הגם שפגיעה מינית במשפחה בהחלט יכולה להתקיים, הרי שמספר התלונות בתחום זה איננו גבוה עקב המורכבויות של היחסים המשפחתיים ועקב הניואנסים הקטנים שיכולים להתלוות לעבירה זו. בשורות הבאות נסקור מספר מקרים שיכולים להיחשב בתור פגיעה מינית במשפחה.

סחיטה באיומים

סחיטה באיומים היא עבירה בפני עצמה המוגדרת בחוק העונשין בתור איום על אדם בעל פה, בכתב או בהתנהגות בפגיעה בגופו או בגוף של אדם אחר, וגם בפרנסה, ברכוש, בצנעת הפרט או בשמו הטוב, או בפרסום דבר הנוגע לו או לאחרים, או כל הטלת אימה סדרך אחרת. כל זאת, כדי לגרום לאדם לעשות מעשה או להניאו מלעשות מעשה שהוא רשאי לעשותו. במידה והמעשה שהמאיים כופה על האחר לעשותו הינו בעל פן מיני, הרי שעבירה זו נחשבת גם בתור הטרדה מינית. יחד עם זאת, ראוי לציין כי עבירת סחיטה באיומים אף חמורה בפני עצמה יותר מעבירת הטרדה מינית. העונש על עבירה זו הוא 7 הוא עד 7 שנות מאסר, ואם אכן האדם המאוים ביצע את המעשה העונש המרבי יהיה 9 שנות מאסר.

לייעוץ מהיר, השאירו פרטים ונחזור אליכם

    תחזרו אליי

    מעשה מגונה

    גם מעשה מגונה הוא עבירה העומדת בפני עצמה, המוגדרת בחוק העונשין כמעשה לצורך גירוי, ביזוי או סיפוק מיני, ללא הסכמה בוגרת של אחד הצדדים. יש לציין כי עבירה זו מתקיימת גם אם קיימת הסכמה לגבי מהות המעשה אם זו הושגה במרמה, או אם ההסכמה היא של קטין שגילו נמוך מ-14 שנים. ושוב, מעשה מגונה נחשב גם בתור הטרדה מינית, אם כי עבירה זו חמורה עוד יותר בפני עצמה. במידה ונעשה מעשה מגונה שלא בהסכמה העונש המרבי יהיה עד 3 שנות מאסר, אם הוא כלל שימוש בכוח העונש יהיה עד 7 שנות מאסר, ואם מתקיימות נסיבות מחמירות – עד 10 שנות מאסר. יש לציין כי פגיעות בתוך המשפחה נחשבות כמעט תמיד לנסיבות מחמירות, בפרט אם הן מתקיימות בין בוגרים לקטינים.

    אתם נפגעי אלימות במשפחה? צרו קשר עוד היום עם עורך דין מומחה לאלימות במשפחה.

    הטרדה מינית

    הטרדה מינית יכולה להיות גם הצעות או התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, שיש להן אופי מיני או מתמקדות במיניותו, כאשר האדם הראה למטריד שאינו מעוניין בכך. יחד עם זאת, מכיוון שבמשפחה מתקיימים יחסי מרות, תלות, טיפול וחינוך, הרי שאם מדובר בקטין אין צורך שהוא יראה למטריד שאינו מעוניין בהצעות או בהתייחסויות כאלו. לפיכך, אמירות מצד הורה, אח בוגר, דוד או כל בן משפחה אחר המתייחסות למבנה הגוף, למשיכה וכדומה – יכולות בהחלט להוות הטרדה מינית. יתר על כן, אם בן משפחה מתייחס בצורה מבזה או משפילה כלפי אחר בהקשר למיניותו, מינו או נטייתו המינית, הרי שגם כאן מדובר בעבירת הטרדה מינית שעונשה יכול להגיע עד לשתי שנות מאסר.

    חשוב להדגיש כי גם פרסום צילומים, סרטים או הקלטות של אדם המתמקדים במיניותו, בנסיבות שיכולות להשפיל או לבזות אותו וללא הסכמתו, נחשב להטרדה מינית. ובמידה והיה איום לפרסומים כאלו לצורך ביצוע מעשה, הרי שמדובר גם בסחיטה באיומים.

    הקושי להתלונן במשטרה

    הקושי להתלונן במשטרה על הטרדות מיניות במשפחה הינו מובן: ההשלכות של הגעה לתחנת המשטרה יכולות להיות חמורות מאוד עבור החשוד והרסניות לתא המשפחתי. מלבד ההליך הפלילי, צווי הרחקה, החקירה וכדומה – עלולים גם להיות מוטלים עונשים חמורים. זאת, בזמן שעל הנפגע מוטל לחץ לא מבוטל להימנע מהגשת תלונה, לא פעם באמירות המקלות ראש בהתנהגויות המטרידות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמעשים כאלו אינם רק פוגעים בזמן אמת, אלא יכולים ללוות את הנפגע לתקופה ממושכת וגם לחייו הבוגרים. על כן, יש להיוועץ באנשים קרובים שסומכים על דעתם ובאנשי מקצוע, ולבחור בדרך פעולה המתאימה החל בפנייה לרווחה, דרך כניסה לטיפול פסיכולוגי משפחתי ופרטני, ועד להגשת תלונה במשטרה.

    כבר למעלה מ-25 שנה משרד עורכי הדין הפליליים רוטנברג מטפל ומייצג בהצלחה רבה קורבנות ונאשמים בעבירות מין מול רשויות החקירה ובתי המשפט, ונמנה על המובילים בתחומו בישראל. לפרטים נוספים בנושא הטרדה מינית במשפחה ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-6942192 ובנייד 0505522028.

     

    עו”ד ניר רוטנברג
    כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

    חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

    לייעוץ מהיר
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      תחזרו אליי

      תפריט נגישות

      ×