מצד אחד, פקודת הסמים המסוכנים מטפלת בחומרה בעבירת גידול סמים הכרוכה בענישה מקסימלית גבוהה מאוד. מצד שני, בפועל גידול סמים בכמויות שאינן גדולות מוביל בדרך כלל לענישה קלה ואפילו לסיום ההליך ללא עונש. הדבר תלוי לא מעט בכמות השתילים שנתפסה על ידי המשטרה, כמו גם ביכולותיו המקצועיות ובפעולותיו של עורך דין המלווה אתכם.

מהי הענישה על גידול סמים

עבור חלק גדול מצרכני הקנביס קיים פיתוי לגדל שתילים בגינה או בעציצים בתוך הבית. הגידול העצמאי חוסך בהוצאות על קניית מריחואנה וחשיש שמחיריהם מאמירים בשנים האחרונות, ומהצד השני לאור רפורמת אי ההפללה נראה כי הסיכון שלוקחים הינו קטן ומחושב. אכן, קיים הבדל משמעותי מבחינת מערכות האכיפה והמשפט בין אדם שמגדל שתיל קנביס בביתו לבין מי שמגדל שתילים רבים בשדה או בחממה, כאשר ברור שהכוונה היא מעבר לצריכה עצמית.

יחד עם זאת, חשוב להבין שגם מי שמגדל כמויות קטנות בבית לוקח סיכון.פקודת הסמים המסוכנים אומרת כי אסור לגדל, לייצר או להפיק סם מסוכן, וגם לא יכין או ימצה אותו מחומר אחר – אלא אם יש לו רישיון מאת המנהל. מי שעובר עבירה זו של גידול סמים מסתכן בענישה מקסימלית שיכולה להגיע עד ל-20 שנות מאסר או לקנס כספי גבוה מאוד – פי 25 מהקנס האמור בסעיף 61 לחוק העונשין. יש לציין כי בדרך כלל מצטרפת לעבירה זו גם עבירת החזקת סם שלא לצריכה עצמית, שוב עבירה חמורה שדינה בפני עצמה הוא כאמור לעיל.

מהצד השני, הרפורמה שנכנסה לתוקף בשנת 2019 אומרת שמי שנתפס ובחזקתו כמויות קנביס שמתחת ל 15 גרם בכלל לא צפוי להליך פלילי בשתי התפיסות הראשונות, ורק לקנס את כספי. גם לאחר מכן ההתייחסות היא יחסית מקלה, אם כי יכולה להביא לפתיחה של הליך פלילי ותיק פלילי, ולענישה כמו עבודות שירות, קנסות גבוהים, מאסר ואף תקופת מאסר בפועל.

במילים אחרות, מי שמגדל סמים לצריכה עצמית (וכמובן גם מי שעושה זאת למטרות סחר), לוקח סיכון משמעותי. למשל, במידה והמשטרה תופסת שניים או שלושה שתילים בבית ושוקלת אותם, משקל השתיל עם הגבעול יכול להגיע בקלות לכמות הגדולה מזו הנחשבת לצריכה עצמית. מכאן נפתח הפתח לאישום בעבירה חמורה על כל המשתמע מכך.

גידול למטרות סחר או לצריכה עצמית?

אם כן, הסוגיה החשובה והמכריעה שתקבע את התייחסות המערכת כלפי גידול מריחואנה, היא אם הדבר נעשה לצריכה עצמית או שלא. בראש ובראשונה מה שקובע הוא כמו כמות השתילים שנתפסה, ובנוסף האופרציה שהייתה סביב הגידול כמו צינורות, טפטפות, דשנים, תאורה וכדומה. כלומר, האם מדובר באזרח תמים או ב- "מקצוען".שימו לב שעבירת החזקת סם שלא לצריכה עצמית ועבירת גידול סמים שונות מעבירת הסחר בהגדרה, אך הענישה המקסימאלית דומה. מאידך, כמובן שנלקחים בחשבון גם כוונות לסחר ופעולות שנעשו, וההתייחסות לעבירת סחר היא יותר חמורה מצד המערכת.

מעבר לכך, ההתייחסות של המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט מושפעים מפרמטרים נוספים. לדוגמא, במידה ואדם שמגדל מריחואנה בביתו שומע את המשטרה מתקרבת ופועל להסתרה של כלי גידול ולהשמדה של שתילים, מנסה לחסום את השוטרים מלהיכנס, מבצע עבירות שיבוש הליכי משפט והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם – עבירות פליליות בפני עצמן שעלולות להיות אפילו יותר חמורות מגידול הסם.

בנוסף לכך משחק תפקיד משמעותי העבר הפלילי של האדם ואורח חייו. למשל, הרפורמה של אי הפללה תופסת רק לגבי אנשים שאין להם רישום פלילי בעבירה מסוג פשע, וממילא גם לא תופסת לגבי מי שניסו להעלים ראיות או להפריע לשוטר במילוי תפקידו. ככל שמדובר באדם בעל עבר נקי שזו ההסתבכות הראשונה שלו עם החוק, מנהל אורח חיים נורמטיבי ותקין, ו/או ישנן נסיבות אישיות רפואיות ואחרות – כך ההתייחסות תהיה מקלה יותר.

חשיבותו של עורך הדין

את כל הפרמטרים הללו צריך להציג עורך דין שלכם, אשר לניסיון והמקצועיות שלו יכולה להיות השפעה גדולה. אכן, עורך דין עבירות סמים מנוסה יכול לשכנע שגם אדם שנתפס עם כמויות שתילים יחסית גדולה עשה זאת למטרות צריכה עצמית, וללא כוונה לסחור. במקרים מסוימים עורך הדין אף יכול להוביל לכך שהתיק כלל לא יגיע אל בית המשפט וייעצר בשלב מסוים אצל חוקרי המשטרה, הפרקליטות או התביעה המשטרתית. ואם הדברים מגיעים לבית המשפט, לכך שכתב האישום יהיה קל יחסית והענישה בהתאם.

נתפסתם על עבירת גידול סמים? לשיחה עם עורך דין פלילי ממשרדנו התקשרו כעת לטלפון 050-6942192 או לנייד 0505522028.

התייעצו איתנו!

כאשר אדם נתפס על עבירת גידול סמים הוא בדרך כלל נלקח מייד לחקירה בתחנה, ולעיתים הוא מזומן לחקירה עתידית. בכל מקרה, יש לזכור כי לכל אדם קיימת הזכות החוקית להיוועצות עם עורך דין לפני החקירה, ואת הזכות הזאת חשוב מאוד לנצל. עורך הדין ינחה אתכם לגבי הדברים שכדאי ולא כדאי לומר לחוקרים, וכיצד להתנהל מולם בדרך שלא תגרום להסתבכות עוד יותר חמורה העלולה להוביל לענישה כואבת.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×