כיצד לבטל בקשת הסגרה לחו"ל

כשבית המשפט מתבקש להכריע בשאלת הסגרתו של אדם למדינה אחרת הוא יבחן בין היתר האם היענות לבקשת ההסגרה עלולה לפגוע בתקנות הציבור, כלומר במצב ובו הסגרתו של החשוד תפגע באורח קשה בתחושת הצדק וההגינות מתוך ראייה כללית שתוביל למסקנה שישנה פגיעה בעקרונות יסוד של החברה והמדינה הרי שיהיה מקום לדחות את בקשת ההסגרה.

מדובר בעצם בענף של דוקטרינת "הגנה מן הצדק" במשפט הפלילי שנועדה להגביל את האינטרסים המדיניים והבינלאומיים שלשמם נוצר מנגנון ההסגרה במקרים יוצאי דופן וחריגים שעולה מהם חשש כי הפגיעה בנאשם עקב ההסגרה תהיה בעלת עוצמה כזו שיש בה כדי להביא לדחיית בקשת ההסגרה.

אחת מן הטענות שעולות בדרך כלל בנוגע לסייג של "תקנת הציבור" מבוססת על סכנה לחייו של מבוקש ההסגרה ובית המשפט בוחן האם מדובר בהעלאת טענה כללית בדבר הסיכון לחיי אדם או שישנה הערכה ממשית וסבירות גבוהה שמבוקש ההסגרה אכן עלול להיפגע במידה ויוסגר.

אם בית המשפט ישתכנע כי קיים סיכוי גבוה לפגיעה בחייו של מבוקש ההסגרה תוך הערכה שאמצעי ביטחון לא יובילו להגנה עליו יהיה מקום להפעיל את תקנת הציבור ולבטל את ההסגרה.

יודגש, לא בכל פעם שמבוקש הסגרה יצביע על מדינה שבה ישנן הפרת זכויות אדם ותנאי מאסר קשים הוא יוכל לקשור קשר ישיר בין אלו לבקשת הסגרתו אלא על המבוקש להראות קיומה של סכנה מוחשית וברורה העלולה לפגוע בו.

אם הוגשה כנגדך בקשת הסגרה לישראל או מישראל- פנה אלינו אנו יודעים כיצד לפעול כדי להגן על זכויותיך ולמנוע את הסגרתך.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×