עם שוטרות שפיקד עליהן אך טען שהכל נעשה בהסכמה ולא השפיע על החלטות פיקודיות. ואולם, בית המשפט הרשיע אותו בביצוע מעשה מוגנה בשוטרת ונגזרו עליו עשרה חודשי מאסר. גם ניצב ניסים מור שהיה סגן המפכ"ל פוטר מהמשטרה ב- 2015 לאחר שבמסגרת הסדר טיעון הורשע בהטרדה מינית, וגם ניצב חגי דותן ששימוש בתור מפקד מחוז חוף הורשה בין משמעתי בהטרדה מינית ונגזרו עליו נזיפה והורדה בדרגה לשישה חודשים.

סיכון גבוה להטרדות מיניות

כאמור, מחקרים שנעשו בתחום גורסים כי משטרת ישראל היא מקום בעל סיכון מיוחד להטרדות מיניות. כך למשל, מדובר במקום בו באופן מסורתי הגישה היא פטריאכלית, ובאמת הנשים מהוות מיעוט במשטרה ולרוב משרתות בתפקידים זוטרים. לכך מצטרפת אווירה שהיא לעיתים אגרסיבית, כחלק אינטגראלי ממה שהשוטרים צריכים להתמודד איתם. כמו כן, במקרים רבים קיימים יחסי פיקוד, מרות ותלות בין מפקדים לשוטרות, ובנוסף – הלחצים היומיומיים והצורך לפרוק אותם, המשכורת שאיננה גבוהה, הצמידות בין שוטרים לשוטרות בניידות ועוד – כל אלו מהווים מצע לעבירות של הטרדה מינית ואף לעבירות מין אחרות.

פעולות שמבצעת המשטרה בנושא

ראשית, חשוב לדעת כי הטרדות מיניות במשטרת ישראל הן לא רק עבירות פליליות, אלא גם אזרחיות שניתן לתבוע בגינן פיצויים כספיים, וכמובן גם עבירות משמעת העלולות להוביל לנזיפות, הורדת בדרגה, פיטורים ועוד. שנית, לאחר שנים של סרבול בטיפול בהטרדות מיניות, המשטרה עושה כיום יותר מאמצים – כפי שניתן לראות למשל במינוי ממונה על הטרדות מיניות. מי שחווה הטרדה מינית במשטרה יכול להתלונן לשורה של גופים כמו הממונה על ההטרדות, מפקד, קצין אמ"ש, מח"ש ותחנת משטרה. בנוסף, יש חובה לדווח באופן מיידי על הטרדות, למשל אם שוטר שמע ממתלונן ששוטר אחר הטריד אותו, אם היה עד להטרדה מינית.

במידה והדיווח מגיגה אל הממונה על טיפול בהטרדות מיניות, היא מדווחת על התלונה למח"ש או לתחנת משטרה, לכל היותר תוך יומיים. בנוסף, הממונה מבררת שהוסברו למתלונן כי קיימת לו זכות לקבלת ליווי משפטי, טיפול נפשי וטיפול רפואי, ואף יכולה לפעול לשינוי השיבוץ של המתלונן. למעשה, במהלך בירור התלונה ואחריה הממונה פועלת על מנת להגן על מתלוננים שוטרים מכל פגיעה ביחסי או בתנאי העבודה. בכל מקרה, מכאן והלאה התלונה עוברת למח"ש השוקלת באם לקיים חקירה פלילית ו/או להעביר את הטיפול בנושא לדין משמעתי.

כבר למעלה מ- 25 שנה משרדנו מטפל ומייצג בהצלחה רבה קורבנות ונאשמים בעבירות מין מול רשויות החקירה ובתי המשפט, ונמנה על המובילים בתחומו בישראל. לפרטים נוספים בנושא הטרדות מיניות ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-6942192 ובנייד 0505522028.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×