בטרם מוגש כתב אישום פלילי לבית המשפט מתנהל שלב החקירה הפלילית במשטרה ויש לערוך הבחנה בין שלב החקירה במשטרה להליך הפלילי שמתנהל לאחר שהוגש כתב אישום בבית המשפט בכל הנוגע לזכויות החשוד או הנאשם לבין הצורך במתן חופש פעולה למשטרה ולרשויות החקירה לקיים חקירה פלילית מאוזנת וראויה כשמטרת חופש הפעולה באופן יחסי שניתן למשטרה בעת החקירה מיועד להגשים את הצורך הציבורי במניעת מקרי פשע ובהבאת העבריינים למשפט פלילי.

מטרת החקירה הפלילית

שלב החקירה הפלילית מיועד לצורך איסוף ראיות והשלמת התמונה החסרה למשטרה כך ששלב זה מחייב פעולות משטרתיות יעילות וזריזות וחשאיות תוך חשש תמידי לשיבוש החקירה שכן עד לסיום שלב החקירה הפלילית במשטרה לא ניתן לדעת באופן ודאי מה יתגלה במסגרת החקירה ולכן בשלב זה קיים מתח בין הצורך להבטיח חקירה פלילית מהירה לצורך מלחמה בפשיעה והגנה על שלומו של הציבור כדי למצות את החקירה ולגלות את האמת לבין זכויותיו של חשוד בפלילים שנחקר תחת אזהרה וכן את זכויותיהם של צדדים שלישיים שנקלעו להליכי החקירה.

זכויות חשודים בעת חקירה פלילית במשטרה

טבעו של שלב החקירה במשטרה מכיל בתוכו פגיעה בזכויותיהם של נחקרים וחשודים כמו גם צדדים אחרים שנוגעים לחקירת המשטרה ובכלל זה נפגעת הזכות לפרטיות, לקניין והזכות לחופש, אולם משמעות הפגיעה אינה מכשירה בידי המשטרה אפשרות להפעיל את כל אמצעי הפגיעה העומדים לרשותה ומרחב הפעולה של המשטרה תמיד יהיה תחת מגבלות שמטרתן להבטיח משפט הוגן תוך פגיעה מידתית בזכויות הנחקר.

כיצד מגינים על זכויות קורבן עבירה בחקירה פלילית?

בשלב החקירה הפלילית מתקיימת משוואת זכויות שאינה חד צדדית והצורך בקיום חקירה יעילה והגונה מצד המשטרה מגלם גם את זכויות נפגעי העבירה להגנה מפני פגיעה בכבודם ובשלומם תוך מניעת פגיעה בקניינם וזאת לצד עמידה על חשיבות של חקירה מדויקת ששומרת על זכות החשוד והנחקר בחקירה פלילית ראויה כשזכויות נפגעי העבירה והנחקרים והחשודים מגולמים בתוך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו שמשליך על כל הצדדים בחברה ונותן מענה לחשודים אך גם לקורבנות העבירה שזכותם להגנה מפני העבריינים, הפגיעה והפחד אינה פחותה מזכותו של העבריין לחקירה הוגנת וכך מעניק חוק יסוד כבוד האדם וחירות זכות חוקתית לאשה שלא לשוב ולהיות מותקפת ומוכה באופן שאינו פחות מזכותו של הגבר שהכה אותה לחירות. יש חשיבות לכך שרשויות החקירה יקפידו על כך שזכויותיהם של חשודים יהיו מוגנים ומובטחים בשלב שבו טרם הוגש כתב אישום פלילי שומה על אותן רשויות לראות לנגד עיניהן את זכויות נפגעי העבירה וזאת כבר בשלב החקירה הפלילית כפי שאלו באים לידי ביטוי בחוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001 שחלק ניכר ממנו חל כבר בשלב החקירה במשטרה ואשר הוא נועד לאזן בין זכויות של נפגעי עבירה לזכויות חשודים בשלב שטרם הגשת כתב אישום לזכויות נאשמים לאחר הגשת כתב אישום פלילי.

האם יש זכות לפרטיות לחשוד בחקירה פלילית?

הכלים הרבים והאמצעים שיש לרשות חוקרת בשלב החקירה הפלילית עשויים לפגוע באופן בלתי מידתי בזכויותיהם של חשודים ובצנעת הפרט שלהם, כך לדוגמא תפיסת טלפון נייד או מחשב וחיפוש בו עשוי להביא לפגיעה בלתי מידתית בצנעת הפרט של החשודים ואף של צדדים שלישיים ובעיקר להביא לפגיעה בזכות לפרטיות.

האם יש זכות לפרטיות במשפט הפלילי?

זכות הפרטיות מעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וזכתה למעמד חוקתי בסעיף 7 לחוק זה הקובע כי בנוגע לפרטיות וצנעת הפרט:

א. כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו.
ב. אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו.
ג. אין עורכים חיפוש ברשות היחיד של אדם, על גופו, בגופו או בכליו.
ד. אין פוגעים בסוד שיחו של אדם, בכתביו או ברשומותיו.

פסיקת בית המשפט העליון קבעה לאורך השנים כי הזכות לצנעת הפרט היא אחת מהזכויות החשובות ביותר בזכויות האדם והיא חלק מהחירויות שמעצבות את אופי המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל ולכן המשטרה נדרשת בעת חקירה פלילית ותפיסת טלפון חכם או מחשב להבטיח שהחדירה למכשירים אלו לא תפגע בפרטיות מעבר לנדרש.
גם זכות לפרטיות נדרשת המשטרה למצוא את נקודת האיזון בין האינטרס הציבורי למנוע פשיעה לזכותם של נפגעי העבירה והחשודים באופן שתיערך חקירה יעילה ומהירה מבלי לפגוע פגיעה לא מידתית בזכויות ובפרטיות.

אנו במשרד עורך דין פלילי רוטנברג מתמחים בייצוג של חשודים ונאשמים כמו עמידה על זכויות של קורבנות עבירה במקרים פליליים רבים ובהם עבירות מין, עבירות סמים, סחר בסמים, עבירות אלימות, עבירות אלימות במשפחה, עבירות הונאה ועבירות צווארון לבן.
אם זומנת לחקירה פלילית במשטרה ואתה זקוק לעורך דין פלילי מומחה בחקירות משטרה עם ניסיון של למעלה מ-20 שנים בשחרור ממעצר וטיפול במקרים מורכבים בעבירות פליליות צור עמנו קשר בהקדם ונסייע לך.

עו”ד ניר רוטנברג
כותב המאמר: עו”ד ניר רוטנברג

חבר לשכת עורכי הדין משנת 1997, התמחה אצל עו”ד דן אבי יצחק. עורך דין פלילי ניר רוטנברג עוסק במשפט פלילי למעלה מ20 שנה הינו מוותיקי עורכי הדין הפליליים בארץ וטיפל בתיקים פליליים מורכבים מאוד, בארץ ובחו”ל.

לייעוץ מהיר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תחזרו אליי

    תפריט נגישות

    ×